De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het lokale bestuur van morgen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het lokale bestuur van morgen"— Transcript van de presentatie:

1 Het lokale bestuur van morgen
Actualiteitsdossiers en dienstverlening

2 Perspectief op dienstverlening
Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst

3 Perspectief op dienstverlening
Lokaal bestuur als eerste overheid “We moeten evolueren van lokale naar publieke dienstverlening. Of iets van de gemeente, de provincie of de Vlaamse of federale overheid is, heeft voor de burger geen belang. De lokale overheid moet de toegangspoort worden voor alle publieke dienstverlening” Lieven Janssens, burgemeester Vorselaar

4 Perspectief op dienstverlening
Rode draad Op vele niveaus, met vele partners Binnen en tussen lokale besturen Tussen overheid, middenveld en gebruikers

5 Enkele belangrijke dossiers
Wat zijn belangrijke beslissingen of beleidsintenties op Vlaams & federaal niveau? (in relatie tot de lokale besturen) Wat zijn effecten op dienstverlening: kansen en bedreigingen? Voor drie beleidsclusters: bestuur, mens en ruimte

6 Vooraf: krappe budgettaire ruimte
Meerjarenplanning was moeilijke maar interessante oefening: kerntakendebat Hoofdprobleem: sterke stijging pensioenuitgaven (= jaarlijks bijna zo groot als de 3,5 % groei van het Gemeentefonds)

7 Vooraf: krappe budgettaire ruimte
Vlaamse maatregelen Besparing sectorale subsidies (-10 miljoen euro) Besparing gesco’s (5% -18 miljoen euro Verdwijning middelen milieuconvenant en sommige stromen monumentenzorg Begroting 2016: wegvallen compensatie belastingvrij maken van kadastraal inkomen op machinepark van bedrijven (-35 miljoen euro) Federale maatregelen Vennootschapsbelasting op intercommunales (-120 miljoen euro) Vermindering dotatie politiezones (2%) Onvoldoende financiering hulpverleningszones Tax shift: verlaging werkgeversbijdragen (voor commerciële sector en social profit, niet voor de overheid)

8 Vooraf: krappe budgettaire ruimte
Gevolgen voor dienstverlening Minder investeringen in collectieve dienstverlening (zorg, openbare ruimte, …) Heroriëntatie van dienstverleningsmodellen: lokale besturen kiezen/zullen moeten kiezen tussen klantgericht (duurder) of efficiëntiegericht (sluiting filialen, openingsuren, minder persoonlijk contact)

9 Vooraf: krappe budgettaire ruimte
Gevolgen voor de dienstverlening Dienstverlening te veel zien als uitgavenpost Lager vervangingspercentage personeel Meer met minder: is een eindig verhaal. Niet minder overheid maar een andere overheid

10 Bestuur – integratie gemeente & OCMW
Stand van zaken: veel stilte, onduidelijkheid en heel veel werk VVSG-visie: nu sterk samenwerken vanuit perspectief ‘Een sterk lokaal beleid is een sociaal beleid’ Van verandering een verbetering maken ‘De gemeente zal zich het meest moeten aanpassen.’ Respecteren/waarderen van complementaire organisatiecultuur: dienstverlening & hulpverlening

11 Bestuur – decreet lokaal bestuur
Nog denkoefening Uitgangspunten Inperking en vereenvoudiging van bestuurlijke regels Versterking van lokale democratie Versterking bestuurskracht Vermindering administratief toezicht Bijkomende focus op dienstverlening? Thema’s zoals bestuursorganen, participatie van de burger, verzelfstandiging en samenwerking, bestuurlijk toezicht, … In hoever kunnen deze bestuurlijke hervormingen bijdragen tot betere dienstverlening? Nog voldoende tijd om te gaan voor de inhoud van beleid?

