De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Algoritmiek 2 november 2010 Snelweg hiërarchieën voor route planning

Verwante presentaties


Presentatie over: "Algoritmiek 2 november 2010 Snelweg hiërarchieën voor route planning"— Transcript van de presentatie:

1 Algoritmiek 2 november 2010 Snelweg hiërarchieën voor route planning
Opmerkingen over het practicum Onderzoek naar Algoritmiek in Utrecht Bart Jansen

2 Route planning in wegen netwerken
Snelweg hiërarchieën versnellen kortste-pad queries Bart Jansen

3 Routeplanning Zoek kortste pad van a naar b in een gewogen, gerichte graaf (“single pair”) Geen: Single source shortest paths All-pairs shortest paths Negatieve gewichten Bart Jansen

4 Edgser Wiebe Dijkstra Vooraanstaande Nederlanse informaticus
11 mei 1930 – 6 augustus 2002 Bedacht een algoritme voor single-source shortest paths in 1959 Algemeen bekend als “Dijkstra’s Algoritme” Bart Jansen

5 Dijkstra’s algoritme Iteratief algoritme
Werkt alleen als afstanden niet-negatief zijn! Voor iedere knoop v in de graaf wordt bijgehouden: de status: voorlopig of definitief d[v]: bovengrens op de afstand source  v Algoritme werkt door in de juiste volgorde knopen te bezoeken Bij bezoeken van knoop v: Knoop v wordt definitief Alle kanten vanuit v worden gerelaxeerd Bart Jansen

6 Dijkstra’s algoritme Dijkstra(source s) Initialisatie:
d[v] = ∞, voor alle v ≠ s d[s] = 0 Alle knopen zijn voorlopig While (er is een voorlopige knoop) Kies voorlopige knoop v met laagste d[v] waarde Maak v definitief Relaxeer uitgaande kanten (v,u) d[u]  min (d[u], d[v] + w[v,u]) DeleteMin DecreaseKey Bart Jansen

7 Een voorbeeld Kortste pad van s naar t 2 3 s 6 4 5 t 7 24 9 18 14 2 6
30 19 11 15 5 5 6 20 16 t 7 44

8 Dijkstra's Shortest Path Algorithm
2 24 3 9 s 18 14 2 6 6 4 30 19 11 15 5 5 6 20 16 t 7 44 distance label

9 Dijkstra's Shortest Path Algorithm
delmin 2 24 3 9 s 18 14 2 6 6 4 30 19 11 15 5 5 6 20 16 t 7 44 distance label

10 Dijkstra's Shortest Path Algorithm
decrease key X 9 2 24 3 9 s 18 14 X 14 2 6 6 30 4 19 11 15 5 5 6 20 16 t 7 44 distance label 15 X

11 Dijkstra's Shortest Path Algorithm
delmin X 9 2 24 3 9 s 18 14 X 14 2 6 6 4 30 19 11 15 5 5 6 20 16 t 7 44 distance label 15 X

12 Dijkstra's Shortest Path Algorithm
X 9 2 24 3 9 s 18 14 X 14 2 6 6 4 30 19 11 15 5 5 6 20 16 t 7 44 15 X

13 Dijkstra's Shortest Path Algorithm
decrease key X 33 X 9 2 24 3 9 s 18 14 X 14 2 6 6 30 4 19 11 15 5 5 6 20 16 t 7 44 15 X

14 Dijkstra's Shortest Path Algorithm
X 33 X 9 2 24 3 9 delmin s 18 14 X 14 2 6 6 30 4 19 11 15 5 5 6 20 16 t 7 44 15 X

15 Dijkstra's Shortest Path Algorithm
32 X 33 X X 9 2 24 3 9 s 18 14 X 14 2 6 6 44 4 30 X 19 11 15 5 5 6 20 16 t 7 44 15 X

16 Dijkstra's Shortest Path Algorithm
32 X 33 X X 9 2 24 3 9 s 18 14 X 14 2 6 6 44 4 30 X 19 11 15 5 5 6 20 16 t 7 44 15 delmin X

