De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mechanische trillingen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mechanische trillingen"— Transcript van de presentatie:

1 Mechanische trillingen
LES 7 – SPM EN ORBITAALANALYSE Patrick Guillaume Tel.: 02/ 11/19/2018 MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

2 Labo’s Labo’s akoestiek Labo’s trillingen
1 : Geluidsabsorptie en geluidsisolatie 2 : Ontwerpen van een uitlaatsysteem 3 : Geluidsvermogenbepaling Labo’s trillingen 4 : Modale analyse 5 : Trillingen van een tandwielkast 6 : Oefening Trillingsdempers Diagnose van trillingsproblemen Normen: effect trillingen op het menselijk lichaam MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

3 Schok-Puls-Methode (SPM)
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

4 Schok Puls Methode (SPM)
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

5 Werkingsprincipe SPM Schokgolfanalyse n toerental d diameter as
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

6 Opvolging van een lager met SPM
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

7 Evolutie beschadiging van de loopringen
Freq. (Hz) Accel. (m/s2) 30kHz – 300kHz Achtergrondtrillengen Microscheurtjes Kleine scheurtjes Beschadiging MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

8 Correcte montage van de hoogfrequente opnemer
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

9 Orbitaalanalyse Basisopstelling MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

10 Orbitaalanalyse MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

11 Orbitaalanalyse Verschillende stijfheid in horizontale en verticale richting Voorwaartse en achterwaartse orbitalen MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

12 Orbitaalanalyse MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

13 Orbitaalanalyse >> wt = linspace(0,2*pi,512)';
>> r = exp(i*wt) + 0.5*exp(-i*wt); >> polar(angle(r),abs(r)) MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

14 Orbitaalanalyse Voorwaartse orbitaal Achterwaartse orbitaal
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

15 Orbitaalanalyse 2de orde of subharmonische compontenen
>> wt = linspace(0,4*pi,512)'; >> r = exp(i*wt)+exp(2*i*wt); >> polar(angle(r),abs(r)) >> wt = linspace(0,4*pi,512)'; >> r = exp(0.5*i*wt)+exp(i*wt); >> polar(angle(r),abs(r)) >> wt = linspace(0,2*pi,512)'; >> r = exp(0.5*i*wt)+exp(i*wt); >> polar(angle(r),abs(r)) MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

16 Orbitaalanalyse Wrijving Impacts MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

17 Onderhoudsstrategieën
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

18 Onderhoudsstrategieën
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

19 Onderhoudsstrategieën
Preventief periodiek onderhoud Accidenteel onderhoud Predictief “condition-based” onderhoud MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

20 Onderhoudsstrategieën
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

21 Interpretatie volgens normen
Normen betreffende relatieve metingen API normen (American Petroleum Institute) Piekwaarde (maximale uitwijking) < max(32.75*1200/toerental, 50m) Absolute trillingsmetingen ISO 2372 (BS 4675, VDI 2056) RMS metingen (mm/s) tussen 10 en 1000 Hz MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

22 Op basis van normen – ISO Norm
Opdeling in klassen afhankelijk van Vermogen Fundering Werkingsprincipe Niet toelaatbaar Ernstig Toelaatbaar Goed MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

23 Interpretatie volgens normen
Nadelen Classificatie van de machine Andere factoren Mechanische impedantie lager van eenzelfde machinetype kan varieren met een factor 10 Frequentie afhankelijkheid – interpretatie aan de hand van breedbandige metingen kan gevaarlijk zijn MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

24 Op basis van regelmatige metingen – Trend Analyse
De badkuipcurve MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

25 Monitoring RMS Date MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

26 Monitoring Logaritmische frequentie-as
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

27 Trillingstesten Statische  dynamische testen Oorsprong Nu Domeinen
Luchtvaart Ruimtevaart Nu Automobiel industrie Machinebouw Elektronica Domeinen Kwaliteitscontrole Dynamische eigenschappen structuren Omgevingstesten Betrouwbaarheid Levensduur Belangrijkste trillingstesten (Swept) Sine Testing Random Testing Shock Testing

28 Omgevingstesten: Voertuig proefstand (Flanders’ Drive)
Deze proefstand wordt gebruikt voor het testen van voertuigen of onderdelen bij gesimuleerde wegbelasting en klimatologische condities. Vier verticale en twee horizontale actuatoren zorgen voor het aanleggen van de wegbelasting op de wielen van het voertuig. Een grote variëteit aan testen is mogelijk door de verschillende omgevingsfactoren (temperatuur, vochtigheid en zonlicht) die kunnen worden ingesteld in de testcel. Omschrijving mogelijkheden: Algemene structurele testen, geluid, trillingen, ride & handling Squeak & rattle test in temperatuur van -40 … +60°C Personenwagens en lichte vrachtwagens tot kg (van SMART tot FORD TRANSIT) 4 actuatoren, 4 wielen + 2 longitudinale actuatoren Zonnelichtsimulatie volgens DIN (inclusief vochtregeling) MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

29 Excitatie Excitatie signalen Excitatie apparatuur Sinusexcitatie
Constante frequentie Variabele frequentie (SWEEP) Lineair Logaritmisch Ruis (Random) ASD (Acceleration Spectral Density) Opgemeten signalen in situ Excitatie apparatuur Mechanisch Elektromagnetisch Hydraulisch (0 – 20 Hz) MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

30 Shaker – Triltafel Permanente magneet (tot 200 N) Electro-magneet m F
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

31 Acceleration vs Frequency
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

32 Sine Testing MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

33 Sine Testing Setup MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

34 Acceleration Profile – Sine Testing
Tri-Band GPRS-GSM PC Card MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

35 Random Testing MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

36 Random Testing Setup MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

37 Random Testing Wireless Pack for GSM/GPRS DPU – SOLCON
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

38 Acceleration Profile – Random Testing
Generator Acceleration MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

39 Vermoeiingsproeven MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

40 Vermoeiingsproeven: Ophangingssimulator (Flanders’ Drive)
Met deze simulator kan de duurzaamheid van verschillende delen van de ophanging of de levensduur van een volledige ophangingstrein getest worden. De proefstand is een full-range simulator, waarbij zowel de volledige ophangingsas als onderdelen ervan kunnen getest worden op levensduur, geluid en trillingen. En dit bij zowel kleine wagens als bestelwagens tot kg. Details van de simulator: Twee wielen Zes vrijheidsgraden per wiel Wielsimulatie: acceleratie/deceleratie bochten/sturing en de beweging van de ophanging MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005

41 The Cube Exciter - 6 Degrees of Freedom
MECHANISCHE TRILLINGEN, LES 7, 2005


Download ppt "Mechanische trillingen"

Verwante presentaties


Ads door Google