12 Bestuur – rechtspositieregeling
Voorbereiding in paritaire commissie decentralisatie (werkgroep organieke decreten) / onderhandelingen in Comité C Voorstellen Afschaffen personeelsformatie Betere regeling terbeschikkingstelling personeel (bv. aan vzw’s) Delegatie van gemeenteraad naar college Dagelijks personeelsbeleid: delegatie van secretaris naar medewerker Pluspunten dienstverlening Iets soepeler personeelsbeleid Korter op de bal spelen

13 Bestuur – fusies, samenwerking en bestuurskracht
Conceptnota vrijwillige fusie van gemeenten 200 miljoen euro voor schuldovername informele contacten burgemeesters, niet op niveau van de gemeenteraden VVSG-pleidooi: deze middelen (bij niet gebruik) inzetten voor projecten voor het versterken van de bestuurskracht. Fors inzetten op samenwerking tussen besturen voor versterking bestuurskracht en gezamenlijke dienstverlening Buurgemeenten, (stads)regio’s Lanceren van Bestuurskrachtmonitor

14 Bestuur – radicaal digitaal consortium lokaal e-government
Vlaamse ambitie: tegen 2020 alle dienstverlening én alle communicatie tussen overheden ‘radicaal digitaal’ maken. Lokale besturen: onmogelijk om ieder voor zich een eigen informatievoorzienings- of e-gov-beleid te voeren. (cf. i-scan) Meer dan ooit: samenwerking tussen bestuursniveaus noodzakelijk Oprichting consortium lokale besturen: VVP, ECG, VERA, VLOFIN, VVOS, V-ICT-OR, CIPAL DV, CEVI, VVSG … In goed overleg standaarden zetten voor alle besturen.

15 Mens – lokaal sociaal beleid
Modernisering lokaal sociaal beleid Gesprekken met minister Vandeurzen over de versterking van de rol van lokale besturen Thema’s Actor- en regierol van de lokale besturen De doorzettingsmacht tav andere (ook private) actoren De toegangspoort voor zorg- en hulpzoekers (sociaal huis) Inzet Laat het Vlaamse welzijnsbeleid de OCMW’s en de gemeenten los? Behoud en versterken van publieke zorg- en hulpverlening

16 Mens – geïntegreerd intersectoraal netwerk en onthaal
Conceptnota minister Vandeurzen Streven naar gemeenschappelijke kwaliteitsvereisten voor goed cliëntonthaal bij eerstelijnsorganisaties: OCMW’s, CAW’s en diensten maatschappelijk werk ziekenfondsen, Relevantie Onthaal in de hulpverlening verbeteren Stap naar sociaal huis 2.0

17 Mens – Vlaamse sociale bescherming
Conceptnota minister Vandeurzen Omvat de tegemoetkomingen en de financiering van de zorg Relevantie Worden de zorgkassen/ ziekenfondsen het unieke loket voor deze opdracht? Wie heeft de regie? Staat haaks op de idee van sociaal huis en op de rol van de lokale besturen als regisseur van het lokale sociale beleid

18 Mens – belang van de publieke zorg
Lokaal dienstencentrum, thuiszorg, woonzorgcentrum, kinderopvang, … Toegankelijkheid van zorg staat voorop: ingebed in de buurt marktcorrecties op de prijs menselijke waardigheid centraal expliciete aandacht voor de meer kwetsbare mensen lokale besturen: burgernabij, kunnen inspelen op de (nieuwe) lokale noden en behoeften

19 Mens – integratie erkende vluchtelingen
Na een erkenning als politieke vluchteling start het lokale bestuur een integratietraject (wonen, werk, inburgering, integratie, …) Vlaamse overheid stelt 20 miljoen euro ter beschikking (op een bedrag van 120 miljoen euro) Voor lokale besturen: heel specifieke vorm van dienst- en hulpverlening. De VVSG bereidt dit voor.

20 Mens – burgerzaken / strafregister
De creatie van een centraal strafregister (en de geleidelijke stopzetting van de gemeentelijke strafregisters) blijft moeizaam lopen. De aanvankelijke start op 1 januari 2015 is tot eind 2017 uitgesteld. Relevantie: een taai dossier dat de dienstverlening van burgerzaken bemoeilijkt

21 Ruimte : omgevingsvergunning digitaal loket
(decreet en besluit – nog niet rond) Integratie milieu- en bouwvergunning in één dossier en procedure Omgevingsambtenaar Vanaf 2017: indiening en procedure alles digitaal Dienstverlening Gemeenten staan klaar: Vlaanderen nog geen digitaal loket uitgerold VVSG: verplicht digitaal indienen ok: wel voor professionele groepen, niet voor burger (eenmalig) VVSG vraagt garanties Voordelen: sterke vereenvoudiging, sneller, beslissingen makkelijker zoekbaar


Download ppt "Het lokale bestuur van morgen"

Verwante presentaties


Ads door Google