17 Dijkstra's Shortest Path Algorithm
32 X 33 X X 9 2 24 3 9 s 18 14 X 14 2 6 6 44 X 35 4 30 X 19 11 15 5 5 6 20 16 t 7 44 59 15 X X

18 Dijkstra's Shortest Path Algorithm
delmin 32 X 33 X X 9 2 24 3 9 s 18 14 X 14 2 6 6 44 X 35 30 X 4 19 11 15 5 5 6 20 16 t 7 44 59 15 X X

19 Dijkstra's Shortest Path Algorithm
32 X 33 X X 9 2 24 3 9 s 18 14 X 14 2 6 6 44 X 35 X 34 30 X 4 19 11 15 5 5 6 20 16 t 7 44 51 59 15 X X X

20 Dijkstra's Shortest Path Algorithm
32 X 33 X X 9 2 24 3 9 s 18 14 X 14 2 6 6 44 X 35 X 34 30 X 4 19 11 15 5 5 6 20 delmin 16 t 7 44 51 59 15 X X X

21 Dijkstra's Shortest Path Algorithm
32 X 33 X X 9 2 24 3 9 s 18 14 X 14 2 6 6 44 X 35 X 34 45 X 30 X 4 19 11 15 5 5 6 20 16 t 7 44 50 51 59 15 X X X X

22 Dijkstra's Shortest Path Algorithm
32 X 33 X X 9 2 24 3 9 s 18 14 X 14 2 6 6 45 44 X 35 X 34 X 30 X 4 19 11 15 5 delmin 5 6 20 16 t 7 44 50 51 X 59 15 X X X

23 Dijkstra's Shortest Path Algorithm
32 X 33 X X 9 2 24 3 9 s 18 14 X 14 2 6 6 44 X 35 X 34 45 X 30 X 4 19 11 15 5 5 6 20 16 t 7 44 50 51 59 15 X X X X

24 Dijkstra's Shortest Path Algorithm
32 X 33 X X 9 2 24 3 9 s 18 14 X 14 2 6 6 45 44 X 35 X 34 X 30 X 4 19 11 15 5 5 6 20 16 t 7 44 delmin 50 51 X 59 15 X X X

25 Dijkstra's Shortest Path Algorithm
32 X 33 X X 9 2 24 3 9 s 18 14 X 14 2 6 6 35 34 45 44 X X X 30 X 4 19 11 15 5 5 6 20 16 t 7 44 50 51 59 15 X X X X

26 Dijkstra's Shortest Path Algorithm
32 X 33 X X 9 2 24 3 9 s 18 14 X 14 2 6 6 35 34 45 44 X X X 30 X 4 19 11 15 5 5 6 20 16 t 7 44 50 51 59 15 X X X X

27 Eigenschappen van Dijkstra
Invariant: als v definitief wordt, is d[v] de lengte van een kortste s-v pad Correctheidsbewijs in het boek Voor single-source kortste paden moeten alle knopen worden ontdekt Maar bij een single pair s-t query: Algoritme kan stoppen als t definitief wordt gemaakt! Bart Jansen

28 Dijkstra: Wolk van definitieve knopen
Knopen worden definitief in volgorde van oplopende afstand Algoritme maakt een wolk van definitieve knopen rondom het startpunt Terminatie als de wolk het eindpunt raakt Tijd die wordt gebruikt afhankelijk van hoeveelheid knopen waar naar gerelaxeerd wordt (“ontdekte knopen”) Bart Jansen

29 Bi-directioneel zoeken
Zoek in 2 richtingen Voorwaarts vanaf s Achterwaarts vanaf t Stop met zoeken zodra 1 knoop van beide kanten definitief is Oppervlakte van twee wolken met straal (d/2) kleiner dan een wolk met straal d Ongeveer 2x zo snel s t s t Bart Jansen

