De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Infosessie: Statuut Student-Onderzoeker

Verwante presentaties


Presentatie over: "Infosessie: Statuut Student-Onderzoeker"— Transcript van de presentatie:

1 Infosessie: Statuut Student-Onderzoeker
Meer info: Studentonderzoeker.be Vragen: Updates: Facebook: LVSO

2 Infosessie Praktische informatie – LVSO
Honoursprogramma – Prof. Missiaen Voorstelling onderzoek – Prof. Dr. Hoekstra Ervaringen van studenten – Julie Kempeneers en Daan Andel Word Contact Person! – Hanne Theys en Tom Lauwers

3 Wie zijn wij? Leuvense Vereniging voor Student Onderzoekers
Representeren Informeren Organiseren Infosessie Symposium (18/04) Bedrijfsbezoek Infosessie 22/03 Symposium 18/04 : Abstract Competition + Gouden Microscoop + “Van Student door Prof” – deze professor moet nog bekend gemaakt worden Bedrijfsbezoek vindt plaats in het 1e semester (dit jaar zijn we naar IMEC geweest)

4 Student-Onderzoek? Extra-curriculair Statuut 3 studiepunten 20 dagen
WAT Extra-curriculair Statuut 3 studiepunten 20 dagen Aangeraden: Zomer vakantie Mogelijk: doorheen jaar Labo / Afdeling naar Keuze Verzekerd

5 Student-Onderzoek? HOE Stap 1: Kies een project
Lijst Zelf Prof aanspreken Stap 2: Contacteer Prof. Stap 3: Registreer online Stap 4: 20 dagen (minstens) op labo Stap 5: Documenten indienen Verslag (richtlijnen online) Evaluatie Stage plaats Evaluatie van de Student Stap 6: Griepvaccinatie Link voor registratie Contacteer prof: mailen om een afspraak te maken Als je samen met de prof beslist hebt om student-onderzoek te doen, registreer je je via bovenstaande link Na je onderzoek moet je 3 documenten in orde brengen: Een verslag van je onderzoek: kort inhoudelijk over wat jij gedaan hebt tijdens je onderzoek Evalueren van je stage plaats: indien er problemen zijn tijdens het student-onderzoek moet je zeker niet wachten tot erna om het te melden, wij zijn er altijd om vragen en problemen op te lossen, ook tijdens de zomer. Maar we vragen aan iedereen om op het einde de stage plaats te evalueren om de kwaliteit van het statuut goed in orde te houden Evaluatie van de student: dit document geef je aan je professor

6 Student-Onderzoek? VOORWAARDEN 1ste zittijd Laboratory Animal Science
Uitzondering: Prof. Missiaen Niet geslaagd, wel geregistreerd Laboratory Animal Science Prof. Erna Dewil: Patiënten confidentialiteit 'good laboratory practice' Stel je bent in eerste zittijd niet geslaagd, dan moet je best mailen naar Prof Missiaen. Dan wordt er naar de situatie gekeken en afhankelijk van hoe zwaar de herexamens zijn kan er eventueel wel nog student-onderzoek gedaan worden. Indien je geen student-onderzoek meer wil of kan doen, maar je bent toch al geregistreerd, zeker ook mailen naar Prof. Missiaen. In geen enkel geval wordt de registratie vanzelf geannuleerd. ALTIJD mailen dus Erna Dewil Proefdierencentrum Herestraat 49 - bus 501 3000 Leuven KU Leuven kaart lokaal: 06.17 tel.     of 

7 Student-Onderzoek? DEADLINES! Registratie: Indienen Documenten:
Open: 1 maart 2018 Sluiten: 24 september 2018 Uitzondering seksuologie: 17 oktober Indienen Documenten: 19 april 2019 Faculteit geneeskunde: Toledo (Tool staat open vanaf november Faculteit farmaceutische wetenschappen: Liset Van Aerschot, secretariaat, Onderwijs & Navorsing II, vierde verdieping. Studenten aan de Faculteit Bewegings- en revalidatiewetenschappen in Leuven: bij de examenadministratie (Gebouw Gymnasium, lokaal ).

