De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Case: Nieuwe website Anne Heining (M&C

Verwante presentaties


Presentatie over: "Case: Nieuwe website Anne Heining (M&C"— Transcript van de presentatie:

1 Case: Nieuwe website www.utwente.nl Anne Heining (M&C
M&C: Testprocedure Case: Nieuwe website Anne Heining (M&C

2 De case: www.utwente.nl … waar de hele UT een mening over heeft
M&C:

3 DE case: www.utwente.nl Meer dan alleen techniek Onderdelen:
Homepage UT (met sfeer-video’s en actualiteiten) Domeinen onderwijs, onderzoek, organisatie, business, campus Algemene pagina’s (contact, privacy statement) Vernieuwde nieuws- en eventsysteem (dat tegelijkertijd ook in 40 andere subsites vervangen werd: instituten, faculteiten, vakgroepen, wervingssites, etc)  zware techniek Anders dan meeste ICT-projecten: Testen binnen dit project is meer dan techniek, gebruikers en interactie; belangrijke rol voor content ‘testen’. Weken na livegang ‘door blijven testen’, direct (soms binnen minuten) schakelen). Zware techniek, maar daar is onze leverancier van. M&C:

4 Testen: De basis OTAP Stappen:
Ontwikkeling: lokaal bij leverancier (95% niet langs UT) Test: 95% van tests voert levernacier zelf door Acc: wij checken functionaliteiten, interactie, browser-compatibiliteit,… Functionaliteiten uit FO doorlopen/controleren Gewoon alles aanklikken wat je tegenkomt Screenshots in online documenten (google docs bijhouden) Live: alle techniek die af is gaat naar live (wordt stuk voor stuk aangevuld, soms 3x per dag); content op live vullen werkt prettiger en kan zonder kans op fout (URL afgeschermd). Laatste dagen voor livegang: Anne + 2 studenten fulltime testen (30%) en vullen (70). Dus geen strak testplan, heel erg iteratief, Je werkt al voor de echte livegang veel op live, op een test-URL Prettiger vullen op live want je hebt daar andere sites staan waar je heen wilt linken. Altijd andere up to date info die je misschien moet copy pasten. M&C:

5 Testen: De Content Meer dan alleen inhoudelijk correct Draagvlak via:
Per domein (onderwijs, onderzoek, etc): eigen subgroep die aan content werkt Klankbordgroepen met WP/OBP/studenten: op 3 momenten tijdens project (ben je op de goede weg, spreekt de content aan; presentative eerste versie homepage; wat moet voor de Engelse doelgroep anders?) Individuele interviews: Externe bedrijven Specialisten voor internationale doelgroep (ITC, S&B) M&C:

6 Contact met de leverancier
LivE Google Docs: voor bugs/features, wordt ‘live’ opgepakt Dit project: ca 40 pagina’s in word, vanaf 3 weken voor livegang Incl to-do lijsten (ca 3 pagina’s) voor verschillende momenten, met.: Redirects Statistiekencodes overzetten Gebruikersrechten Google informeren (URL’s laten verwijderen) Chat: slack.com voor chat(channels) per onderwerp Bugtracker: FB heeft toegang tot bugtracker leverancier (gitlab) Fysiek: livegang bij leverancier  nog sneller schakelen 2 x UT / 10 x leverancier (!)  [niet nodig] Gebruikers: mailing, nieuwsbericht, 9-17 webhare servicedesk Slack ook dagelijks, 2 dagen correcties/bugs: Je kan niet alles op acceptatie zetten, en dan alles naar live (1700 gebruikers blijven voortdurend hun a M&C:

7 M&C:

8 M&C:

9 Nazorg Intensief En soms heel snel, niet wachten op volgende update
Niet alles kan op acceptatie getest worden: 1700 users: liven op live doorwerken  nooit acceptatie 1 op 1 naar live zetten Applicaties en koppelingen: grotendeels getest op acceptatie, maar altijd enkele externe koppelingen buiten UT die je op acceptatie niet hebt URL: is maar 1x beschikbaar, dus zelfde URL op acceptatie kan niet  conflicten pas na livegang zichtbaar Snel schakelen, acc goedkeuren, enkele keren per dag naar live (zo veel mogelijk in pause of na 17 uur). Korte popup-update voor ingelogde users Doorontwikkelingscyclus loopt door, met minder frequente updates Er is geen vaste update-kalender. Updates kunnen in 90% van de gevallen niet wachten, mensen hebben er last van, wij updaten direct. Kan dus niet altijd in storingskalender… M&C:

10 Een paar weken later… M&C:

11 VRAGEN? M&C:


Download ppt "Case: Nieuwe website Anne Heining (M&C"

Verwante presentaties


Ads door Google