Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTania van de Velden Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Resultaten Oudertevredenheidpeiling
BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen Openingsscherm (1): De hyperlink gaat naar de website van BvPO. 1
2
Resultaten van de oudertevredenheidpeiling 2018/2019
BS Voorbeeldschool Openingsscherm (2): Naam van de onderzochte school en eventuele verdere bijzonderheden Resultaten van de oudertevredenheidpeiling 2018/2019 BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 2 2 2
3
Algemene informatie over de school
Respons: 90% Rapportcijfer: 7.8 Rapportcijfer 2016: 7.1 Oordeel: zeer tevreden RESPONS: De respons is het percentage ouders/ verzorgers dat de vragenlijst ingevuld heeft geretourneerd. Het aantal geretourneerde vragenlijsten is 139 exemplaren. RAPPORTCIJFER: Het rapportcijfer is gebaseerd op een standaardvraag in de vragenlijst: Welk rapportcijfer geeft u aan ‘de school’? OORDEEL: Het oordeel is gebaseerd op dit rapportcijfer. Algemene informatie over de school BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 3 3
4
Standaard vragenlijst:
Vragenlijst met dezelfde vragen is 3224 keer afgenomen bij ouders Evaluatiecriteria: De hoofdonderwerpen waarover vragen worden gesteld Normering: Grenspercentages Benchmarking Vergelijking met…. Vorige peiling Alle scholen Zelfde soort scholen STANDAARD VRAGENLIJST: Dit is een lijst van vragen die bij iedere peiling in het basisonderwijs wordt afgenomen. Op deze vragen kunnen de scholen met elkaar vergeleken worden. EVALUATIECRITERIA: (Hoofd)onderwerpen (rubrieken) waarop gemeten wordt, zoals schoolgebouw, omgeving van de school etc. Deze rubrieken bestaan uit meerdere vragen. NORMERING: Hoe weet je of een score goed of slecht is? GRENSPERCENTAGE: Het percentage positief of negatief gewaardeerde antwoorden op een vraag. NEGATIEVE GRENSWAARDE: Als 15% of meer ouders ontevreden is over een vraag dan is er sprake van een KRITIEKPUNT. POSITIEVE GRENSWAARDE: Als 85% of meer ouders tevreden is over een vraag dan is er sprake van een PLUSPUNT BENCHMARKING: Vergelijking van de school op een onderwerp (rubriek) of een enkele vraag met de andere scholen die eerder aan het onderzoek hebben meegedaan (REFERENTIESCHOLEN). Bij de oudertevredenheidspeiling worden de gemiddelde waarden met elkaar vergeleken. VERGELIJKING MET ZELFDE SOORT SCHOLEN: Bijvoorbeeld scholen met dezelfde denominatie, scholen in de grote stad, scholen met hetzelfde leerlinggewicht etc. Onderzoeksopzet BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 4 4
5
Grafieken en conclusies in geschreven tekst
Rapportage: Samenvatting Schoolrapport Samenvatting: Grafieken en conclusies in geschreven tekst Schoolrapport: Links: grenspercentages Rechts: benchmark > naar uitleg onderzoek > naar resultaten Deze dia geeft de structuur van de standaard (schriftelijke) rapportage. De school kan er desgewenst op wijzen waar deze documenten ingezien kunnen worden. Op de volgende vier dia’s worden aan de hand van een leeswijzer de presentatie van de onderzoeksuitkomsten in de standaard rapportage uitgelegd. DIE DIA’s KUNNEN DESGEWENST WORDEN OVERGESLAGEN. KLIK DAN OP DE HYPERLINK: > naar resultaten. Rapportage BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 5 5
6
Wat is significant? Statistische toetsing
een verschil tussen twee rapportcijfers van bv 7.1 en 7.3 zegt op zich niet zoveel dat verschil kan door toeval ontstaan bij vergelijking van twee scores wordt gebruik gemaakt van toetsing/ p-waarde de p-waarde geeft de kans dat je een –afwijkende- schoolscore vindt, terwijl de waarde van de school toch gelijk is aan die van de referentiegroep De p-waarde is een statistische term. Een verschil tussen twee gevonden waarden, bij voorbeeld rapportcijfers , kan op basis van toeval zijn gevonden. Bij de toets die wordt uitgevoerd, gaat men er van uit dat de waarden van de twee rapportcijfers of andere scores, GELIJK zijn. De p-waarde geeft de kans dat je het gevonden verschil vindt als de waarden gelijk zijn. Als die kans heel klein is (bv kleiner dan .05) dan mag concluderen dat er iets anders aan de hand is dan toeval om dat verschil te verklaren. De uittkomst van de toets noemt men dan significant. In het onderzoek wordt de toets gebruikt in de samenvatting om te concluderen dat er ‘echt’ sprake is van een verschil. In het schoolrapport (de tabellen in het tweede deel) staan de uitkomsten van de toets telkens op de rechter pagina on de gele kolom. Wat is significant? BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 6 6
