Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIwan Setiabudi Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Beter samen werken Pleidooi voor beter begrip en een beter gesprek
tussen patiënten en professionals ILF Patiëntendag 9 juni 2018 Rotterdam Jannie Oskam
2
Twitter: @jannieoskam1 / Linkedin
Even voorstellen Achtergrond: opleiding sociale wetenschappen, 30 jaar ervaring in de zorg Kankerpatiënt in 2013 Activiteiten Spreker, schrijver Borstkankervereniging Nederland: actief lid Projectgroep Time Out en Gedeelde Besluitvorming Denktank palliatieve zorg / Linkedin
3
Een mens is meer dan zijn ziekte
Tijden veranderen Een mens is meer dan zijn ziekte Vroeger wist de professional wat goed voor je is Nu zijn patiënten mondiger Persoonsgerichte zorg is in Mongooltje is mens met syndroom van down geworden. Wat wordt het nieuwe woord voor patiënt? Boek Anneloes p. 15: verschil traditionele zorg en persoonsgerichte zorg.
4
Waarom zou je samen werken?
De patiënt weet niet alles, de professional ook niet Meer tevredenheid Betere resultaten Gevoel van eigen regie Gemotiveerder voor behandeling Aangepast citaat van Job Kievit uit voorwoord van mijn boek. Job was tot voor kort hoogleraar in Leiden. Uit onderzoek weten we dat …
5
Goede samenwerking is belangrijk
1. Persoonsgerichte zorg: elkaars expertise erkennen en delen 2. Samenwerken is niet altijd makkelijk. Wie van u kan de tango dansen? Geen vaste passen, enorm gericht zijn op elkaar, elkaars eigenheid erkennen (voorbeeld leiden en volgen)
6
Zorgverleners verschillen
Iedereen nam mijn ziekte bloedserieus. Maar voor sommigen was ik een zieke borst. voorbeelden: Zo gaan we het doen / u heeft 2 chemo’s gehad Voor mijn chirurg en alle verpleegkundigen was ik een mens. Dat voelde fijn en gaf vertrouwen. Citaat mijn boek p. 72
7
Patiënten verschillen
Piloot: eigen regie, zoekt contact met zorgverlener als hij dat zelf nodig vindt Co piloot: eigen regie, houdt zelf ontwikkeling bij, de zorgverlener kijkt mee met de meetwaarden en in overleg passen ze de therapie aan Steward: neemt initiatief èn volgt ook instructies op. Komt met vragen. Doelen worden in overleg vastgesteld. Passagier. Neemt geen initiatief, volgt instructie op. De zorgverlener neemt de regie en legt alles uit aan de patiënt.
8
Zorgverleners hebben verstand van ziektes
Voorbeeld HDI arts bij interview boek: vaas met energie
9
Patiënten hebben verstand van hun eigen leven
10
Goed voor jezelf zorgen
Om leren gaan met je ziekte Weten wat je moet doen, wanneer en hoe Professionals inschakelen als dat nodig is Doen wat goed voor je is
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.