Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEugène Éthier Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
CZ Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
2
Innovatie: een containerbegrip
- big data - 92% meest efficiente instrument - 40 procent uit de mensen
3
Innovatie @ CZ Disruptive innovation/ outside-in:
Zorginkoop CZ Disruptive innovation/ outside-in: 1. What’s happening in the world (totale ecosysteem)? 2. Wat betekent dit voor CZ (strategie)? 3. Wat betekent dit voor ons? voor jou? (inkoop & innovatie)
4
Innovatie @ CZ – ontrafeling van het containerbegrip
Innovatie ≠ nieuwe technologieën, diensten of producten! Innovatie is eigenlijk een nieuwe sociale praktijk. Pas als iets het “nieuwe normaal” (shared value) is geworden, dan is het Innovatie. Want: apparaat functioneert alleen als de praktijk eromheen zich ook aanpast. het apparaat past zich weer aan de praktijk aan, bijv. door nieuw design of nieuwe opties Er is dus sprake van een continu proces waarin de mens zich aanpast aan apparaten en andersom. Het succes van Innovatie is dus de mate van acceptatie en gebruik door het hele ecosysteem (“nieuwe normaal”) in een continu proces. -> SAMENWERKING/ ALLIANTIES
5
Context: Technologie als DE driver van innovatie en change
Samenwerking in de keten neemt hierdoor toe, verticaal geïntegreerde partijen zijn in het voordeel.
6
Wat zijn netwerkorganisaties?
De Netwerk Economie - Leuke theorie, dus we moeten verbinden en een netwerkorganisatie worden wat zien we voor voorbeelden? -airbnb uber bla bla car thuisbezorgd.nl lego Wat zijn netwerkorganisaties? Wie verbindt wie?
7
Nieuwe manieren van Organiseren – de netwerkorganisatie
Allianties – mogelijke partners? De zorgdriehoek – wie staat waar? Verdienmodel/ Financiering? Ecosysteem hoe breed? Keten? Interne samenwerkingen en processen veranderen? Co-creatie met……..? met wie? Samenwerking in de keten -> verticaal georiënteerde en geïntegreerde partijen
8
It’s not about creating eHealth systems or apps… (although it’s exciting work…)
9
Faciliteren en co-creëren staat centraal
Transparantie: “online markt plaatsen” for informele zorg (non) profit organisatie coalitie van o.a: verzekeraar koepels gemeenten zorgaanbieders aanbieders technologiebedrijven etc. nieuwe spelers Samen een landelijke dekking! & Tools om zorg te organiseren en te volgen
10
It’s about using eHealth as enabler to redesign the care process and change attitude of care professionals and consumers/ patients Telebegeleiding bij hartfalen Patient as driver for change Zelfzorg Ondersteund
11
vaak Totaal verschillend
Het zorgpad ziet er vanuit cliëntperspectief vaak totaal verschillend uit als vanuit perspectief van de professional vaak Totaal verschillend
12
Laat de klant voorop lopen en zo de professional meetrekken....
Keer de wereld om! Als “klant” hebben we allemaal computers en smartphones en willen we eHealth maar als “professional” hebben we bedenkingen. Laat de klant voorop lopen.. Als je nu de patiënt ‘gewoon’ eHealth geeft... Trekt die de markt mee..
13
Patient as driver for change
Maak gebruik van standaarden en bestaande bronnen voor datauitwisseling eHealth en nieuwe mogelijkheden gaan pas werken als data uitgewisseld kan worden. Uitwisselen kan alleen als de data door de consument gedeeld kan worden en de consument dit ook wil! LSP Patient as driver for change Data exchange & Data science
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.