30 Uni- vs. bi-directioneel zoeken
Achterwaarts Voorwaarts s Bart Jansen

31 Probleem opgelost? Dijkstra’s algoritme doet single-source kortste paden, dus ook single-pair Bart Jansen

32 Slechts 3 miljoen van de in totaal 23 miljoen kanten
Bart Jansen

33 Wat nu? Preprocessen! Bij route planning worden meerdere queries gedaan op dezelfde graaf Gebruik preprocessing om toekomstige queries te versnellen Bijvoorbeeld: Algoritme voor all-pairs kortste paden Na preprocessen: optimale afstand in O(1) tijd bekend Informatie voor alle paren kost W(n2) geheugen Niet haalbaar op mobiele apparaten Bart Jansen

34 Ontwerpdoelen voor preprocessing
Snelheidswinst voor queries Geheugengebruik moet praktisch blijven (linear) Exacte berekening van kortste paden, geen benaderingen Maak gebruik van de karakteristieken van wegennetwerken Hierarchische structuur; sommige wegen zijn belangrijk, anderen niet Wegennetwerken zijn ijle grafen: m is Θ(n) Bart Jansen

35 Heuristiek voor routeplanning
Korte afstand Geldermalsen naar oprit snelweg Klein netwerk Via snelweg van Geldermalsen naar de Uithof Afrit bij Uithof naar Leuvenlaan Bart Jansen

36 Verfijning van de heuristiek
Uitbreidbaar naar meerdere typen wegen Maak wegen belangrijker naarmate ze dichter bij s of t lopen Bij verwerken van knopen die ver weg liggen van s en t: relaxeer geen onbelangrijke wegen Kwaliteit van de gevonden routes hangt af van de wegen classificatie (handmatig bijstellen!) Dit is gebruikt in route planners voor auto’s Bart Jansen

37 Highway hierarchies Dominik Schultes & Peter Sanders, University of Karlsruhe (2005) Technieken ervan zijn gebruikt voor het winnen van de 9e DIMACS implementatie challenge (2006) Bart Jansen

38 Kenmerken van snelweg hiërarchieën
Slim preprocessen om een classificatie van wegen te verkrijgen Zoekopdrachten worden op dezelfde manier uitgevoerd als door de heuristiek Minder belangrijke wegen zijn niet relevant als je ver weg bent van je start en eind Zoeken met een bidirectionele versie van Dijkstra’s algoritme De zorgvuldige classificatie verzekert optimaliteit Bart Jansen

39 Definitie van snelweg hiërarchieën
Snelweg hiërarchie voor graaf G bestaat uit niveaus N0, N1, .. , NL voor vantevoren gekozen L Elk niveau Ni heeft een snelweg netwerk Si en een kern netwerk Ki Inductieve definitie: S0 = K0 = G Snelweg netwerk Si+1 afgeleid van kern Ki Kern Ki afgeleid van snelweg netwerk Si Transformatie van kern i naar snelweg netwerk i+1: verwijder kanten Transformatie van snelweg netwerk i naar kern i: verwijder knopen (toevoegen shortcuts) Bart Jansen

40 De hiërarchie Kern 2 Snelweg 2 Kern 1 Snelweg 1 Snelweg 0 = Kern 0
Verwijder knopen Verwijder kanten Verwijder knopen Verwijder kanten Bart Jansen

41 Snelweg netwerk Si+1 Afgeleid van kern Ki
Kies een buurt-straal ri(u) voor iedere knoop u op niveau i Vooruit-buurt van knoop u: alle knopen met afstand ≤ rl(u) vanaf u Achteruit-buurt van knoop u: alle knopen met afstand ≤ rl(u) naar u Een kant (u,v) uit Ki zit alleen in het snelweg netwerk als er een kortste pad is <s,..,u,v,..,t> tussen knopen in Ki zodat: v niet in de vooruit-buurt van s zit u niet in de achteruit-buurt van t zit Knopen zonder aangrenzende kanten worden verwijderd In de praktijk: kies een buurt-straal zodat de buurten een bepaalde grootte krijgen Bart Jansen

42 Voorbeeld van snelweg kanten
Een kant (u,v) uit Ki zit alleen in het snelweg netwerk als er een kortste pad is <s,..,u,v,..,t> tussen knopen in Ki zodat: v niet in de vooruit-buurt van s zit u niet in de achteruit-buurt van t zit Bart Jansen

