Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst
2
Hoofdstuk 0 Goed voorraadbeheer in de retail Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Hoofdstuk 2 Goederenopslag Hoofdstuk 3 Voorraad Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer Hoofdstuk 5 Online verkopen Hoofdstuk 6 Derving Hoofdstuk 7 Informatiesystemen
3
1.2 Ontvangst van goederen 1.3 Verpakkingen 1.4 Geleidedocumenten
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst 1.1 Goederenstroom 1.2 Ontvangst van goederen 1.3 Verpakkingen 1.4 Geleidedocumenten 1.5 Goederencontrole 1.6 Retourgoederen
4
Goederen inkopen en bestellen
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Goederen inkopen en bestellen Leveringsvoorwaarden hebben te maken met: de kwaliteit de prijs het transport de transportkosten de levertijd de leveringscondities de betalingscondities de verpakking de verpakkingseenheden de hoeveelheid
5
Verschil inkopen en bestellen
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Verschil inkopen en bestellen Bestellen: Aansluiten bij inkoopvoorwaarden of inkoopovereenkomst Hoeveelheid en bestelmoment Herhalingsaankoop Afroepen bij filiaalbedrijf Inkopen: Onderhandelen over de voorwaarden Inkoper Nieuwe producten en nieuwe leveranciers
6
Transport Intern transport (binnen eigen winkelbedrijf)
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Transport Intern transport (binnen eigen winkelbedrijf) Voorbeelden intern transport Goederen uit de transportverpakking halen en de verpakking afvoeren. Goederen opslaan in het magazijn. Goederen verkoopklaar maken en presenteren in de winkel. Goederen verzendklaar maken en goederen verzenden die via de post of pakketdienst naar de klant gaan. Extern transport (buiten eigen winkel/magazijn)
7
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst
8
Administratieve taken
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Administratieve taken Binnengekomen goederen registreren. Bijhouden op welke locatie de goederen zijn opgeslagen. Verandering van de locatie waar de goederen zijn opgeslagen vastleggen, bijvoorbeeld als ze van het magazijn naar de winkel gaan. Verkopen en retouren registreren.
9
Wat kan er bijvoorbeeld misgaan bij ontvangst?
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Wat kan er bijvoorbeeld misgaan bij ontvangst? Er komt een levering binnen die niet voor jouw winkel bestemd is. Het aantal goederen klopt niet of er zijn verkeerde goederen geleverd. Een levering komt te vroeg of juist te laat. Er komt een grote levering, terwijl je er helemaal alleen voor staat of er nog geen ruimte in het magazijn vrijgemaakt is. Er is geen ruimte beschikbaar om de vrachtwagen te parkeren op het moment van levering.
10
Werkvoorbereiding: zeven aandachtspunten
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Werkvoorbereiding: zeven aandachtspunten
11
Checklist werkzaamheden
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Checklist werkzaamheden
12
Veilig werken bij de goederenontvangst
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Veilig werken bij de goederenontvangst
13
Verpakkingen Producten beschermen Producten bundelen
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Verpakkingen Producten beschermen Producten bundelen Productinformatie verschaffen Producten presenteren Eenmalige verpakkingen (verpakking) Verpakkingen die meerdere keren worden gebruikt (emballage)
14
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst
15
Vrachtbrief (AVC of CMR)
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Vrachtbrief (AVC of CMR) Op een vrachtbrief vind je in ieder geval: de naam van de afzender of leverancier de naam van de geadresseerde de naam van de vervoerder de datum van het transport de plaats waar de vervoerder de goederen moet afleveren het aantal verpakkingseenheden dat wordt geleverd een omschrijving van de goederen de handtekening van de medewerker die de zending in ontvangst neemt, nadat de goederen geleverd zijn
16
Pakbon (geleidedocument zonder bedragen)
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Pakbon (geleidedocument zonder bedragen) de artikelnummers de artikelomschrijving het aantal artikelen
17
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst
Track & Trace RFID GPS Barcode
18
Andere controlemomenten
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Goederencontrole Bij ontvangst overeenkomen met de goederen die besteld zijn in de juiste aantallen geleverd zijn in goede staat zijn Andere controlemomenten het moment dat je de goederen opslaat het moment dat je de goederen in de winkel plaatst vlak voordat je de goederen overdraagt aan de klant
19
Elk controlemoment keuze voor kwalitatief of kwantitatief
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Elk controlemoment keuze voor kwalitatief of kwantitatief
20
kwantitatieve controle:
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst kwantitatieve controle: Zijn alle goederen geleverd? Kloppen de hoeveelheden met de bestelling? Zijn de juiste onderdelen/hulpstukken aanwezig?
21
Kwalitatieve controle
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Kwalitatieve controle Zijn het de juiste goederen? Kloppen de afmetingen, maten, gewichten, modellen, artikelnummers en kleuren? Is de staat van de goederen in orde? Zijn de goederen in de afgesproken kwaliteit aangekomen? Zijn de goederen onbeschadigd aangekomen? Klopt de houdbaarheidsdatum? THT (ten minste houdbaar tot), UVD (uiterste verkoopdatum) Functioneren de goederen goed?
22
Controle levert afwijkingen op
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Controle levert afwijkingen op Manco Breuk Teveel MBTv-Lijst
23
Retourbon nauwkeurig invullen
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Retourgoederen Retourbon nauwkeurig invullen Redenen om goederen retour te sturen zijn bijvoorbeeld: er zijn te veel artikelen geleverd artikelen zijn beschadigd nieuwe varianten van het artikel zijn te koop de artikelen zijn voor andere filialen bestemd het zijn seizoenartikelen die over zijn klanten zijn ontevreden over het artikel
24
Leveringsvoorwaarden en retouren
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Leveringsvoorwaarden en retouren De kosten voor het terugsturen zijn voor rekening van de leverancier. De kosten voor het terugsturen zijn voor rekening van de winkelier. De leverancier stuurt direct nieuwe artikelen. De leverancier stuurt een creditnota naar de winkel. In dit geval worden de geretourneerde artikelen niet in rekening gebracht.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.