Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Gedrag
2
Weet je dit? Een stekelbaarsvrouw legt weinig eieren.Een haring legt heel veel kleine eieren. Waarom heeft de ene soort veel eieren, terwijl een andere soort een weinig eieren legt? Hoe weet een hond, dat hij de grens van een territorium heeft overschreden? Waarom zien baby's er altijd zo lief en schattig uit?
3
Gedrag Gedrag is een reactie op Die waarneembare veranderingen
waarneembare veranderingen in je omgeving Die waarneembare veranderingen noemen wij een prikkel Gedrag is alles wat een mens of dier doet!!!
4
Voorbeelden gedrag Pinguïn filmpje Walvis filmpje
Een dier leeft in voortdurende wisselwerking met z'n omgeving. Zintuigen zorgen dat informatie over de omgeving in de hersenen terecht komt. Die informatie wordt in de hersenen beoordeeld en verwerkt, waardoor het dier met gedrag kan reageren op veranderingen om hem heen. Bekijk de filmpjes maar eens. Pinguïn filmpje Walvis filmpje
5
Beschrijven gedrag Gebruik geen gevoelens
Goed = de hond gromt en ontbloot zijn tanden Slecht = de hond is boos Gedrag bestaat uit verschillende handelingen Imponeergedrag = borst naar voren, hoofd naar boven, armen uit elkaar
6
Prikkels Uitwendige prikkels Inwendige prikkels
7
Sleutelprikkel Filmpje zilvermeeuw Supranormale prikkel
8
Aangeboren of aangeleerd
Zowel het uiterlijk als het gedrag van een dier berusten op een wisselwerking tussen de genetische aanleg en invloeden uit het milieu. Bij sommige gedragingen overheerst de erfelijkheid, terwijl andere gedragingen vrijwel helemaal aangeleerd zijn. Big Kuiken
9
Leren Aangeleerd – beloning en straf- Imiteren Oefenen Inzicht
10
Samen leven Territorium Rangorde Baltsgedrag Conflictgedrag
Ambivalent gedrag 2 soorten gedrag in 1 vb dreigen Omgericht gedrag Zelfde gedrag op ander voorwerp vb steen aanvallen Als je boos bent deur dicht slaan Overspronggedrag Totaal ander gedrag vb bij ruzie veren poetsen Als je zenuwachtig bent op je hoofd krabben Rangorde Dominant Onderdanig Baltsgedrag
11
Beschrijving van gedrag
Maak een nauwkeurige beschrijving van de omgeving waarin het dier onderzocht is. Maak een nauwkeurige beschrijving van het onderzochte dier (ook geslacht, leeftijd etc) Bestudeer eerst langere tijd het gedrag van het dier. Beschrijf zo nauwkeurig mogelijk de waargenomen handelingen. Ook gedragingen die normaal lijken omschrijven. Zie voorbeeld volgende dia
12
Beschrijven gedragselementen
Afkorting Omschrijving eten et kauwende beweging met voedsel in de bek graven gr met de voorpoten wordt grond weggewerkt, af en toe met een achterwaartse beweging van de achterpoten snuffelen sn met snuit aan materiaal snuffelen krabben kr een van de poten krabt het eigen lichaam enz
13
Protocol tijd handeling 0.00 zit 0.15 loopt 1.12
14
Protocol 2 tijd hond 1 hond 2 0.00 zit staat 0.12 loopt . 0.54 . krabt
. 0.54 . krabt 1.01 snuffelt 1.45 blaft
15
Frequentie-analyse
16
Opdracht reclame Met behulp van reclameboodschappen proberen fabrikanten en bedrijven hun producten aan de man te brengen. Sommige bedrijven zoals McDonald`s en Coca-Cola besteden erg veel geld aan reclame en zijn mede daardoor bekend over de hele wereld. Reclame kan het gedrag van mensen beïnvloeden. Reclames proberen je over te halen om een bepaald product te kopen. Als je een reclame wilt maken moet je weten voor welke doelgroep je deze reclame maakt. Als een reclame speciaal voor jongeren is gemaakt, bijvoorbeeld een computerspelletje of een hippe spijkerbroek, zijn jongeren de doelgroep voor deze reclame. De doelgroep van een antirimpelcrèmereclame zullen waarschijnlijk dertigers en veertigers zijn. Het is belangrijk dat je weet voor welke doelgroep je reclame maakt. Een reclame voor tieners zal waarschijnlijk totaal anders zijn dan een reclame voor dertigers of veertigers.
17
wat ga je doen? Je gaat zelf in een groepje van 4 of 5 personen een reclame maken.
De reclameboodschap(pen) die je met je groepje maakt moet(en) in totaal minstens 1 minuut duren. hoe ga je te werk? - Bedenk een product dat met uiterlijk te maken heeft (dit kan bijvoorbeeld make-up, kleding, zonnebrillen, mobieltjes, tatoeëring, piercing, e.d. maar ook antipuistjesgel of deodorant zijn). - Bepaal de doelgroep. Zijn dit kinderen, tieners, volwassenen of juist ouderen Misschien is je reclame juist bedoeld voor huisvrouwen, skaters, brildragers, o.i.d. - Schrijf de reclame volledig uit! Geef ook aan wie wat wanneer moet zeggen Persoon 1: "Deze nieuwe is fantastisch". - Persoon 2: "Ook nu te koop". enz. - Als je tijd over hebt kun je de reclame alvast oefenen.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.