43 Voorbeeld van snelweg kanten
Een kant (u,v) uit Ki zit alleen in het snelweg netwerk als er een kortste pad is <s,..,u,v,..,t> tussen knopen in Ki zodat: v niet in de vooruit-buurt van s zit u niet in de achteruit-buurt van t zit Buurt: de 4 dichtsbijzijnde knopen Bart Jansen

44 Voorbeeld van snelweg kanten
Een kant (u,v) uit Ki zit alleen in het snelweg netwerk als er een kortste pad is <s,..,u,v,..,t> tussen knopen in Ki zodat: v niet in de vooruit-buurt van s zit u niet in de achteruit-buurt van t zit Bekijk kant (a,b) Alleen nodig voor paden vanaf a Eindpunt altijd in vooruit-buurt s Geen snelweg kant Soortgelijk voor (b,a) Bart Jansen

45 Voorbeeld van snelweg kanten
Een kant (u,v) uit Ki zit alleen in het snelweg netwerk als er een kortste pad is <s,..,u,v,..,t> tussen knopen in Ki zodat: v niet in de vooruit-buurt van s zit u niet in de achteruit-buurt van t zit Bekijk kant (e,f) Nodig op kortste pad van b naar g Knoop f niet in vooruit-buurt b Knoop e niet in achteruit-buurt g Dus snelweg kant! Bart Jansen

46 Voorbeeld van snelweg kanten
Een kant (u,v) uit Ki zit alleen in het snelweg netwerk als er een kortste pad is <s,..,u,v,..,t> tussen knopen in Ki zodat: v niet in de vooruit-buurt van s zit u niet in de achteruit-buurt van t zit Bart Jansen

47 Algoritme voor selecteren snelweg kanten
Voor iedere knoop v: Bepaal alle kortste paden vanuit v met Dijkstra Stop wanneer bepaalde condities gelden Evalueer gevonden kortste paden om snelweg kanten te vinden Stopcriterium is essentieel voor snelheid! Preprocessen voor heel West-Europa kan in 16 minuten Intuitie: “delegeer” overgebleven werk aan latere opdrachten Bart Jansen

48 Het overzicht Hierarchie met niveaus N0 , .. , NL
Kern 2 Snelweg 2 Kern 1 Snelweg 1 Snelweg 0 = Kern 0 Kern 2 Snelweg 2 Kern 1 Snelweg 1 Snelweg 0 = Kern 0 Hierarchie met niveaus N0 , .. , NL Ieder niveau i bevat 2 grafen: snelweg netwerk Si en kern Ki Gezien: stap van kern Ki-1 naar snelweg Si Nu: snelweg Si naar kern Ki (Verwijderen van knopen) Bart Jansen

49 De kern Ki Afgeleid van snelweg netwerk Si
Bepaal een verzameling O overbodige knopen Alle knopen uit Si die niet overbodig zijn, komen in de kern Ki Alle kanten uit Si tussen knopen die niet overbodig zijn, worden overgenomen En we voegen extra kanten als shortcuts toe Als er een u-v pad is van overbodige knopen: voeg directe kant (u,v) toe w(u,v) wordt lengte van het oude u-v pad Bart Jansen

50 Voorbeeld van shortcuts
Als er een u-v pad bestaat dat (op u en v na) helemaal bestaat uit overbodige knopen, voegen we een directe kant toe van u naar v Kies O = {1, 2} 1 4 2 1 2 7 3 2 4 Bart Jansen

51 Voorbeeld van shortcuts
Als er een u-v pad bestaat dat (op u en v na) helemaal bestaat uit overbodige knopen, voegen we een directe kant toe van u naar v Kies O = {1, 2} 13 1 4 2 1 2 7 3 2 4 11 12 Bart Jansen

52 Voorbeeld van shortcuts
Als er een u-v pad bestaat dat (op u en v na) helemaal bestaat uit overbodige knopen, voegen we een directe kant toe van u naar v Kies O = {1, 2} 13 1 2 11 12 Bart Jansen

