Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrederik Smet Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Een opleiding kies je met je hart én je verstand
Didier Fouarge Limburgse Arbeidsmarktdag 2018 24 juni 2018, Roermond
2
Studiekeuzemodel LOB Preferenties Capaciteiten (wat vind ik leuk?)
(wat kan ik aan?)
3
Arbeidsmarktuitkomsten
Studiekeuzemodel Preferenties (wat vind ik leuk?) Capaciteiten (wat kan ik aan?) Arbeidsmarktkansen (waar zijn er banen?) Spijt studiekeuze _ Arbeidsmarktuitkomsten +
4
Studiekeuze = investeringsbeslissing
Veronderstelt: Goede en betrouwbare arbeidsmarktinformatie naar opleiding en beroep (ROA prognoses, Studiekeuze123, Keuzegids, SBB, UWV) Jongeren deze informatie meewegen in opleidingskeuze (bewustwording)
5
Bron: Qompas
6
Eerder onderzoek naar rol arb. info in studiekeuze
Weinig onderzoek; gericht op keuze voor ‘major’ in VS Preferenties en capaciteit zijn cruciaal Verwachtingen m.b.t. loon en baankansen: Wel/niet accuraat Verwachtingen zijn medebepalend in studiekeuze Ouders/familie/vrienden: Jongere broers/zussen krijgen informatie mee van oudere broer/zus School: Contact met mentor minder spijt van studiekeuze
7
Eerder onderzoek naar rol arb. info in studiekeuze
Macro ontwikkelingen: Beschikbaarheid van arbeidsmarktinformatie betere overgang arbeidsmarkt Veranderingen in vraag naar vaardigheden verandering in aanmeldingen voor richtingen gericht op die vaardigheden Onverwachte stijging in werkloosheid meer spijt van gekozen richting Experimenten: Causaal effect van het geven van arbeidsmarktinformatie op studiekeuze: Sterk / zwak Vooral baat voor jongeren uit lage sociaal economische milieus
8
2 eigen onderzoeken onder mbo’ers
Onverwachte economische ontwikkelingen en spijt van opleidingskeuze Rol van arbeidsmarktinformatie in opleidingskeuze
9
Onverwachte economische ontwikkelingen en spijt van opleidingskeuze van mbo’ers
10
Opleidingskeuze gaat gepaard met onzekerheid
Onzekerheid m.b.t Match met voorkeuren Eigen capaciteiten Rendement Opleidingskeuze is vaakst voorkomende reden voor spijt NL: 20% zou achteraf liever iets anders hebben gedaan ‘verkeerd’ kiezen is duur: Switchen indien niet passend Geen baan/laag loon indien overaanbod Focus: inschatting rendement (werkloosheid) van de mbo richting
11
Verwachte rendement Verwachting werkloosheid: werkloosheid onder mbo gediplomeerden, per gekozen richting, 1 jaar voor start opleiding Realisatie werkloosheid: werkloosheid onder mbo gediplomeerden, per gekozen richting, 1,5 jaar na diplomering Mismatch in verwachting: realisatie ≠ verwachting Spijt Onderzoek onder mbo’ers (bol 2-4) / ROA-SIS
12
Bol 3, man Bol 4, vrouw Bol 3, vrouw Bol 4, man Spijt Mismatch in verwachting werkloosheid
13
Resultaten: spijt van opleidingskeuze
Mannen (met baan) Vrouwen Mismatch in verwachting + Controle variabelen nee ja Loon, verticale en horizontale mismatch
14
Resultaten: spijt van opleidingskeuze
Mannen (met baan) Vrouwen Mismatch in verwachting + Controle variabelen nee ja Loon, verticale en horizontale mismatch
15
Resultaten: spijt van opleidingskeuze
Mannen (met baan) Vrouwen Mismatch in verwachting + Controle variabelen nee ja Loon, verticale en horizontale mismatch
16
Resultaten: spijt van opleidingskeuze
Mannen (met baan) Vrouwen Mismatch in verwachting + Controle variabelen nee ja Loon, verticale en horizontale mismatch Voor mannen: Mismatch tussen verwachte en feitelijke werkloosheid spijt Speelt op wanneer feitelijke werkloosheid > verwacht Bij vrouwen: Geen relatie Hechten minder belang aan financiële aspecten van werk Belang van goede informatievoorziening voor optimale studiekeuze
17
Rol van arbeidsmarktinformatie in opleidingskeuze van mbo’ers
18
Overwegingen bij studiekeuze
Thema’s: Overwegingen en gebruikte informatie bij eigen opleidingskeuze Vignet over opleidingskeuze Oct-nov 2016; supplement op ROA mbo-monitor 2015 +/ mbo-bol 2-4, niet ouder dan 25 jaar
19
Tevredenheid met functie/beroep
Betere arbeidsmarktuikomsten voor wie carrièremogelijkheden (heel) sterk heeft meegewogen (1) (2) (3) (4) (5) (6) Werk Uurloon (log) Werk in vakrichting Werk op niveau Tevredenheid met functie/beroep Spijt Wat ik leuk vind + - Wat ik kan Carriere-mogelijheden Controle variabelen Ja Endogeen / ex-post rationalisatie
20
Keuze-experiment Vignet: keuze tussen mbo opleidingen A / B (5 keer)
6 attributen met gerandomiseerde waarden: Passende opleiding: studie passend bij capaciteiten: slecht / gemiddeld / goed studie passend bij interesses: slecht / gemiddeld / goed Arbeidsmarktkenmerken: kans op werk na afstuderen: laag / gemiddeld / hoog doorgroeimogelijkheden: slecht / gemiddeld / goed 2 schoolkenmerken Kwalitatieve typeringen (studiekeuze123) Mbo’er kiest voor vmbo’ers Thomas / Laura
22
Interesses, maar ook arb. markt kenmerken doen er toe!
23
Afruil match met interesses – kans op werk
+22%
24
Conclusie
25
Conclusie Opleiding kiezen = investeringsbeslissing, maar arbeidsmarktkansen van opleidingen is beslist niet het eerste waar jongeren naar kijken Mbo’ers zijn vatbaar voor informatie m.b.t. arbeidsmarktkansen bij het maken van een opleidingskeuze ‘Verkeerde’ anticipatie spijt Arbeidsmarktkansen van opleidingen zou onderdeel moeten zijn van LOB
26
Vervolgstappen Experimenteel onderzoek in vmbo (met Qompas) schooljaar Plannen: Informatie experiment in klassen (bijv. face to face via mentor) Meting van reactie op arbeidsmarktinformatie (eye-tracking & elektroencefalogram )
27
Een opleiding kies je met je hart én je verstand
Didier Fouarge Limburgse Arbeidsmarktdag 2018 24 juni 2018, Roermond
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.