Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMartha van Dongen Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Herstel voor Iedereen 4 april 2018 Dick van der Vlugt
ervaringsdeskundige
2
Organisatie & positionering Ervaringsdeskundigheid GGZ NHN
RvB: ervaringsdeskundige ontbreekt (nog ) Adviseur RvB: Ervaringsdeskundige Beleid (4 uur) Stuurgroep Herstel voor Iedereen (mgr ED + 2 ED) 8 van de 9 programma’s + HOI (ED’s als PL en medewerker) Overige projecten (suïcide preventie, 0-separeer) met ED’s 30 ED’s over 3 regio’s ED’s vanuit HWP, voor nu, later ook weer terug in teams Coach Intervisie begeleider Functiewaardering: ED begeleider, senior (#2), beleid (#1)
4
Twee pijlers Kernwaarden Als ervaringsdeskundige: voorzijde
ken je de geschiedenis van het vak ben je bekend met de 3/4 dimensies van herstel (gezondheid, maatschappelijke rollen, identiteit en dagelijks functioneren) heb je oog voor welbevinden op meerdere thema′𝑠 kun je je herstelverhaal vertellen ben je je bewust van de stappen van ervaring via ervaringskennis naar ervaringsdeskundigheid heb je kennis van (zelf)stigma en draag je bij aan het verminderen hiervan pas je de twee pijlers en de kernwaarden toe in je werkzaamheden pas je de uitgangspunten van een ervaringsdeskundig facilitator toe (z.o.z) Twee pijlers Methodische zelfhulp Gelijkwaardige uitwisseling vanuit eigen ervaring Wederkerigheid, we leren beiden Ruimte voor herstel Eigen betekenis geven Emancipatie Kaders veranderen tbv herstelprocessen Inzetten eigen ervaring Stigmatisering verminderen Herstelondersteunend taalgebruik Kernwaarden (diagnose) VRIJE RUIMTE Eigen levenskracht hervinden Eigen keuzes maken Zelf betekenis geven Nieuwe mogelijkheden zoeken en vinden Unieke en eigen wijze Eigen tempo Recht op risico’s nemen Ruimte voor het eigen verhaal voorzijde
5
achterzijde FACILITATOR
De essentie van faciliteren is het actief aanmoedigen, bevorderen en inspireren van zelfbepaling zonder een persoonlijke agenda in te brengen. Het doel is anderen, door middel van een gedeeld leerproces, in staat te stellen om eigen doelen te identificeren, na te streven en te bereiken. De focus ligt op de vrijheid en de kracht die iedereen al zelf heeft. Er is geen noodzaak om advies of raad te geven als we zonder te oordelen de individuele, op ervaring gebaseerde keuzes van mensen over dat wat bijdraagt aan hun eigen welzijn, op waarde schatten. Het betreft niet het plan of de keuzes van een ander voor iemand; het zijn eenvoudigweg de individueel gekozen middelen voor persoonlijke verantwoordelijkheid om uit het leven te krijgen wat hij of zij zelf wil. Elke facilitator zal werkelijk gelijkwaardig blijven door simpel en eerlijk over zijn/haar eigen ervaring met welk zelfhulpinstrument dan ook te kunnen vertellen. Bij het geven van advies plaats je jezelf boven de ander en handel je niet meer als gelijke. Adviezen geven we daarom dus niet. Een facilitator: Faciliteert en onderhoudt een veilige leeromgeving met hoop en nadruk op oneindige mogelijkheden die mensen aanmoedigt om zichzelf uit te dagen en te groeien. Deelt openlijk voldoende van zijn eigen ervaringen met herstel opdat deelnemers zich als gelijke kunnen verbinden met iemand die ook 'daar' is geweest. Doet alle moeite om aan de verschillende behoeften en leerstijlen van de deelnemers tegemoet te komen zodat iedereen zich welkom voelt en een plaats aan tafel heeft. Accepteert iedereen precies zoals hij/zij – als unieke persoon – en zonder suggestie te geven dat er een noodzaak is om te veranderen. Staat schouder aan schouder met de deelnemers als gelijken – medemensen – en zorgt dat iedereen behandeld wordt op een manier die werkelijk toont dat wij allemaal gelijk zijn. Behandelt deelnemers te allen tijde met waardigheid, compassie, respect en onvoor-waardelijke hoogachting. Faciliteert een wederkerig leerproces met interactieve discussie die ieders individuele interpretatie en ontdekkingen ondersteunt. Ondersteunt werkelijke zelfbepaling door alle inbreng te waarderen, ziet af van ieder oordeel, laat alleen mogelijkheden en keuzes zien maar geeft geen definitieve antwoorden. Ziet absoluut af van het geven van advies of aanbevelingen, ook als daar wel om gevraagd wordt en al helemaal als het afgedwongen lijkt te worden. Moedigt deelnemers aan om te reflecteren op de eigen ervaring en om daarvan te leren wat voor hen zelf werkt en niet werkt. Laat alle politieke, religieuze, filosofische, behandel technische en persoonlijke agenda's buiten de groep. Deelt voorbeelden van hoe de inhoud van het zelfhulpinstrument verschil in zijn/haar leven maakt zonder dat het eigen verhaal en eigen inzichten de interactie in de groep of de eenvoud van het materiaal in de weg staan. Ondersteunt de persoonlijke verantwoordelijkheid en de overtuiging dat iedere persoon te allen tijde de deskundige is over zichzelf Volgt te alle tijde de striktst mogelijke codes ten aanzien van seksueel gedrag en gedraagt zich nooit seksueel suggestief, bedreigend of discriminerend. achterzijde
6
Organisatie & positionering Ervaringsdeskundigheid GGZ NHN
Knelpunten Professionaliteit / kwaliteit / scholing van de ED Risico op uitval ED Gemist in de teams Trots Herstelverhalen !!! Herstelondersteunende intakes Toegevoegde waarde van de ervaringsdeskundige Veelheid aan resultaten (WRAP, individueel, lotgenoten, …) Discussiepunten Hoe krijgen we Herstel werkend op de werkvloer? We zijn toch geen concurrenten van elkaar? Werkt extra aandacht op ervaringsdeskundigheid stigmatiserend? …
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.