Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJohannes Leon Messner Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Presentatie NZa Kwaliteitskader(s) en compliance: een geïntegreerd traject Rutger van Hutten en Emi van Galen
2
Missie en visie van de NZa
Goede en betaalbare zorg, die beschikbaar is voor wie dat nodig heeft Wij maken regels voor zorgaanbieders en zorgverzekeraars. En houden er toezicht op dat zij zich aan de regels houden Bij alles wat de NZa doet, staat het belang van de samenleving voorop Wij adviseren het ministerie van VWS, gevraagd en ongevraagd Goede data zijn de basis voor onze analyses 2017
3
Ons doel: gezonde zorg, voor iedereen
Betaalbare zorg Hoe houden we de zorg betaalbaar? Nu en in de toekomst? Voor patiënten en verzekerden? Toegankelijke zorg Hoe zorgen we ervoor dat iedereen die zorg nodig heeft, deze ook krijgt? Binnen een redelijke tijd, én binnen een redelijke afstand? Zorg van goede kwaliteit Hoe zorgen we ervoor dat de zorg van goede kwaliteit blijft? En dat er informatie beschikbaar is over die kwaliteit? 2017
4
Waar gaan we het over hebben?
Kwaliteitskaders verpleeghuiszorg en wijkverpleging Compliance handvatten voor aanbieders van verpleging en verzorging 2017 Geïntegreerd traject 2018: Proces? Ambitie? Wederzijdse verwachtingen? 2018
5
Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg
1. Visie op zorg 2. Sturen op kernwaarden 3. Leiderschap en goed bestuur 4. Rol en positie interne organen en toezichthouder(s) 5. Inzicht hebben en geven 6. Verankeren van medische, verpleegkundige en psychosociale expertise Kwaliteitskader beschrijft wat cliënten en hun naasten mogen verwachten van verpleeghuiszorg Kwaliteitskader is op 13 januari 2017 gepubliceerd en vormt de wettelijke basis voor de kwaliteit 1. Verzamelen en delen van informatie primair voor samen leren en verbeteren van kwaliteit 2. Benutten en optimaliseren van bestaande administratiesystemen 3. Openbaarheid en transparantie 15 januari 2018
6
Concept kwaliteitskader wijkverpleging
Richt zicht meer op uitvoering, minder op randvoorwaarden en bedrijfsvoering. Goede informatievoorziening en inzet van ICT beter benutten administratie meer inzicht in resultaten voor zorgverleners Workshop NZa: zorgplicht 2017
7
Impact van kwaliteit en kwaliteitskaders op de bekostiging
8
Dienstrooster voorbeeldverpleeghuis
Bepalen deskundigheids- niveau (1 tm 5) Bepalen aantal zorguren Voorbeeldverpleeghuis: PG setting 8 bewoners per groep
9
Personele opbrengsten
Draaiknoppen Vertrekpunt Rooster Personele kosten Personele opbrengsten PG verpleeghuis 8 bewoners per groep 4 kleinschalige groepen 32 bewoners (4x8): - 24 bewoners zzp 5 - 8 bewoners zzp 7 Deskundigheid Zorguren Productiviteit per zorgmedewerker 66% 77% Gem. bruto jaarsalaris per deskundigheid Beschikbaar zzp budget voor zorg 54,4% 66%
10
Concluderend De nieuwe kwaliteitskaders geven aanknopingspunten voor bedrijfsvoering en bestuur. In de berekening van tarieven wordt in toenemende mate gekeken naar het ‘gewenste product’ en niet naar het ‘gemiddelde product’ Slimme bedrijfsvoering is hier onderdeel van. En de NZa denkt hierin graag mee (vermindering administratieve lasten) Workshop NZa: zorgplicht 2017
11
Waar gaan we het over hebben?
