Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoachim Driessen Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
A Americans on the move A PENTA
2
Nauwelijks steden, slechts dorpen
Situatie 1763: Nauwelijks steden, slechts dorpen Linkerkant van Amerika nog niet ontdekt A PENTA
3
Koloniale steden: New York/Boston
Situatie 1790: Koloniale steden: New York/Boston Import industrieproducten/export tabak & overige agrarische producten A PENTA
4
Sterke groei industriesteden: NY/Baltimore
Situatie 1870: Sterke groei industriesteden: NY/Baltimore Water-/spoorwegen naar west > Chicago/St.Louis > industrie A PENTA
5
groei autoindustrie: Detroit / Chicago & industrie LA
situatie 1920 groei autoindustrie: Detroit / Chicago & industrie LA migranten = goedkope arbeid voor de industrie / automobilisering A PENTA
6
groei petrochemie / luchtvaartind. / electronica- industrie
situatie 1970 groei petrochemie / luchtvaartind. / electronica- industrie Sunbelt & Silicon Valley = hooggeschoold / ook pensionados A PENTA
7
80% woont in stedelijke gebieden = verdere verdichting
situatie 2005 80% woont in stedelijke gebieden = verdere verdichting 40 metropolen = grootstedelijke gebieden Houston, San Francisco & Dallas A PENTA
8
80% woont in stedelijke gebieden = verdere verdichting
situatie 2005 80% woont in stedelijke gebieden = verdere verdichting 40 metropolen = grootstedelijke gebieden A PENTA
9
82% woont in stedelijke gebieden = verdere verdichting
situatie 2012 82% woont in stedelijke gebieden = verdere verdichting 40 metropolen = grootstedelijke gebieden A PENTA
10
wat hebben treinen te maken met de ontwikkeling van steden ?
A PENTA
11
elke ontwikkelings-richting kende een eigen spoorwegmaatschappij
A PENTA
12
elke ontwikkelings-richting kende een eigen spoorwegmaatschappij Veel verschillende spoorwegmaatschappijen. A PENTA
13
fasen in de groei van de steden in VS
zie de bron in je boek belangrijk: er is een vast patroon in de groei van de steden in de VS … dat patroon zie je op de volgende schermen … A PENTA
14
1. vorming van stadscentrum = CBD scherpe grens met platteland
A PENTA
15
2. urbanisatie ( vooral migranten ) industrie & wonen om CBD
A PENTA
16
3.automobilisering > suburbanisatie
ontstaan suburbs & files A PENTA
17
3.automobilisering > suburbanisatie
ontstaan suburbs & filesTrailerpark of zo’n wijk. A PENTA
18
3.automobilisering > suburbanisatie
ontstaan suburbs & files ontstaan metropool = centrale stad met voorsteden, samen > 1 miljoen ontstaan stedelijk netwerk A PENTA
19
3.automobilisering > suburbanisatie
ontstaan suburbs & files ontstaan metropool = centrale stad met voorsteden, samen > 1 miljoen ontstaan stedelijk netwerk met wederkerige relaties A PENTA
20
3.automobilisering > suburbanisatie
ontstaan suburbs & files ontstaan metropool = centrale stad met voorsteden, samen > 1 miljoen ontstaan stedelijk netwerk met wederkerige relaties ontstaan megalopolis = metropolen aan elkaar ( BosWash / ChiPitts / SanSan ) A PENTA
21
3.automobilisering > suburbanisatie
ontstaan suburbs & files ontstaan metropool = centrale stad met voorsteden, samen > 1 miljoen ontstaan stedelijk netwerk met wederkerige relaties ontstaan megalopolis = metropolen aan elkaar ( BosWash / ChiPitts / SanSan ) A PENTA
22
3.automobilisering > suburbanisatie
megalopolis = metropolen aan elkaar ( BosWash / ChiPitts / SanSan ) A PENTA
23
4.vanaf 1970 > suburbanisatie van het werken ( edge cities )
bij knooppunten / vliegvelden / buiten de steden, plus ruimte voor aantrekkelijk wonen !! ( principe ontwikkeld door Joel Garreau / 1991 ) A PENTA
24
bekendste edge city : Tysons Corner ( bij Washington D.C. )
A PENTA
25
bekendste edge city : Tysons Corner
( bij Washington D.C. ) A PENTA
26
bekendste edge city : Tysons Corner
( bij Washington D.C. ) A PENTA
27
en zo zijn de fasen in de groei van de steden in VS begonnen….
A PENTA
28
twee filmpjes: http://www.youtube.com/watch?v=dE__MKHfxcQ http://www.youtube.com/watch?v=98IYrtA4U8c
A PENTA
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.