7
rood: percentage ontevreden ouders/ verzorgers
Grenswaarde standaard 15% rood: percentage ontevreden ouders/ verzorgers groen: percentage tevreden ouders/ verzorgers LINKER PAGINA GRENSPERCENTAGES: De horizontale balk biedt ruimte aan 100 procenten. De balk in de rode kleur geeft het percentage ontevreden ouders (hier 18%, 26 personen). Het donkerrode deel geeft het deel van de ouders aan dat zeer ontevreden is, het lichtrode deel het deel van de ouders dan enigszins ontevreden was. De balk in de groene kleur geeft het percentage tevreden ouders (hier 81%, 117 personen). GRENSWAARDE: De grenswaarde (vertikale balk) staat standaard op 15%. MINPUNT: We gaan er van uit dat als meer dan 15% van de ouders ontevreden is dat er dan sprake is van een minpunt of aandachtspunt. PLUSPUNT: Als meer dan 85% van de ouders tevreden is over een onderwerp is er sprake is van een pluspunt . Minpunten en pluspunten worden in de rapportage en deze presentatie telkens afgedrukt in tabellen. BOLLETJES: Het rode bolletje geeft aan bij welk percentage scholen een hoger percentage ouders ontevreden over een vraag is. Dus hoe meer naar links het rode bolletje staat des te beter. Het groene bolletje geeft aan bij welk percentage scholen minder ouders tevreden zijn. Hoe meer naar rechts des te beter scoort onze school. bolletjes: (on)tevredenheidspercentage is beter dan ..% ref Leeswijzer grenswaarden (voorbeeld) > voorbeeld BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 7 7
8
speelmogelijkheden: tevredenheidspercentage 81%
dat is beter dan 69% van de scholen in de referentiegroep De resultaten van de bolletjes grafieken komen terug in het overzicht van de (on)tevredenheidspercentielen. Op de vorige dia werd niet duidelijk hoe de tevredenheidspercentages van de andere scholen gespreid zijn: Liggen ze allemaal rond het tevredenheidspercentage van de eigen school of zijn ze veel hoger of lager? Deze grafiek geeft inzicht in de spreiding van de tevredenheidpercentages van alle scholen in de referentiegroep. Bij voorbeeld over de speelmogelijkheden is 81% van de ouders tevreden. De school scoort dan beter dan 69% van de scholen in de referentiegroep. De percentages in het horizontale blok zijn de percentages van de 50% MODALE scholen. Het kleine vertikale streepje in het blok geeft het percentage waar precies 50% van de scholen hoger schoort en precies 50% van de scholen lager. (Dit is de mediaan). De twee kleine vertikale streepje buiten het blok geeft de verdeling 25%/75% (linker streepje of 25%-percentiel) en 75%/25% (rechter streepje of 75%-percentiel). Spreiding van (on)tevredenheidspercentages in de referentiegroep BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 8 8
9
gem: rekenkundig gemiddelde (bereik 1-4)
rode stip: gemiddelde van de school resp. subcategorie blauw: scholen in referentiegroep gele/ blauwe balk: indicatie van de spreiding (Er geldt: hoe meer de antwoorden verschillen, hoe groter de spreiding: de balk wordt langer) RECHTER PAGINA BENCHMARK: Op de rechter pagina in het schoolrapport wordt niet gewerkt met percentages, maar met gemiddelden. Op elke vraag wordt het gemiddelde van de antwoorden berekend. De gemiddelde score kan lopen van 1 (zeer ontevreden) t/m 4 (zeer tevreden) en wordt afgedrukt met een rode stip of blauwe stip (gemiddelde waarde in de referentiegroep) De waarde van het gemiddelde staat ook nog vermeld in de kolom Gem: en daarachter het aantal personen waarover dat gemiddelde berelend is. De statistische toets