Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJeroen Visser Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
1e Inkooptafel 2019 Donderdag 7 juni 2018
2
Agenda Welkom en opening Wat is de rol van de inkooptafel Mondelinge toelichting door Jacky Wolters Aanpassingen op de raamovereenkomst en bijlagen Raamovereenkomst met toelichting van Theo Heegsma Administratieprotocol met toelichting van Edwin van Zeijst Crisisroute en RET Mondelinge toelichting door Edwin van Zeijst Escalatieroute Mondelinge toelichting door Esther van den Broeke Wijzigingen bijlage 2 “Tarieven en overige specifieke voorwaarden” Stand van zaken Monitoring Mondelinge toelichting door Gert Luisman Stand van zaken website Mondelinge toelichting door Jalmar Pfeiffer
3
Wat is de rol van de Inkooptafel
Sociaal contracteringsproces (art 30 RO). Evaluatie en ontwikkelpunten via de werkgroepen structuur. Wijzigingsvoorstellen die voortvloeien uit de uitwerking van de werkgroepen worden besproken aan de inkooptafel. Dit jaar 2 inkooptafels, in oktober de voorstellen definitief uitgewerkt zodat deze kunnen worden voorgelegd aan BO en colleges van de gemeenten ter besluitvorming voor 2019.
4
Aanpassingen Raamovereenkomst
5
Raamovereenkomst (1) Invoering inkoop model per 2020 in plaats van 2019 ( wordt verwerkt in artikel 19.3). In de gehele overeenkomst wordt de terme DBC verwijderd. In de gehele overeenkomst wordt de term Wet bescherming persoonsgegevens vervangen door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) (zie bijv. artikel 13 lid 12). Artikel 5.3 wordt uit de overeenkomst gehaald.
6
Raamovereenkomst (2) Artikel 13.8 lid c gaat als volgt luiden:
“de opdrachtnemer draagt er zorg voor dat dat iedere meldingswaardige calamiteit en geweldsincident (volgens de definitie van meldingswaardige calamiteit en geweld die de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) hanteert) dat zich heeft voorgedaan bij de ondersteuning onverwijld worden gemeld bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, de gemeentelijke toegang van de gemeente waar de cliënt die de calamiteit betreft woonachtig is en/of waar het woonplaatsbeginsel van toepassing is en de opdrachtgever.” Totdat deze wijziging formeel wordt doorgevoerd in de raamovereenkomst wordt deze afspraak in de werkafspraken vastgelegd.
7
Raamovereenkomst (3) Artikel wordt aangevuld met de volgende tekst: “voor zover passend binnen de privacywetgeving”. Artikel 28 gaat als volgt luiden: “De Opdrachtnemer vrijwaart de Opdrachtgever tegen toerekenbare aanspraken van Jeugdigen en andere derden ter zake van de door of namens de Opdrachtnemer in het kader van deze Raamovereenkomst verleende Ondersteuning”.
8
Raamovereenkomst (4) Artikel 29.1 lid 1 wordt:
“Verwerking van persoonsgegevens bij de uitvoering van deze Raamovereenkomst geschiedt met inachtneming van de bij of krachtens de Jeugdwet, Algemene Verordening Gegevensbescherming en de Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst gestelde voorschriften. Beroepscodes, richtlijnen en/of opgestelde privacy reglementen dienen zorgvuldig te worden nageleefd.
9
Raamovereenkomst (5) Artikel 29 lid 3 eerste zin gaat als volgt luiden: “Voor de uitwisseling van persoons gerelateerde informatie wordt gebruik gemaakt van een beveiligde functionaliteit”.
10
Aanpassingen Administratieprotocol
11
Administratieprotocol (1)
3.2.1 Controle op verzoek om toewijzing: staat door een segment verwijzer wat derde verwijzer hoort te zijn. Aanpassen, pagina verwijzing naar 5.6. i.p.v. 5.7.
12
Administratieprotocol (2) Voorstel wijzigingen per januari 2019
Opnemen van verplichte declaratie tijd voor start zorg en einde zorg. Bijv. declareren binnen 30 dagen na start en stop zorg. Termijn van toewijzing middensegment en topsegment 5 / 15 dagen aanpassen, we gaan voor inhoudelijke juiste toewijzingen. Aanpassen naar ……dagen. Wel start zorg? Afsluitcode opnemen als cliënt 18 jaar wordt? (Einddatum dient altijd de datum te zijn tot iemand 18 wordt. Code die past bij einde indicatie termijn).
13
Administratieprotocol (3) Voorstel wijzigingen per januari 2019
Gecertificeerde instellingen laten aansluiten in het berichtenverkeer. Aansluiten op de landelijke productcodes.
14
Crisisroute
15
Crisisroute Concept route is opgesteld na crisis aanbieders bijeenkomst 19 april 2018. Concept route is besproken met Veilig-Thuis, Jeugd GGZ, Gecertificeerde instellingen en zorgaanbieders. Verdieping vind op dit moment verder plaats.