8 Prof. Missiaen Laboratorium voor Moleculaire en Cellulaire Signaaltransmissie Verantwoordelijke professor voor Student-Onderzoekers

9 Honoursprogramma Intensieve verdieping in het biomedisch onderzoek
22 maart 2018

10 wanneer 2018 2019 2020 2021 maart

11 inhoud Extracurriculaire activiteit.
Focus op 2 aspecten van wetenschappelijk onderzoek: zelf onderzoek doen communiceren, discussiëren en reflecteren over onderzoek 2 opleidingsonderdelen: Intensieve verdieping in het biomedisch onderzoek 1 9 studiepunten Intensieve verdieping in het biomedisch onderzoek 2

12 inhoud 1. Onderzoeksstage
De student doet zelf wetenschappelijk onderzoek gedurende minimum 30 dagen. Het onderzoek mag geen deel uitmaken van de bachelor- of masterproef. 2. Lezingen De student woont 4 lezingen door gastsprekers bij.

13 inhoud 3. Intervisiesessies
De student neemt deel aan 4 intervisiesessies op 4 zaterdagvoormiddagen. De student stelt aan de hand van een PowerPointpresentatie zijn/haar onderzoek voor aan de andere studenten. Na elke presentatie volgt een discussie. Voor opleidingsonderdeel 1 is de voertaal het Nederlands. Voor opleidingsonderdeel 2 is de voertaal het Engels. De sessies worden opgenomen en op Toledo gezet. Ludwig Missiaen zal feedback geven. Elke sessie wordt gevolgd door een broodjeslunch.

14 inhoud 4. Zelf georganiseerde activiteiten
De student neemt deel aan 2 activiteiten die de honoursstudenten zelf organiseren. 5. Symposium De student neemt deel aan het jaarlijkse symposium voor student-onderzoekers. 6. Rapportering De student rapporteert schriftelijk over het resultaat van zijn/haar onderzoek: voor opleidingsonderdeel 1 in de vorm van een abstract voor opleidingsonderdeel 2 in de vorm van een wetenschappelijk artikel 7. Reflectieverslag De student schrijft een reflectieverslag, waarin hij/zij (zelf)kritisch terugkijkt op de er-varingen die hij/zij heeft opgedaan binnen het honoursprogramma. iemand van FWO, IWT of VIB bedrijfsbezoek professor die belangrijk artikel geschreven heeft

15 wie kan aanvragen? Studenten die in academiejaar de volgende opleidingen en opleidingsfa-sen aan de KU Leuven of de Kulak volgen, kunnen een aanvraag indienen: Geneeskunde: 1e bach Geneeskunde: 2e bach Biomedische wetenschappen: 1e bach Biomedische wetenschappen: 2e bach Tandheelkunde: 1e bach Tandheelkunde: 2e bach Logopedische en audiologische wetenschappen: 1e bach Logopedische en audiologische wetenschappen: 2e bach Farmaceutische wetenschappen: 1e bach Farmaceutische wetenschappen: 2e bach Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie: 2e bach Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen: 2e bach Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen: 3e bach seksuologiestudenten appliceren volgend academiejaar

16 aantal Maximum 30 studenten

17 selectie Commissie Myriam Baes - Johan Lefevre - Ludwig Missiaen
Criteria Motivatie Bereidheid tot inzet bovenop het reguliere curriculum Engagement voor 2 opeenvolgende academiejaren Kwaliteit van het onderzoeksproject Minstens geslaagd zijn voor alle opleidingsonderdelen en volgens het normtraject

18 selectie Commissie Myriam Baes - Johan Lefevre - Ludwig Missiaen
Criteria Motivatie Bereidheid tot inzet bovenop het reguliere curriculum Engagement voor 2 opeenvolgende academiejaren Kwaliteit van het onderzoeksproject Minstens geslaagd zijn voor alle opleidingsonderdelen en volgens het normtraject* * Niet geslaagde studenten kunnen uitzonderlijk toch een aanvraag indienen. * Zij contacteren hiervoor een lid van de selectiecommissie.

19 Intensieve verdieping in het biomedisch onderzoek
beoordeling Pass / fail Voornaam Naam geboren te plaats (land) op geboortedatum heeft het certificaat behaald van Intensieve verdieping in het biomedisch onderzoek Leuven, datum proclamatie Intensieve verdieping in het biomedisch onderzoek is door de KU Leuven erkend als honoursprogramma Professor Missiaen Ludwig organisator Intensieve verdieping in het biomedisch onderzoek

20 timing 2018 oktober infosessie 15 december deadline applicatie 2019
februari selectie 28 april kennismakingsvergadering (eerste intervisiesessie) juli start honoursprogramma

