Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStefan Meijer Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Wereldoorlogen Kenmerk 38 het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme Les 2 – Nazificatie van de samenleving
2
HOE GROEPEN MET ELKAAR OMGAAN
H8:§ 6: p 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Nazificatie Organiseren van de samenleving volgens de leer van de Nazi’s Alle aspecten van de samenleving worden doordrongen van de n/w der Nazi’s ECONOMIE GELD & WERK SOCIALE VERHOUDINGEN HOE GROEPEN MET ELKAAR OMGAAN CULTUUR RELIGIE KUNST NORMEN/WAARDEN BESTUUR OVERHEID POLITIEK
3
Nazificatie van de economie
1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Industrie De staat werd de belangrijkste opdrachtgever Bedrijven moesten doen wat de regering van hen eiste Landbouw Boeren werden enerzijds verheerlijk als de Arische ruggengraat van de samenleving, anderzijds moest de landbouw gewoon hard produceren voor een ophanden zijnde oorlogseconomie
4
Nazificatie van de sociale verhoudingen - vrouwen
1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Nazificatie van de sociale verhoudingen - vrouwen Vrouwen Werden verheerlijkt als moeder Maar gediscrimineerd op de arbeidsmarkt en bij studies Zo mochten getrouwde vrouwen niet werken en mocht slecht 10 procent van de studentenpopulatie vrouw zijn. Gedurende de oorlog werden zij echter in grote getale ingezet in de fabrieken
5
Zoek de verschillen Mei 1939 April 1940 Voorjaar 1942
6
Nazificatie van de sociale verhoudingen - jongeren
1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Nazificatie van de sociale verhoudingen - jongeren Op school Hersenspoeling via nieuwe methoden en door de leerkracht Het onderwijzend personeel werd gezuiverd Veel – dus niet allen zoals in het boek wordt vermeld (p 141) – jeugdbewegingen gingen op in de Hitlerjugend Veel jongeren werden hier lid van Hersenspoeling en voorbereiding op het volwassen leven in Nazi-Duitsland (zie volgende dia)
7
De Führer heeft altijd gelijk
8
Nazificatie van de cultuur - Propaganda (kenmerk 40)
1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Nazificatie van de cultuur - Propaganda (kenmerk 40) Ministerie van Propaganda Volk voorlichten conform de nazi-ideologie Zeer moderne manier gebruik allerlei communicatiemiddelen Radio, film, posters, enz Zo liet Propaganda minister Goebbels goedkoop radio’s maken en in veel openbare ruimten geluidsinstallaties plaatsen
9
Nazificatie van de cultuur - Kunst
1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Nazificatie van de cultuur - Kunst Ministerie van Propaganda Stelde de zogenaamde Reichs Kulturkammers in Kunst mocht aan de ideologie voldoen anders was deze ontaard Kunstenaars van Entartete Kunst kregen een beroepsverbod Vele vluchtten naar het buitenland
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.