Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPetrus Koning Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Vakdidactiek 3 Leren van leerlingen en de opbouw van een les
2
Doelen van het schoolvak volgens docenten Geschiedenis
Kennis Historisch redeneren Overzicht tijd Ander perspectief Leuk Morele lessen Verklaren hedendaagse maatschappij Voorbereiding hoger/onderwijs wetenschappelijk denken
3
Jullie eerste ervaringen op school
Wissel in tweetallen in 2 x 5 minuten de ervaringen op je stageschool uit. Concentreer je op de vakdidactische aspecten Vat de bevindingen van je gesprekspartner samen in twee of drie kernwoorden
4
Het leren van de leerlingen in de theorie
5
Wie o wie? Romantische fase Spiraalcurriculum
Visuele intelligentie/ beeldknap
6
In groepjes: vragen over de leerpsychologie (10 min.)
1) Leg uit welke invloed onderwijspsycholoog Bruner heeft gehad op de ontwikkeling van de tien tijdvakken. 2) Bedenk bij drie van de acht intelligenties van Gardner een concrete toepassing/ werkvorm voor een geschiedenisles. 3) Vanaf welke leeftijd komen leerlingen in de door Egan zo genoemde romantische periode en wat betekent dit concreet voor de lespraktijk?
7
Welk woord weg Bruner Egan Gardner
8
Opdracht vorige keer: Aan leerlingen op stageschool gevraagd:
Wat ze van het vak geschiedenis vinden Wanneer ze veel leren Wanneer de geschiedenisles leuk is
9
Praktijkregels? Wissel in 2-tallen de antwoorden van de leerlingen uit en formuleer samen 3 praktijkregels. Daarna met de groep formuleren op het bord.
10
Hoe concreter hoe beter
Lesdoelen en leerdoelen: Concrete leerlingactiviteit Niveau en hoeveelheid aangeven Moet aan leerlingen te geven zijn in kader van evaluatie
11
Hoe concreter hoe beter
Leerlingen weten wat de Koude oorlog inhoudt Leerlingen kunnen informatie verwerken over Koude Oorlog Leerlingen kunnen het begrip Koude Oorlog in eigen woorden uitleggen Leerlingen kunnen drie kenmerken van de Koude Oorlog noemen en bij elk kenmerk een voorbeeld
12
Beheersingsniveaus (afgeleid van taxonomie Bloom)
Kennis en begrip: (her)kennen, noemen, uitleggen Toepassing: een begrip kunnen gebruiken in nieuwe situatie Interpretatie/historisch redeneren: probleem oplossen; onderzoeksvraag beantwoorden; bronnen zoeken; spotprent analyseren; een fictief interview opstellen
13
Opdracht: formuleer een concreet leerdoel
Inhoud/onderwerp Wat moeten leerlingen kennen/kunnen? Op welk niveau moeten ze dat kunnen?
14
Welke onderdelen bevat een instructie?
Denk individueel 5 minuten na over de onderdelen van een effectieve instructie voor leerlingen.
15
Leerdoelen en lesdoelen
Kerndoelen of Eindtermen Je eigen visie Behoeften van de leerling Leerdoelen Lesdoelen (of opdracht)
16
Opdracht: ontwerp in 15 min. een globale lesvoorbereiding in 2-tallen
Bepaal een onderwerp Verzin een (idee voor een) instap Formuleer een of twee concrete doelen voor je les Gebruik de essentiële onderdelen voor een les (bv. Wilschut ) Neem een uitgangspunt uit theorie en/of praktijkregel (denk aan antwoorden van ll.) Maak een GLOBALE lesvoorbereiding voor een les van 50 min. voor één van je stageklassen
17
Hoe bied je een instructie aan?
Mondeling Bord Ppt Digibord Studiewijzer/papier Boek/werkboek …………………..
18
Volledige instructie Waarom: Waarom moet ik dit doen?
Wat: Wat moet ik doen? Hoe: Hoe moet ik het aanpakken? Tijd: Hoeveel tijd krijg ik ervoor? Hulp: Bij wie+waar kan ik hulp krijgen? Resultaat: Uitkomst/eindproduct Klaar: Wat kan ik doen als ik klaar ben
19
Wat verder? Liodag 26 maart Bijeenkomst op 27 maart Lezen: AW H info presenteren AW H 6 Verhalen Janssenswillen, ‘Verhaal als tijdmachine’(2009) Meenemen: eigen ppt op hand-out en/of stick
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.