Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBernard Ruben Visser Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Samenwerking: de aanhouder wint
Pieterjan van Delden 30 november 2017
2
Inhoud Samenwerking groeit geleidelijk (‘bumpy road’): vraagt tijd en geduld Leren en ontwikkelen vanuit de praktijk (‘motor’) Professionals handelen, managers structureren, bestuurders steunen
3
Samenwerking is ‘in’
4
Stroeve en trage processen
5
Maar waar het lukt, ook bijzondere resultaten
6
Ontwikkelingsperiode van 5 – 15 jaar gebruikelijk
7
Verschillen overbruggen
Verschillen in: Kernopdracht/-taak Focus Beroepsattitude Status Voorbeelden pedagogisch vs. educatief ontwikkeling vs. leerwegen leerlinggericht vs. vakgericht funderend vs. beroepsonderwijs
8
Belangenspel remt inzet van partners
9
En soms méér dan remmen
10
Toch meestal: goede voornemens, enige vrijblijvendheid, beperkte resultaten
11
Stuwende krachten als energiebronnen
Intentie: ‘bedenk wat moet’ Beleidsnota’s, convenanten, onderhandelingen, akkoorden, opdrachten, subsidies/budgetten – ‘conditio sine qua non’ Actie: ‘doe wat moet’ Werkplannen, gezamenlijke teams, concrete werkprocessen, informele communicatie – resultaatbepalend Verbinding: ‘steun elkaar’ Alle partners betrokken, ketenregie/management, vervlechting van werkprocessen/organisaties – duurzame voortgang
12
Opwekken van samenwerkingsenergie
Intentie: Voortbouwen op bestaande samenwerking Maatschappelijke visie op lange termijn, vertaald in concrete opdrachten op korte termijn >> goed werkbare focus Actie: Creëren uitvoeringsteams (‘motoren’) met trekkers Pionierskwaliteit bij meeste deelnemende personen Verbinding: Belangen manifest maken en uitonderhandelen Partnerorganisaties moeten uitvoering steunen, dus gerichte aandacht van bestuurders en managers
13
Essentieel: compact professioneel team in gedeeld werkproces (‘motor’)
14
Zoals . . . . . Doorlopende leerlijnen invullen door gemixte teams
Gezamenlijke ‘Aanval op uitval’ in de overdracht VMBO-MBO Bij elkaar les geven en dan intervisie Gecombineerde leerwerkplekken bij bedrijven Wederzijdse afhankelijkheid voor gezamenlijk resultaat
15
Wat vraagt samenwerking van de professionals?
Inhoudelijk raakvlak vinden: kinderen/ouders benaderen in onderlinge afhankelijkheid. ‘Klanten delen’. Samen pionieren: elkaar leren kennen, zelfde taal spreken, daaraan plezier ontlenen Teams maken, rondom nieuw werkproces. Informeel netwerk is belangrijker dan samen vergaderen! Structureren: informatie-uitwisseling, methodisch werken, inbreng en aanwezigheid afspreken
16
Wat vraagt samenwerking van managers en bestuurders?
Duidelijke en werkbare doelen stellen en die vasthouden Leveren vanuit je organisatie wat je hebt afgesproken: inzet, kwaliteit (van mensen), tijd, souplesse Organisaties ook vanuit de ‘achterkant’ laten meewerken: protocollen, informatie/ICT, bredere groep betrekken Knelpunten (willen) zien en die doorhakken, niet de professionals in de uitvoering het zelf laten uitzoeken
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.