Kwaliteitskaders verpleeghuiszorg en wijkverpleging Compliance handvatten voor aanbieders van verpleging en verzorging 2017 Geïntegreerd traject 2018: Proces? Ambitie? Wederzijdse verwachtingen? 2018
12
2017
13
Onderzoeksaanpak compliance
Vertrouwelijk Onderzoeksaanpak compliance Gericht op faciliteren en stimuleren sector Onderzoek uitgevoerd door Berenschot (oktober 2016 – december 2016) Focus op drie thema’s: context, rode draden en concrete handvatten Deskresearch en interviews Mix van V&V aanbieders benaderd (omvang, dienstverlening, domeinen), brancheorganisaties, verzekeraars en enkele gemeenten Grote bereidheid om mee te werken aan het onderzoek
14
Conclusies Berenschot
Vertrouwelijk Conclusies Berenschot Erkenning sector: “Correct registreren en declareren van zorg is noodzakelijk” Maar ook: wij (sector) kunnen op dit vlak nog grote stappen vooruit zetten Mate van “ondernemerschap” blijkt factor van belang. Wel rekening houden met context: De V&V vanuit verschillende wetten (Wlz, Avw, Wmo) Toename van het aantal contractspartijen Verschillende verantwoordingswijzen (administratieve lasten) Werven gekwalificeerd personeel (o.a. “De wijkverpleging staat op knappen” Volkskrant vandaag) Oftewel ‘eenvoudige’ regels in lastige omgeving Ontwikkeling van een complianceprogramma helpt om in te springen op dit veranderende speelveld
15
Vertrouwelijk Methodologie
16
Strategie – voorbeeld handvat
‘Begin bij de basis’ Om een complianceprogramma te ontwikkelen is het van belang te beginnen met een visie op het registreren en declareren van zorg, en op basis daarvan de compliancestrategie te formuleren Acties: Formuleer als raad van bestuur of directeur duidelijk ‘hoe wij vinden dat de zorg die wij leveren geregistreerd en gedeclareerd moet worden’ Laat die formulering aansluiten op de documenten waarin de visie van de organisatie op de kwaliteit van zorg en de interactie met de cliënt beschreven staat. Werk de doelen in dit document zo concreet uit dat het aanknopingspunten geeft voor alle beleidsstukken, werkwijzen et cetera, tot op operationeel niveau. 2017
17
Strategie – voorbeeld handvat
‘Niet alleen, maar samen!’ Zorg intern én extern voor een goede dialoog over correct registreren en declareren van zorg, werk aan een gevoel van gedeelde verantwoordelijkheid. Acties: Dialoog: Tussen de raad van bestuur of directeur en de zorgprofessionals; Tussen het ondersteunende personeel en de zorgprofessionals. Laat correct registreren en declareren van zorg een vast agendaonderwerp zijn in de gesprekken met externe partijen 2017
18
Systemen Naar één geïntegreerd ECD met automatische koppeling naar andere systemen Streef naar werken met één ECD en benut geautomatiseerde signalerings- en controlesystemen Streef naar het werken met één ECD en zet in op integratie Beschouw ICT als een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering om kwaliteitsverbetering in de zorg en bedrijfsvoering te kunnen realiseren. Benut geautomatiseerde signalerings- en controlesystemen. 2017
19
Stijl Toezicht is meer dan toekijken
Ga als raad van toezicht in de rol van toezichthouder in gesprekken met de raad van bestuur in op de wijze waarop de doorontwikkeling van het complianceprogramma vorm krijgt Houd toezicht op de wijze waarop de zorgaanbieder de juistheid, betrouwbaarheid, inzichtelijkheid en de toegankelijkheid van de administratie en de interne controle daarop geborgd heeft. Agendeer in de vergaderingen van de raad van toezicht periodiek het onderwerp correct registreren en declareren van zorg. Zorg ervoor dat de interne auditfunctionaris, naast een lijn met de raad van bestuur, ook een directe lijn heeft met de raad van toezicht. 2017
20
Stijl – voorbeeld handvat
‘Leer van fouten!’ Een zorgorganisatie waar geen fouten gemaakt worden, is een illusie. Het gaat om te leren van fouten en daarover transparant te zijn Acties: Zorg dat geleerd wordt van fouten en wees transparant. Creëer een klimaat waarbij het positief is om registratiefouten te melden door gebruik te maken van een stijl van leidinggeven die medewerkers stimuleert om onzekerheden over registratie te melden. Zorg voor een constructieve dialoog, waardoor een zorgaanbieder stappen kan zetten naar een lerende organisatie. 2017
21
Waar gaan we het over hebben?
Kwaliteitskaders verpleeghuiszorg en wijkverpleging Compliance handvatten voor aanbieders van verpleging en verzorging 2017 Geïntegreerd traject 2018: Proces? Ambitie? Wederzijdse verwachtingen? 2018
22
Vervolg NZa en sector Geïntegreerd traject 2018 omdat:
Vertrouwelijk Vervolg NZa en sector Geïntegreerd traject 2018 omdat: Het gaat in essentie gaat over de ‘kwaliteit van bedrijfsvoering’. Dat bepaalt de financiële gezondheid en ook de kwaliteit van dienstverlening. Dit betekent dat zorgorganisaties inzicht moeten kunnen bieden en zich hierover verantwoorden. “gezonde bedrijfsvoering” is een van de kritische succesfactoren voor het realiseren van goede kwaliteit. Investeringen in kwaliteit bedrijfsvoering dragen bij aan vergroten vertrouwen (vb. zorgaanbieder – zorgverzekeraar) Trend dat verantwoording zich niet meer richt op cliëntniveau (wat gepaard gaat met veel registratieverplichtingen op cliëntniveau), maar zich richt op het niveau van de zorgorganisatie.
23
Vervolg NZa en sector Geïntegreerd traject 2018 e.v.: Ambitie?
Vertrouwelijk Vervolg NZa en sector Geïntegreerd traject 2018 e.v.: Ambitie? Wederzijdse verwachtingen? Proces?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.