53 Details van reductie tot de kern
Kortste paden tussen knopen in de kern blijven behouden Herinner dat S0 = K0 = G Het 0e niveau bevat alle knopen De voorwaartse en achterwaartste zoekopdrachten starten in niveau 0 Query algoritme zorgt voor correctheid voor hogere niveaus Knoop u is overbodig als: # shortcuts ≤ c (graadin(u) + graaduit(u)) Zorgt ervoor dat de graaf ijl blijft Simpel iteratief algoritme voor vinden overbodige knopen Bart Jansen

54 Samenvatting van constructie stappen
Afwisselen tussen reduceren van kanten, en reduceren van knopen In ieder niveau dalen n en m ruwweg met een constante factor Geobserveerd tijdens experimenten Constructie kan efficient gedaan worden Geheugengebruik is beperkt tot O(L) extra informatie per knoop of kant Buurt grootte, niveaus waarin het object voorkomt, of de knoop overbodig is Bart Jansen

55 Route queries Hoe helpt de hiërarchie om zoekopdrachten te versnellen?
Bart Jansen

56 Zoeken in een snelweg hiërarchie
Beschouw een s-t query De query start in niveau 0 Bezoek alle knopen in de voortwaarts buurt van s, en achterwaarts buurt van t Kijk naar een kant (u,v) zodat v buiten de voorwaarts- buurt van s ligt, en u buiten de achterwaarts-buurt van t Als (u,v) geen snelweg kant is, dan ligt hij niet op een kortste s-t pad (via definitie van de snelweg) Dus buiten de buurten van s en t zijn alleen snelweg kanten relevant Andere kanten hoeven niet te worden gerelaxeerd Bart Jansen

57 Zoeken - vervolgd Beschouw de eerste knoop u die definitief wordt, en die buiten de buurt van s ligt Stel dat er een kortste s-t pad P is, dat u bevat Dus P = <s, .. , u , .. , t > Het subpad <u , .. , t> moet een kortste pad zijn, en moet (buiten de buurt van t) alleen snelweg- kanten bevatten Pas hetzelfde idee opnieuw toe, en zoek verder naar een u-t pad in K1 Gebruik de buurt van u en het snelweg netwerk om dit zoeken te versnellen Bart Jansen

58 Queries in de praktijk In de praktijk: meerdere gelijktijdige zoekfronten, op verschillende niveaus Ieder zoekfront zit als entry in de priority queue van het Dijkstra algoritme Een key voor knoop u bevat: een afstands label d(s,u) (zoals normaal) het niveau van dat zoekfront het gat van het zoekfront: de afstand tot de rand van de buurt Query algoritme gebruikt classificatie van kanten voor versnelling, en classificatie van overbodige knopen Details zijn complex Bart Jansen

59 Terminatie criterium In normaal bi-directioneel zoeken, stoppen we zodra 1 knoop van beide kanten definitief is Dit werkt niet meer in een snelweg hiërarchie Zoekfronten kunnen in verschillende niveaus bezig zijn, en elkaar missen Simpele oplossing Zodra een knoop van 2 kanten definitief is, kennen we een (mogelijk niet optimaal) s-t pad Stop met het behandelen van knopen als die een afstand hebben die groter is dan de lengte van het bekende pad Dit is correct omdat de afstands-waarden monotoon stijgen Blijkt erg goed te werken; minder dan 1% van de zoekruimte bestaat uit knopen die zijn behandeld nadat de 2 zoekfronten elkaar hebben gevonden Bart Jansen

60 Voorbeeld van een query
Voorbeeld van een query nabij Karlsruhe Verschillende niveaus in verschillende kleuren Bart Jansen

61 Bart Jansen

62 Bart Jansen

63 Bart Jansen

64 Bart Jansen

65 Bart Jansen

66 Bart Jansen

67 Bart Jansen

68 Experimentele evaluatie
Netwerk van West-Europa (n = 18 * 106, m = 23 * 106) Preprocessen in 16 minuten 27 bytes geheugen per knoop Totaal 486 MB geheugen gebruik Query tijden zijn gemeten voor random gekozen paren knopen Gemiddelde versnelling tov. Dijkstra: factor 4002 Enkele milliseconden per query Bart Jansen