16
Concept Route
17
Bevindingen verdieping tot nu toe
Het huidige profiel 11 crisis voorziet niet in de eerste 24uurs opvang. Doelgroep 0 tot 100 of alleen voor Jeugd? Als cliënt in beeld is bij toegang of zorgaanbieder moet de crisisroute dan ook van kracht zijn? of is dit de verantwoording van toegang en zorgaanbieder om tijdens kantooruren gezamenlijk de crisis het hoofd te bieden? Algemeen crisisnummer voor de regio? Veilig-Thuis staat benoemd als organisatie om in de Crisisroute het Triage deel op te pakken. Wat betekend dit voor Veilig-Thuis en de regio? Crisis tijdens kantoor uren en na kantoor uren. Crisis alleen aanbieders met een bed? Samenwerking zorgaanbieders, GGZ en gecertificeerde instelling (maken van onderlinge afspraken bij Crisis). Intentieverklaring dat een Crisis altijd opgepakt wordt (aanbieders met een bed, bestuurlijke commitment). Beleidsmatige gevolgen. Financiële consequenties. Inkoop.
18
RET
19
RET Met ingang van 1 juni 2018 is gestart met de pilot Regionaal Expertiseteam IJsselland (RET). Het RET is een onafhankelijk, multidisciplinair team dat vastgelopen casussen of casussen waarmee de lokale teams zich geen raad mee weten. Het RET zoekt naar creatieve oplossingen, ze gaan pas verder met een volgende casus als er een passende oplossing is. De werkzaamheden van het RET passen binnen de afspraken zoals die zijn vastgelegd in de raamovereenkomst specialistische jeugdhulp 2018. LET WEL: de lokale toegang is en blijft verantwoordelijk. Hoe kan ik in contactkomen met het RET? Alleen de manager van de gemeentelijke toegang kan de casuïstiek indienen bij de voorzitter van het RET. Dit kan via Voordat de casuïstiek wordt ingebracht bij het RET hebben de aanbieders en de gemeentelijke toegang de stappen in de escalatieladder doorlopen.
20
Escalatieroute
21
Escalatieroute Aanleiding: onduidelijkheid over hoe, wanneer en wie te informeren bij calamiteiten. Wijziging in artikel 13.8c (al eerder genoemd). Er komt een uitgewerkte escalatieroute waar in: Definities van calamiteit en incidenten. Duidelijk vermeld wordt wanneer en wie te informeren bij betreffende gemeente en RSJ. Overwegingen en route bij gemeente en RSJ voor opschalen. Publicatie via nieuwsbrief.
22
Wijzigingen Bijlage 2 “Tarieven en overige specifieke voorwaarden””
23
Wijzigingen bijlage 2 Tarieven en overige specifieke voorwaarden”
Toevoeging van de productcode voor consultatie bij J&O aanbieders. Aanpassing tarief productcode 38126, het vermelde tarief in de eerste uitgave van de bijlage was onjuist. Bij productcode IJ115 is de productcategorie niet juist vermeld in de eerste uitgave. Dit is inmiddels aangepast naar de juiste categorie te weten; 44.
24
Voorstel wijzigingen per 1-1-2019 Tarieven en overige specifieke voorwaarden”
Inzichtelijk maken van hiaten aan de onder- en bovenkant van het middensegment. Toevoegen van een productcode voor medicatiecontrole en vraagverheldering. Toevoegen van Respijtzorg en kijken hoe dit administratief weggezet kan worden in het inkoopmodel vanaf (eventueel in een nieuw profiel).
25
Stand van zaken Monitoring
26
Stand van zaken Monitoring
Opdracht werkgroep Monitoring: “Onderzoeken en doen van voorstellen voor een (applicatie) systeem op basis waarvan prestaties zoals kwaliteit (uitval, cliënttevredenheid en doelrealisatie) en kwantitatief (aantallen jongeren in zorg en financiën) maandelijks op regionaal en lokaal niveau inzichtelijk zijn, met betrokkenheid van gemeenten en gecontracteerde zorgaanbieders”. Gestart april 2018 Stand van Zaken - Oriëntatie naar diverse systemen. - Inventariseren KPI’s (kwantitatief en kwalitatief). - Maken plan van aanpak voor verdere uitrol.
27
Stand van zaken Website
28
Voortgang website toegang & gezin
Stand van zaken Plaatjes(!) Aandachtspunten
29
Stand van zaken Februari: Verkenning en uitvraag
Februari/april: Selectie en aanbesteding (primair op wensen gebruikers: cliëntenplatform en toegang) Mei/juni: Prototype doornemen (cliëntenplatform / toegang / AO / aanbieders) Mei/juni: Filters vaststellen (cliëntenplatform, ouders, jongeren, toegang) Juni: Technische realisatie Juli: Testen (ook door gebruikers) Juli/augustus: Content vullen (door aanbieders) September: Correcties en Livegang
30
Sluiting
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.