Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJulia Cannon Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Participatieproject 2015-2016
Betonne Jeugd vecht! Participatieproject
2
Ontstaan van het project
Van onderuit: ontstaan op kamp, tijdens en na grensoverschrijdend gedrag Spontane mini lessen taekwondo Toeleiding naar clubs lukte zo niet: nog te hoge drempel Wel interesse voor wekelijkse lessen in vertrouwde omgeving (Betonne Jeugd) Ons verhaal gaan doen in Brussel bij het netwerk tegen armoede Op hun suggestie: indienen participatieproject Besproken en goedgekeurd op de open raad van Betonne Jeugd Vanaf het begin grote betrokkenheid en participatie van alle tieners en jongeren
3
Betonne Jeugd vecht, wordt goedgekeurd!
Start januari 2015 Personeelsmiddelen voor ½ VTE participatiewerker Ingediend plan voor het eerste jaar Jan – maart 2015: aanwerving sportwerker, start werkgroep, aanwerving lesgever Maart-jun 2015: in dialoog met 3 sportclubs; 3 gastlessen Juli-augustus 2015: sport op kamp, contacten met sportclubs, sportweekend, tussentijdse evaluatie Sept-dec 2015: wekelijks sportmoment, in dialoog met 3 sportclubs; 3 gastlessen, eindevaluatie met alle jongeren en tieners
4
Ingediend plan voor het tweede jaar
Jan-maart 2016 Wekelijks vast sportmoment , maandelijkse werkgroep, 3 dialoogmomenten met 3 sportclubs en de jongeren van Betonne Jeugd; 3 gastlessen door 3 sportclubs Maart-juni 2016 Wekelijks vast sportmoment , maandelijkse werkgroep, 3 dialoogmomenten met 3 sportclubs en de jongeren van Betonne Jeugd; 3 gastlessen door 3 sportclubs Juli-augustus 2016 Extra aandacht aan sport en beweging op het jaarlijkse kamp; contacten onderhouden met de sportclubs; sportweekend met een tussentijdse evaluatie van het tweede jaar; voorbereiden van het toonmoment (dec2016) met de partners, de jongeren, de begeleiders, Rvb, … . September-december 2016 Wekelijks vast sportmoment, maandelijkse werkgroep, 3 dialoogmomenten met 3 sportclubs; 3 gastlessen door 3 sportclubs; sportweekend; eindevaluatie van het project; voorbereiding van het toonmoment(dec2016) met de jongeren; organisatie van het toonmoment in december 2016
5
BJ gaat vechten, de start, eerste jaar
laagdrempelige gevechtssportlessen met een vertrouwde lesgever in ons eigen lokaal. (eigen lesgever) Afhaken lesgever Op bezoek bij sportclubs: karate, kung-fu, aikido, capoeira De meeste jongeren deden mee, sommige keken toe! Hoge drempel van de clubs, voor ons MKJ (zelfvertrouwen, omkleden, … ) Sportweekend, proeven van (gevechts)sporten: drempels proberen te verlagen; jongeren terug prikkelen, stuurgroep evalueert het project (conclusie: sportclubs naar ons laten komen) Jongeren haken af, tieners zijn wel geprikkeld Start samenwerking met buurtsport: 10 lessen, 5 verschillende sporten. Stuurgroep evalueert het eerste jaar: lesgever is heel bel.
6
BJ gaat vechten: tweede jaar!
Doorlopen initiatielessen tot maart 2016 Toeleiding naar clubs: toenadering met clubs en lesgever Vooral voorkeur voor capoeira Dit lukte als de jeugdwerker meeging Zonder jeugdwerker lukte het niet: praktische drempels, vervoer, niet gesteund door de ouders, geen aansluiting vinden bij andere clubleden, … Denktank: evaluatie van het project, benoemen van drempels Drempels stapelde sneller op, daarom keuze voor focus op structureel luik Voorbereiding en uitvoering van een denktank voor experten: Straathoekwerk, caw, gevechtssportliga, …
7
Waar moet je vooral opletten:
Participatie is zeer belangrijk! Zoek goede partners, betrek hun al bij het indienen van het project Kies een project dat niet tot je algemene werking behoort, maar toch van onderuit komt en gedragen wordt door de potentiële deelnemers. Het ingediende plan moet uitvoerbaar zijn! Haalbaar stappenplan Uitvoerbaar door verschillende personeelsleden
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.