69 Afweging Voordelen Nadelen Snel preprocessen
Weinig extra geheugen nodig Goede versnelling (4002 x) Kan worden gecombineerd met doel-gericht zoeken (8320 x) Simpel concept Statische hiërarchie die niet inspeelt op wijzigingen (aanpassen van de graaf of gewichtsfunctie) Er zijn snellere methoden (versnelling> x) Bart Jansen

70 Tot slot Snelweg hiërarchieën reduceren de graaf recursief
Knoop reductie (shortcuts) Kant reductie (snelweg kanten) Query gebaseerd op bidirectionele versie van Dijkstra’s algoritme Kan worden geimplementeerd met beperkt geheugengebruik Orden van grootte sneller dan Dijkstra SOFSEM 2009: theoretische analyse van shortcuts Bart Jansen

71 Het practicum Mars vs. Aarde

72 Datastructuren voor input
In de input krijg je een lijst van alle kanten in de graaf Stel je doet een Breadth-first search for each v in Adj[u]: … kost degree(v) tijd met een adjacency-list Totale BFS looptijd O(|V| + |E|) Maar vergelijk: for (Road r in roads) if (r.sideA == v || r.sideB == v) … kost O(|E|) tijd! Totale BFS looptijd O(|V| * |E|) Bart Jansen

73 Overtuig jezelf van correctheid!
Wat niet werkt: while (er is een s-t pad in de graaf) Zoek een s-t pad met breadth-first search, blaas de goedkoopste kant op het pad op Bart Jansen

74 Algoritmiek in Utrecht
Bart Jansen

75 Vakgroep Algorithmic Systems
Planning Roosters maken Graaf algoritmiek Exacte oplossingen voor NP-complete problemen … dus niet in polynomiale tijd Bart Jansen

76 Voorbeeld: Driehoekjes in grafen
Hans Bodlaender, Johan van Rooij en Marcel van Kooten-Niekerk NP-compleet O(1.0222n) algoritme SOFSEM conferentie Januari 2011, Slowakije Bart Jansen

77 Geparameterizeerde analyse
Los probleem bv. in O(2k n) tijd op n is de grootte van de input, k meet een specifiek aspect van de input Vertex Cover Heeft graaf G een Vertex Cover van grootte k? Oplosbaar in O(2k n) tijd Bart Jansen

78 Onderzoek naar preprocessing
Stel we hebben een ingewikkeld geformuleerde ja/nee vraag x Het berekenen van het antwoord is NP- compleet Voor de beschrijving van x kan een grote graaf nodig zijn (veel bits in de beschrijving) In hoeverre is het mogelijk om vraag x in polynomiale tijd te herformuleren, zonder het antwoord te veranderen? We kunnen het antwoord niet in polynomiale tijd berekenen Bart Jansen

79 Concreet: Vertex Cover
Heeft graaf G een vertex cover van grootte k? Om te vormen in equivalente vraag: Heeft graaf G’ een vertex cover van grootte k’? Aantal knopen in G’ hangt alleen af van k, niet van G Voor andere problemen kunnen we juist bewijzen zodat zoiets niet bestaat Bart Jansen

80 Experimentation Project
Officieel: onderdeel van masteropleiding 7.5 of 15 ECTS (1 of 2 perioden) Experimentation project over algoritmiek? Achtergrond Sommige NP-complete graafproblemen zijn sneller op te lossen als de “complexiteit” van de graaf laag is Verschillende manieren om complexiteit te meten; leiden tot verschillende snelheidswinsten Opdracht: implementeer algoritmen om de complexiteit van bestaande grafen te bepalen, om een schatting te kunnen maken van de te boeken snelheidswinst Meer info bij Bart Bart Jansen


Download ppt "Algoritmiek 2 november 2010 Snelweg hiërarchieën voor route planning"

Verwante presentaties


Ads door Google