berekens de kans dat de gemiddelde waarde van de school –eigenlijk- gelijk is aan de waarde in d ereferentiegroep. Als de afwijking te groot is noemen we het verschil significant en concluderen dat iets anders dan toeval het verschil heeft veroorzaakt. In het donkergrijze deel ligt ongeveer 50% van de scholen in de referentiegroep. In het lichtgrijze deel ongeveer 90% van de scholen. donkergrijs gebied: hier liggen 50% resp 90% van de scholen P een kleine p-waarde : kleine kans dat waarden gelijk zijn (als p klein is er sprake van een significant verschil) Leeswijzer benchmark (voorbeeld) BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 9 9
10
Evaluatiecriteria: Rapportcijfers op onderdelen
Rubriek 2018 2016 Referentie Vensters 8.0 - Schoolgebouw 7.4 7.2 7.0 Omgeving van de school 6.0 6.5 Begeleiding * 7.7 6.7 Sfeer * 8.1 Kennisontwikkeling * 7.6 7.1 Persoonlijke ontwikkeling * 7.3 Schooltijden 7.5 Schoolregels, rust en orde 7.8 De leerkracht * 8.7 8.9 8.2 Contact met de school RUBRIEK: De vragen zijn ingedeeld in een aantal onderdelen (rubrieken). Voor elk van de rubrieken is op basis van de vragen in de rubriek een rubrieksscore berekend, dat is omgezet in een rapportcijfer. Onderwerpen met een ASTERISK vinden de ouders het belangrijkst. NB: Het gemiddelde van deze rapportcijfers hoeft niet gelijk te zijn aan het rapportcijfer dat eerder is gegeven. Evaluatiecriteria: Rapportcijfers op onderdelen BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 10 10
11
Mate van (on)tevredenheid van individuele ouders
Dit is een overzicht van het AANTAL (on)tevredenheidseoordelingen per ouder. Op de horizontale as staat het aantal (on)tevredenheidsoordelen en op de vertikale as het aantal ouders/verzorgers. De groene staaf boven de 0 (rechts) toont het aantal ouders/verzorgers dat over geen enkel onderwerp ONtevreden was. GROTE GRAFIEK: Onder de rode blokjes/staven staat het aantal onderwerpen waarover de ouders zeer ontevreden of enigszins ontevreden zijn. Als een hokje donkerrood is gekleurd dan is de desbetreffende persoon over minstens een onderwerp zeer ontevreden. KLEINE GRAFIEK: Onder de rode blokjes/stavenstaat het aantal onderwerpen waarover de ouders zeer ONtevreden zijn. Onder de groene blokjes/staven staat het aantal onderwerpen waarover de ouders zeer tevreden zijn. In de kleine grafiek wordt dus steeds alleen het aantal extreme oordelen getoond: ZEER tevreden of ZEER ontevreden. Als de staafdiagram is opgebouwd met behulp van hokjes, dan representeert ELK HOKJE EEN RESPONDENT Achtentwintig ouders (20% van het totaal) noemen geen kritiekpunten. Mate van (on)tevredenheid van individuele ouders BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 11 11
12
Vergelijking met de vorige ouderpeiling op onze school
Verbeteringen sinds 2016: 1. Omgeving van de school 2. Begeleiding 3. Schoolregels, rust en orde 4. Contact met de school 5. Kennisontwikkeling Vergelijking van de huidige RUBRIEKSSCORES (Rapportcijfer per onderwerp) met de rubrieksscores van de vorige peiling in 2016. VERBETERINGEN: Dit zijn significante verbeteringen VERSLECHTERINGEN: Dit zijn significante verslechteringen Vergelijking met de vorige ouderpeiling op onze school BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 12 12 12
13
Veiligheid op het plein
Verbeteringen tov 2016 1. Veiligheid op het plein 2. Veiligheid op weg naar school 3. Gelegenheid om met de directie te praten 4. Regels, rust en orde op school 5. Speelmogelijkheden op het plein 6. Informatievoorziening over de school 7. Opvang bij afwezigheid van de leraar 8. Duidelijkheid van schoolregels 9. Hygiene en netheid binnen de school 10. Extra mogelijkheden goede leerlingen 11. Omgang leerkracht met de leerlingen Vergelijking van de huidige ITEMSCORES (scores per individuele vraag/ item) met de itemscores van de vorige peiling in 2016. VERBETERINGEN: Dit zijn significante verbeteringen. BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 13 13
14
Verbeteringen tov 2016 (vervolg)
