Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Hoofdstuk Break-evenpoint
Financieel beleid 1 Hoofdstuk Break-evenpoint
2
Hoofdstuk 1 Omzet, kosten, winst Hoofdstuk 2 Omzet in kengetallen Hoofdstuk 3 Kosten indelen Hoofdstuk 4 Inkoopkosten en voorraadkosten Hoofdstuk 5 Duurzame bedrijfsmiddelen Hoofdstuk 6 Overige kosten Hoofdstuk 7 Exploitatiebudget Hoofdstuk 8 Het resultaat van de onderneming Hoofdstuk 9 Break-evenpoint Hoofdstuk 10 Verkoopprijs berekenen
3
Wat heb ik in de vorige les geleerd? Wat ga ik nu leren?
dat variabele kosten proportioneel, progressief of degressief kunnen verlopen wat het break-evenpoint is en waarvoor je dat gebruikt het break-evenpoint berekenen wat de veiligheidsmarge is en hoe je die berekent de integrale kostprijs te berekenen
4
9.1 Constante en variabele kosten 9.2 Verloop van de variabele kosten
Hoofdstuk Break-evenpoint 9.1 Constante en variabele kosten 9.2 Verloop van de variabele kosten 9.3 Break-evenafzet 9.4 Break-evenomzet 9.5 Veiligheidsmarge 9.6 Integrale kostprijs
5
Hoofdstuk Break-evenpoint
Constante kosten Sommige kosten heb je al als je nog geen product verkocht hebt. Dat geldt bijvoorbeeld voor: de huisvestingskosten de rentekosten van een lening de motorrijtuigenbelasting voor de bestelauto die nog geen kilometer heeft gereden Constante of vaste kosten stijgen en dalen niet met de omzet, de afzet of de productiehoeveelheid. De constante kosten per stuk dalen wanneer je meer verkoopt. Je verdeelt die kosten dan over meer producten.
6
Hoofdstuk Break-evenpoint
Variabele kosten Variabele kosten veranderen als de omvang van de verkoop of productie verandert. Je kijkt dan naar de totale variabele kosten. Per stuk zijn de variabele kosten vaak gelijk. De totale variabele kosten lopen op als je meer verkoopt. De inkoopwaarde van de omzet is het meest duidelijke voorbeeld van kosten die afhankelijk zijn van de verkoop bij een retailonderneming.
7
Het verloop van de variabele kosten
Hoofdstuk Break-evenpoint Het verloop van de variabele kosten proportioneel progressief Degressief
8
Er zijn twee manieren om het break-evenpoint te berekenen:
Hoofdstuk Break-evenpoint Break-evenpoint Het punt waarop je geen verlies meer maakt, maar ook nog geen winst, heet het break- evenpoint (BEP). Er zijn twee manieren om het break-evenpoint te berekenen: in geld (omzet) in stuks (afzet)
9
Hoofdstuk Break-evenpoint
Break-evenanalyse
10
Berekening break-evenafzet
Hoofdstuk Break-evenpoint Berekening break-evenafzet Break-evenomzet van een product
11
Break-evenafzet product
Hoofdstuk Break-evenpoint Break-evenafzet product
12
Er zijn twee manieren om de break-evenomzet uit te rekenen:
Hoofdstuk Break-evenpoint Break-evenomzet Er zijn twee manieren om de break-evenomzet uit te rekenen: Break-evenomzet met de constante exploitatiekosten Break-evenomzet met de constante en variabele exploitatiekosten
13
Break-evenomzet met de constante exploitatiekosten
Hoofdstuk Break-evenpoint Break-evenomzet met de constante exploitatiekosten
14
Break-evenomzet met de constante en variabele exploitatiekosten
Hoofdstuk Break-evenpoint Break-evenomzet met de constante en variabele exploitatiekosten
15
Break-evenomzet en gewenste winst
Hoofdstuk Break-evenpoint Break-evenomzet en gewenste winst
16
Hoofdstuk Break-evenpoint
Veiligheidsmarge
17
Constante kostentarief
Hoofdstuk Break-evenpoint Integrale kostprijs Kostprijs per product. Constante kostentarief
18
Commerciële kostprijs
Hoofdstuk Break-evenpoint Commerciële kostprijs De integrale kostprijs is vooral geschikt voor een productiebedrijf. Voor een handelsbedrijf gebruik je eerder het constante kostentarief of de commerciële kostprijs.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.