Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Mechanische trillingen
LES 7 – SPM EN ORBITAALANALYSE Patrick Guillaume Tel.: 02/ 11/19/2018 MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
2
Labo’s Labo’s akoestiek Labo’s trillingen
1 : Geluidsabsorptie en geluidsisolatie 2 : Ontwerpen van een uitlaatsysteem 3 : Geluidsvermogenbepaling Labo’s trillingen 4 : Modale analyse 5 : Trillingen van een tandwielkast 6 : Oefening Trillingsdempers Diagnose van trillingsproblemen Normen: effect trillingen op het menselijk lichaam MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
3
Schok-Puls-Methode (SPM)
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
4
Schok Puls Methode (SPM)
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
5
Werkingsprincipe SPM Schokgolfanalyse n toerental d diameter as
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
6
Opvolging van een lager met SPM
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
7
Evolutie beschadiging van de loopringen
Freq. (Hz) Accel. (m/s2) 30kHz – 300kHz Achtergrondtrillengen Microscheurtjes Kleine scheurtjes Beschadiging MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
8
Correcte montage van de hoogfrequente opnemer
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
9
Orbitaalanalyse Basisopstelling MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
10
Orbitaalanalyse MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
11
Orbitaalanalyse Verschillende stijfheid in horizontale en verticale richting Voorwaartse en achterwaartse orbitalen MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
12
Orbitaalanalyse MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
13
Orbitaalanalyse >> wt = linspace(0,2*pi,512)';
>> r = exp(i*wt) + 0.5*exp(-i*wt); >> polar(angle(r),abs(r)) MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
14
Orbitaalanalyse Voorwaartse orbitaal Achterwaartse orbitaal
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
15
Orbitaalanalyse 2de orde of subharmonische compontenen
>> wt = linspace(0,4*pi,512)'; >> r = exp(i*wt)+exp(2*i*wt); >> polar(angle(r),abs(r)) >> wt = linspace(0,4*pi,512)'; >> r = exp(0.5*i*wt)+exp(i*wt); >> polar(angle(r),abs(r)) >> wt = linspace(0,2*pi,512)'; >> r = exp(0.5*i*wt)+exp(i*wt); >> polar(angle(r),abs(r)) MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
16
Orbitaalanalyse Wrijving Impacts MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
17
Onderhoudsstrategieën
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
18
Onderhoudsstrategieën
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
19
Onderhoudsstrategieën
Preventief periodiek onderhoud Accidenteel onderhoud Predictief “condition-based” onderhoud MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
20
Onderhoudsstrategieën
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
21
Interpretatie volgens normen
Normen betreffende relatieve metingen API normen (American Petroleum Institute) Piekwaarde (maximale uitwijking) < max(32.75*1200/toerental, 50m) Absolute trillingsmetingen ISO 2372 (BS 4675, VDI 2056) RMS metingen (mm/s) tussen 10 en 1000 Hz MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
22
Op basis van normen – ISO Norm
Opdeling in klassen afhankelijk van Vermogen Fundering Werkingsprincipe Niet toelaatbaar Ernstig Toelaatbaar Goed MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
23
Interpretatie volgens normen
Nadelen Classificatie van de machine Andere factoren Mechanische impedantie lager van eenzelfde machinetype kan varieren met een factor 10 Frequentie afhankelijkheid – interpretatie aan de hand van breedbandige metingen kan gevaarlijk zijn MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
24
Op basis van regelmatige metingen – Trend Analyse
De badkuipcurve MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
25
Monitoring RMS Date MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
26
Monitoring Logaritmische frequentie-as
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
27
Trillingstesten Statische dynamische testen Oorsprong Nu Domeinen
Luchtvaart Ruimtevaart Nu Automobiel industrie Machinebouw Elektronica … Domeinen Kwaliteitscontrole Dynamische eigenschappen structuren Omgevingstesten Betrouwbaarheid Levensduur Belangrijkste trillingstesten (Swept) Sine Testing Random Testing Shock Testing
28
Omgevingstesten: Voertuig proefstand (Flanders’ Drive)
Deze proefstand wordt gebruikt voor het testen van voertuigen of onderdelen bij gesimuleerde wegbelasting en klimatologische condities. Vier verticale en twee horizontale actuatoren zorgen voor het aanleggen van de wegbelasting op de wielen van het voertuig. Een grote variëteit aan testen is mogelijk door de verschillende omgevingsfactoren (temperatuur, vochtigheid en zonlicht) die kunnen worden ingesteld in de testcel. Omschrijving mogelijkheden: Algemene structurele testen, geluid, trillingen, ride & handling Squeak & rattle test in temperatuur van -40 … +60°C Personenwagens en lichte vrachtwagens tot kg (van SMART tot FORD TRANSIT) 4 actuatoren, 4 wielen + 2 longitudinale actuatoren Zonnelichtsimulatie volgens DIN (inclusief vochtregeling) MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
29
Excitatie Excitatie signalen Excitatie apparatuur Sinusexcitatie
Constante frequentie Variabele frequentie (SWEEP) Lineair Logaritmisch Ruis (Random) ASD (Acceleration Spectral Density) Opgemeten signalen in situ Excitatie apparatuur Mechanisch Elektromagnetisch Hydraulisch (0 – 20 Hz) MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
30
Shaker – Triltafel Permanente magneet (tot 200 N) Electro-magneet m F
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
31
Acceleration vs Frequency
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
32
Sine Testing MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
33
Sine Testing Setup MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
34
Acceleration Profile – Sine Testing
Tri-Band GPRS-GSM PC Card MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
35
Random Testing MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
36
Random Testing Setup MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
37
Random Testing Wireless Pack for GSM/GPRS DPU – SOLCON
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
38
Acceleration Profile – Random Testing
Generator Acceleration MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
39
Vermoeiingsproeven MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
40
Vermoeiingsproeven: Ophangingssimulator (Flanders’ Drive)
Met deze simulator kan de duurzaamheid van verschillende delen van de ophanging of de levensduur van een volledige ophangingstrein getest worden. De proefstand is een full-range simulator, waarbij zowel de volledige ophangingsas als onderdelen ervan kunnen getest worden op levensduur, geluid en trillingen. En dit bij zowel kleine wagens als bestelwagens tot kg. Details van de simulator: Twee wielen Zes vrijheidsgraden per wiel Wielsimulatie: acceleratie/deceleratie bochten/sturing en de beweging van de ophanging MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
41
The Cube Exciter - 6 Degrees of Freedom
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.