De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Communicatie beginnen met onderzoek

Verwante presentaties


Presentatie over: "Communicatie beginnen met onderzoek"— Transcript van de presentatie:

1 Communicatie beginnen met onderzoek
Het gebruik van geo-targeting en sociale profielen Talitha Snel Peter Joosten Necker van Naem

2 Necker van Naem Onderzoeks- en adviesbureau openbaar bestuur
35 medewerkers

3 Necker van Naem

4 Vrijlating Volkert van der Graaf
2 mei 2014: Volkert van der Graaf komt voorwaardelijk vrij. Zijn nieuwe woonplaats wordt niet bekend gemaakt 11 juni 2014: John Berends (burgemeester Apeldoorn) licht buurtbewoners in (350 huishoudens) en geeft ‘s avonds persconferentie

5 Beeld: omroep Gelderland

6 Maar was dit nodig? 50 inwoners aanwezig bij de voorlichtingsbijeenkomst voor buurtbewoners AD 11 juni: ‘Apeldoorn verdraagzaam tegenover Van der Graaf’ Nu.nl 12 juni: ‘Geen bezwaar tegen Van der G. in Apeldoorn’

7 “Volkert van der G. woont sinds enkele weken in Apeldoorn
“Volkert van der G. woont sinds enkele weken in Apeldoorn. Wat vindt u daarvan?” Antwoord % Apeldoorn (392 resp.) % NL (2593 resp.) Hij mag overal in Nederland wonen, dus ook in Apeldoorn 77,8% 76,1% Hij mag overal in Nederland wonen, maar liever niet in… 4,1% 0,9% Hij zou eigenlijk in het buitenland moeten wonen 16,1% 16,2% Geen mening 2,0% 6,8%

8 “Zou u in dezelfde omgeving als Volkert van der G. willen wonen?”
Antwoord % Apeldoorn (392 resp.) % NL (2593 resp.) Niet in hetzelfde land 10,7% 10,3% Niet in dezelfde gemeente 6,1% 11,2% Niet in dezelfde buurt 9,2% 11,3% Niet in dezelfde straat 11,7% 8,2% Ja, daar heb ik geen problemen mee 62,2% 59,1%

9 Als Volkert van der G. in uw gemeente zou wonen of woont, zou u zich veiliger of onveiliger voelen?”
Antwoord % Apeldoorn (392 resp.) % NL (2593 resp.) Dat zou geen verschil maken 87,5% 78,8% Ik zou me minder veilig voelen in mijn gemeente 12,0% 20,3% Ik zou me veiliger voelen in mijn gemeente 0,5% 0,9%

10 Toepasbaar vooraf? Traditioneel is de methode voor dit type onderzoek een brief met online-enquête (steekproef) Lange doorlooptijd Kostbaar Resultaat lastig te communiceren, want alleen invullers voelen zich betrokken Poll is alternatief, maar niet bruikbaar voor beleidsmaker Ongewogen Niet representatief

11 Toepasbaar vooraf? Nieuwe methoden, geven nieuw perspectief
Snelheid van een poll, maar wel representatief

12 Hoe zou je het willen? Burgers betrekken bij keuzes
Als gemeente dichtbij zijn Terugkoppelen van de resultaten Vaker en met uitwisseling meningen / ideeën / vragen Sneller van vraag naar resultaat Meedoen moet leuk zijn Geen complexe structuren die het snelle schakelen verhinderen

13 Hoe kunnen we dit doen?

14 Onderzoek = interactie
Interactie begint bij onderzoek… …en daarmee start de interactie Waar moet je dan zijn? Online op de bank in de huiskamer

15 Onderzoeksmethode Geo-targeting Nu.nl Goe-targeting TMG
Berichten in de lokale pers Social Media via gemeente

16 Digitale enquête Voorbeeld Huisvesting Vluchtelingen

17 Representatief maken Koppeling data aan burgerprofielen
Ontbreken er nog profielen? Zo ja, ophalen

18 Modellenbank Mosaic Mosaic profielen: Segmentatiesysteem die huishoudens verdeelt op grond van demografische, psychologische en lifestyle kenmerken die deze huishoudens gemeen hebben Demografie Socio-economisch Woningeigenschappen Woningwaarde Financiën Locatie Lifestyle

19 Profielen Mosaic voorbeelden
Profiel Rijpe Middenklasse Traditionele Vijftigplussers “We wonen hier al 20 jaar plezierig, voorlopig gaan we hier niet weg”

20 Profielen Mosaic voorbeelden
Profiel Modale Koopgezinnen Forensen families “Door ons gezinsleven kom ik eigenlijk nooit toe aan een middagje winkelen, daarom bestel ik veel voor onszelf en de kinderen online”

21 Profielen Mosaic voorbeelden
Profiel Samen Starten Oudere jongeren “Internet is een belangrijk deel van mijn dagelijks leven”

22 Welkom in De Biezen

23 Profielen Mosaic – rechterkant wijk
Profiel Modale Koopgezinnen Volksbuurt kopers / Klein rijtjeshuis, koopwoning / 30 tot 45 jaar / Soms kinderen / Full-time baan / Bovenmodaal inkomen / Mobiele telefoondiensten / Naar café gaan / Plan verbouwing

24 Profielen Mosaic – rechterkant wijk
Profiel Goed Stadsleven Karakteristieke stadsbewoners / Hoge opleiding / Mobiele telefoondiensten / Internetten / Uit eten / Culturele/avontuurlijke vakantie / Woon-werkverkeer trein / Winkelen

25 Profielen Mosaic – linkerkant wijk
Profiel Samen Starten Samen rondkomen / 25 tot 45 jaar / Jongere kinderen / Sociale huurwoning, rijtjeshuis / Laag inkomen / Lage opleiding / Groeisteden / Allochtonen / Outlet store, woonboulevard

26 Welkom in De Biezen

27 Terugkoppeling We hebben je gevraagd mee te denken over de opvang van vluchtelingen

28 Optioneel bijeenkomst
Aanmelding voor bijeenkomst na vragenlijst Welke sociologische profielen komen naar de bijeenkomst Hoe verhouden hun opvatting zich tot het totaal

29 Samenstelling

30 Burgerpanel

31 Nieuwe toepassing: voorspellen
Correlatie mening en sociologisch profiel Uitkomsten in gemeente X vertalen naar verwachte uitkomst gemeente Y Nationaal vraag uitzetten burgerpanel Binnen 24 uur analyse en vertaling maken naar lokale verwachte opvattingen

32 Samenvatting Locatie gericht representatief onderzoek
Korte doorlooptijd door nieuwe techniek Meerwaarde: onderzoek leidt tot interactie Voorspellende waarde opvattingen en gedrag Meningen koppelen aan sociologische profielen

33


Download ppt "Communicatie beginnen met onderzoek"

Verwante presentaties


Ads door Google