21 samenvatting   student-onderzoek honoursprogramma Aantal ± 200 30
student-onderzoek honoursprogramma Aantal ± 200 30 Duur 1 jaar  2 jaar Studiepunten 3 STP 2  9 STP Onderzoek 20 dagen 2  30 dagen Rapportering abstract artikel 3 orale presentaties Deelname aan intervisiesessies 2  4 Deelname aan zelf georganiseerde activiteiten 2  2 Deelname aan LVSO-symposia 2  1 Deelname aan lezingen door gastsprekers Reflectieverslag Beoordeling punt pass / fail Bachelor- of masterpaper

22 Prof. Dr. Hoekstra Departement Ontwikkeling en Regeneratie
Eenheid orgaansystemen Chirurg-traumatoloog

23 Student Geneeskunde 3e Bachelor Klinisch onderzoek
Julie Kempeneers Student Geneeskunde 3e Bachelor Klinisch onderzoek

24 Veerkracht studie Professor Ortibus PhD studente Chiara Bernagie
“Resilience study” Veerkracht studie Professor Ortibus PhD studente Chiara Bernagie

25 Prof. Dr. Els Ortibus Kinderneuroloog-revalidatiearts
Gespecialiseerd in: Ontwikkelingsstoornissen Cerebrale parese/hersenverlamming Cerebrale visuele inperking Te vroeg geboren kinderen Opnieuw in de lijst ;) Voornamelijk samengewerkt met Dr. Chiara Bernagie, kinderpsychiater in opleiding

26 NICU in UZ Leuven

27 Waarom studentonderzoek doen?
Je bent echt wel nuttig!! Leuke en aangename mensen In aanraking komen met verschillende disciplines Extra klinische ervaring opdoen GNK studenten  bachelorpaper

28 Student Geneeskunde 2e Master Fundamenteel onderzoek
Daan Andel Student Geneeskunde 2e Master Fundamenteel onderzoek

29 Student-onderzoeker - fundamenteel onderzoek

30 Prof. Zeger Debyser Moleculaire Virologie en Gentherapie
Prof. Xavier Sagaert Translationeel Cel- en Weefselonderzoek Prof. Peter Carmeliet Laboratorium voor Angiogenese en Vasculair Metabolisme

31 Translationeel Cel- en Weefselonderzoek
Prof. Xavier Sagaert Translationeel Cel- en Weefselonderzoek

32 Translationeel Cel- en Weefselonderzoek
Prof. Xavier Sagaert Translationeel Cel- en Weefselonderzoek

33 Voordelen Tip Enthousiaste begeleiders Eigen project
Hoeft niet veel tijd te kosten Een andere kijk op je studie Belangrijkste: leren te werken in een professionele setting Tip Durf te vragen Als je de tijd hebt: doe het door het jaar heen

34 Hanne Theys Tom Lauwers
BeMSA - SCORE/SCOPE

35 Word CONTACT PERSON of BUDDY

36 Wat? Socializen met 40 internationale studenten: Ghana, Canada, Brazilië, Japan, Tsjechië, Finland, Canada, Denemarken, ... Klinische of onderzoeksstage 1 juli – 15 september Helpend handje met vragen beantwoorden, wegwijs maken in leuven en samen leuke dingen doen Je begeleidt 1 student tijdens de activiteiten en beantwoordt zijn/haar vragen. Je mag zelf opgeven wat voor student je graag zou hebben (van een bepaald land, bepaalde taal, ...) Je moet hiervoor zeker niet aan alle activiteiten deelnemen, je doet mee aan zoveel als je wil en afspreekt met de student die je begeleidt. Voor enkele praktische zaken ben je wel verantwoordelijk: de student zijn sleutel van zijn kot geven (krijg je van de verantwoordelijke), zorgen dat de student zijn buspas of fiets heeft en zorgen dat de student van aan het station van Leuven tot bij zijn/haar kot geraakt (ofwel gaan ophalen ofwel de weg goed uitleggen). Voor de rest ben je ook verantwoordelijk voor het organiseren van 1 activiteit, bv een picknick, een bowlingavond, een avond gaan feesten, ... Je kan zelf kiezen wat en wanneer dit is, in zoverre dat iedereen overeenkomt. 

37 Waarom? Vrienden leren kennen over heel de wereld + Leuven
SCORE/SCOPE uitwisselingen leren kennen Je kans vergroten om zelf het jaar nadien op uitwisseling te kunnen gaan

38 Verdere informatie + registratie (voor vrijdag 4 mei)
Bereidheid aangeven in registratieformulier voor student-onderzoek OF Via google form:


Download ppt "Infosessie: Statuut Student-Onderzoeker"

Verwante presentaties


Ads door Google