12. Aandacht voor normen en waarden 13. Rust en orde in de klas 14. Aandacht voor werken met computer 15. Aandacht voor goede prestaties 16. Begeleiding leerlingen met problemen 17. Aandacht voor pestgedrag 2016. BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 14
15
Uiterlijk van het gebouw
Verslechteringen tov 2016 1. Uiterlijk van het gebouw 2. Informatievoorziening over het kind 3. Mate waarin leraar naar ouders luistert 4. Vakbekwaamheid leerkracht/ individueel Vergelijking van de huidige ITEMSCORES (scores per individuele vraag/ item) met de itemscores van de vorige peiling in 2016. VERSLECHTERINGEN: Dit zijn significante verslechteringen. BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 15 15
16
Successcore van de school
SUCCESSCORE: De successcore is het gewogen gemiddelde van de rapportrcijfers van de verschillende rubrieken/ hoofdonderwerpen. De successcore wordt in de toekomst gekoppeld aan de gemeten effecten van verbeteringsacties. Successcore van de school BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 16 16
17
Rapportcijfers van de locaties van de school
Op deze dia worden de rapportcijfers op de hoofdonderwerpen (rubrieken) per locatie getoond. Op de onderwerpen die gemerkt zijn met een of twee asterisken (*) verschillen de locaties significant. Rapportcijfers van de locaties van de school BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 17 17
18
Pluspunten Hoofdvestiging
1. Veiligheid op school (98%) 2. Veiligheid op het plein (98%) 3. Plezier in schoolgaan (97%) 4. Mate waarin leraar naar ouders luistert (95%) 5. Inzet en motivatie leerkracht (95%) Kritiekpunten Hoofdvestiging 1. Veiligheid op weg naar school (40%) 2. Hygiene en netheid binnen de school (33%) 3. Huidige schooltijden (23%) 4. Begeleiding leerlingen met problemen (22%) 5. Uitdaging (20%) LOCATIE 1: Plus- en kritiekpunten per locatie. BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 18 18
19
Pluspunten Dependance
1. Plezier in schoolgaan (100%) 2. Veiligheid op school (100%) 3. Veiligheid op het plein (100%) 4. Contact met medewerkers (98%) 5. Leereffect (98%) Kritiekpunten Dependance 1. Veiligheid op weg naar school (33%) 2. Huidige schooltijden (33%) LOCATIE 2: Plus- en kritiekpunten per locatie. BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 19 19
20
Vergelijking onder-bovenbouw
ONDERBOUW: Groepen 1 t/m 4 BOVENBOUW: Groepen 5 t/m 8 In de grafiek hebben de onderwerpen met een asterisk (*) significant verschil. Vergelijking onder-bovenbouw BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 20 20 20
21
V1 Aandachtspunten onderbouw 1. Veiligheid op weg naar school (38%) 2.
Huidige schooltijden (30%) De aandachtspunten voor de ONDERBOUW zijn de vragen waarover minstens 15% van de ouders met een kind in de onderbouw ontevreden zijn. V1 BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 21 21
22
V1 Aandachtspunten bovenbouw 1.
Hygiene en netheid binnen de school (37%) 2. Veiligheid op weg naar school (37%) 3. Begeleiding leerlingen met problemen (27%) 4. Aandacht voor pestgedrag (23%) 5. Uitdaging (22%) 6. Huidige schooltijden (22%) 7. Aandacht voor creatieve vakken (19%) 8. Informatievoorziening over het kind (18%) 9. Aandacht soc.-emot. Ontwikkeling (16%) 10. Uiterlijk van het gebouw (15%) De aandachtspunten voor de BOVENBOUW zijn de vragen waarover minstens 15% van de ouders met een kind in de bovenbouw ontevreden zijn. V1 BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 22 22
23
V1 Aandachtspunten bovenbouw (vervolg) 11.
Omgang van de kinderen onderling (15%) 12. Aandacht voor werken met computer (15%) V1 BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 23
24
Vergelijking met de andere scholen van het bestuur
Betere score: 1. Omgeving van de school 2. Sfeer De rapportcijfers van de rubrieken/ hoofdonderwerpen van onze school worden vergeleken met de rapportcijfers van alle scholen van het bestuur. Vergelijking met de andere scholen van het bestuur BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 24 24 24
25
V1 Pluspunten van onze school 1. Veiligheid op school (99%) 2.
