Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTimo Pieters Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Verblijfsrecreatie in het Vechtdal
Onderzoek naar de vitaliteit van de sector Jan Jaap Thijs & Annemiek Riefel 10 april 2018
2
Onderdeel 1: Kwantitatieve analyse
Hoe heeft de vraag zich ontwikkeld? Hoe heeft het aanbod zich ontwikkeld? Hoe hebben de bezettingsgraden zich ontwikkeld? Is indicatie van de verzadiging van de markt BUREAU RUIMTE EN VRIJE TIJD NAAM POWERPOINT PRESENTATIE
3
Onderdeel 1: Kwantitatieve analyse
Bedrijfstak Vraag Aanbod Bezettingsraad Hotels ++ + +- Bungalowparken -- Campings - Groepsaccommodaties B&B’s BUREAU RUIMTE EN VRIJE TIJD NAAM POWERPOINT PRESENTATIE
4
Onderdeel 2 Kwalitatieve vraag-aanbod analyse
In hoeverre sluit het aanbod aan op de vraag? Wat is ‘niet meer van hetzelfde’? Waar zit nog toegevoegde waarde? BUREAU RUIMTE EN VRIJE TIJD NAAM POWERPOINT PRESENTATIE
5
BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
6
BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
7
Conclusies Tamelijk eenzijdig aanbod! Opvallend weinig rood, paars en blauw Aqua grootste groep, maar een beperkt aanbod Vechtdal Marketing focus: Geel: veel aanbod, maar relatief minder bezoekers Aqua: veel bezoekers, maar relatief weinig aanbod BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
8
BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
10
BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
11
BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
12
BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
13
BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
14
BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
15
Aantrekkelijke kenmerken:
Creatieve omgeving die inspiratie biedt Anders dan anders Mag eenvoudiger, ´back to basic´, maar dan wel op een bijzondere manier Verrassende voorzieningen Biologische catering en aandacht voor duurzaamheid Gericht op het individu, met aandacht voor sportieve mogelijkheden BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
16
BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
17
BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
18
Onderdeel 3: Vitaliteit van de sector
Kwaliteit, onder meer: Onderhoud Eigentijdsheid Gasttevredenheid Ondernemerschap Perspectief, onder meer: Ambities Beperkingen Bedrijfsresultaten Eigenaarschap BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
19
BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
20
Vitaliteit van de sector: conclusies
Overgrote merendeel (71% van de bedrijven, 79% van de bedden) vitaal. Vooral campings bij de voorlopers. Voorlopers: 13% bedrijven, 30% van de bedden! 8% van de bedrijven geen recreatieve toekomst (5% bedden) 20% ‘zorgenkindjes’ (16% bedden) BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
21
Algehele conclusies Druk vooral op kampeer- en bungalowsector.
Eenzijdig verblijfsrecreatief aanbod, vernieuwing van het aanbod is wenselijk: kansen voor aqua, rood, paars en blauw. Het Vechtdal heeft een gezonde basis: verblijfsrecreatie sector is vitaal. 8% van de bedrijven niet meer levensvatbaar als toeristisch bedrijf. Zorgenkindjes: impuls geven voor de toekomst. BUREAU RUIMTE EN VRIJE TIJD
22
Advies: Tafel 1: Inzet vitaliteitsteam en vitaliteitsplan
Doel: Vitaliseren van bedrijven die niet vitaal zijn Middenmoters naar de kopgroep brengen Middel: Via een ‘expert team’ met verschillende disciplines Snelkookpansessies met advies Uitvoering ondersteund door een coach Vanuit leerervaringen in Drenthe en de Veluwe 1-park-1-plan voor vitalisering op maat Voor wie: Parken/bedrijven die graag een externe blik willen om een stap verder te komen
23
Advies: Tafel 2: Inzet transformatieteam
Doel: Transformeren van bedrijven zonder recreatieve toekomst naar een andere functie Middel: Via een ‘expert team’ met verschillende disciplines Lange termijn strategie om échte transformatie te ondergaan 1-park-1-plan: in afstemming met exploitanten/gebruikers/verenigingen van eigenaren komen tot een plan Voor wie: Parken/bedrijven waar echt geen recreatieve functie meer mogelijk is
24
Advies: Tafel 3: Inzet stimuleringsregelingen
Doel: Ondersteuning van bedrijven die willen doorontwikkelen Middel: Bestaande instrumenten als TOTO (Topprogramma Overijsselse Toeristische Ondernemers), PMPC (Product Markt Partner Combinatie), Gastvrij Overijssel Voor wie: Alle parken/bedrijven die steuntje in de rug kunnen gebruiken bij hun doorontwikkeling
25
Advies: Tafel 4: Kennis- en innovatieprogramma’s
Doel: Zorgen dat ondernemers over de juiste kennis en toepassingstools beschikken om in te kunnen springen op vragen uit de markt Middel: Kennisprogramma’s: Niet eenmalige bijeenkomsten, maar proces met daadwerkelijke toepassing in de praktijk Bijvoorbeeld op het gebied van leefstijlen, Duitse markt, online marketing etc.? Kennisvouchers om kennis in te kunnen schakelen Voor wie: Alle bedrijven die aan hun ondernemerschap en kennisontwikkeling willen werken
26
Advies: Tafel 5: Flexibiliteit en regelgeving
Doel: Zorgen dat ondernemers zo min mogelijk ruimtelijke beperkingen ervaren bij het inspringen op vragen uit de markt Middel: Uitnodigings- en ontwikkelkader voor initiatieven die inspringen op vragen uit de markt Experimenteerruimte (al aanwezig in deel van de regio) Flexibiliteit in bestemmingsplannen Voor wie: Alle bedrijven die flexibel in willen kunnen spelen op vragen uit de markt
27
Wat vindt u? Kies in de pauze 3 van de 5 thematafels
U krijgt de volgorde op uw badge Drie rondes van ongeveer 20 minuten Groen: dit vind ik goed! Oranje: dit kan beter! Rood/Roze: dit vind ik niets! Daarna: gesprek in de groep BUREAU RUIMTE EN VRIJE TIJD
28
Overzicht thematafels
Vitaliteitsteam en vitaliteitsplan (Jan Jaap) Transformatieteam (Annemiek) Stimuleringsregelingen (Linda) Kennis- en innovatieprogramma (Tamara) Flexibiliteit en regelgeving (Mariska) Mist u iets? schrijf het op! BUREAU RUIMTE EN VRIJE TIJD
29
Vier vragen Wat is het belangrijkste aandachtspunt voor het vervolg?
Wat moet nu als 1e opgepakt worden? Waar wilt u zich hard voor maken? Wilt u een actieve rol spelen in het vervolg? BUREAU RUIMTE EN VRIJE TIJD
30
Dank voor uw aandacht! @janjaapthijs Jan Jaap Thijs
@janjaapthijs Jan Jaap Thijs
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.