Veiligheid op het plein (99%) 3. Plezier in schoolgaan (98%) 4. Contact met medewerkers (96%) 5. Inzet en motivatie leerkracht (96%) 6. Mate waarin leraar naar ouders luistert (95%) 7. Sfeer in de klas (95%) 8. Omgang leerkracht met de leerlingen (94%) 9. Speelmogelijkheden op het plein (93%) 10. Regels, rust en orde op school (93%) PLUSPUNTEN VAN DE SCHOOL: Over deze vragen is minstens 85% van de ouders van onze school tevreden. V1 BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 25 25
26
V1 Pluspunten van onze school (vervolg) 11. Leereffect (92%) 12.
Vakbekwaamheid leerkracht/ individueel (92%) 13. Sfeer en inrichting schoolgebouw (91%) 14. Rust en orde in de klas (91%) 15. Duidelijkheid van schoolregels (91%) 16. Vakbekwaamheid leerkrachten (algemeen) (91%) 17. Opvoedkundige aanpak (89%) 18. Aansluiting op niveau (89%) 19. Aandacht voor gymnastiek (89%) 20. Uiterlijk van het gebouw (88%) V1 BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 26
27
V1 Pluspunten van onze school (vervolg) 21.
Informatievoorziening over de school (88%) 22. Omgang van de kinderen onderling (88%) 23. Aandacht voor normen en waarden (86%) 24. Opvang bij afwezigheid van de leraar (86%) 25. Gelegenheid om met de directie te praten (86%) V1 BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 27
28
V1 Kritiekpunten op onze school 1. Veiligheid op weg naar school (37%)
2. Hygiene en netheid binnen de school (26%) 3. Huidige schooltijden (26%) 4. Uitdaging (16%) 5. Begeleiding leerlingen met problemen (15%) 6. Aandacht voor creatieve vakken (15%) KRITIEKPUNTEN VAN DE SCHOOL: Over deze onderwerpen is minstens 15% van de ouders van onze school Ontevreden. V1 BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 28 28
29
29 SATISFACTIEPRIORITEITENMATRIX:
Hier wordt weer gekeken naar de rapportcijfers op de hoofdonderwerpen, RUBRIEKSSCORES en deze worden in de grafek afgezet tegen de BELANGRIJKHEIDSSCORES. BELANGRIJKHEIDSSCORES: Dit zijn de antwoorden op de vragen ‘Hoe belangrijk vind je ….’. De belangrijkheidsscores lopen van 1 t/m 4 De rubrieksscores lopen eveneens van 1/m 4 De horizontale en verticale grijze lijnen geven score 2.5 aan. De beide rode lijnen de normen op basis van alle scholen in de referentiegroep De twee rode lijnen verdelen de grafiek in vier kwadranten: Zeer tevreden/ wel belangrijk Ontevreden/ wel belangrijk Zeer tevreden/ onbelangrijk Ontevreden/ onbelangrijk In 1. liggen de scores waarop de school zich kan profileren (groene bolletjes) In 2. Liggen de aandachtspunten voor beleid. HIER MOET DE SCHOOL EXTRA AANDACHT AAN BESTEDEN, omdat men ontevreden is en het onderwerp belangrijk vindt. Inspectie van de scores op de samenstellende vragen geeft de punten waarop met moet letten. De schuine grijze lijnen geven een verbinding met de score van de vorige peiling. Hieraan kan men zien in welke richting er sprake is van een verandering. Omdat de rubrieksscores en de belangrijkheidsscores in dit geval beide hoger zijn dan 2.5 is dat deel van de grafiek uitvergroot. BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 29 29
30
vervolgenquête op het internet: www.comparant.nl/vervolgonderzoek
wachtwoord: VZH9919 VERVOLGONDERZOEK OP HET INTERNET: Tijdens de rapportage is aan de lijst met kritiekpunten (zie vorige dia’s) op onze school automatisch een vragenlijst met vervolgvragen aangemaakt. Voor elk kritiekpunt wordt gevraagd: De reden van de kritiek Eventuele suggesties ter verbetering. De vervolgenquete kan op het internet ingevuld worden op: De ouders kunnen inloggen met een algemeen wachtword voor de hele school. BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 30 30
31
Einde Presentatie Oudertevredenheidpeiling
Meer informatie? Volg onderstaande hyperlinks (hiervoor is een verbinding met het internet noodzakelijk) Einde van de presentatie. BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek bv Postbus 9505, 9703 LM Groningen T: (050) E: W: voorbeeld van de standaard vragenlijst informatie over BvPO BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 31 31
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.