Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGerburg Schäfer Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Gooistroom (de naam staat nog niet vast: Gooise Energie?)
1 merknaam voor 5 cooperaties Een campagne met een win-win voor iedereen De meest groene stroom en duurzaam gas … voor ‘t Gooi, uit ‘t Gooi
2
Marktanalyse Het Gooi kent ruim huishoudens. Meesten zitten bij een traditionele landelijke energiemaatschappij. Energie is commodity dat zich onderscheidt in prijs. Er is keuze uit Grijze stroom, Groene Sjoemelstroom en echte Groene stroom Er zijn 100% duurzame Hollandse energieproducten maar deze worden aangeboden door commerciele partijen. Consumenten worden bewuster en realiseren zich dat rondkijken naar een nieuwe energieleverancier ‘loont’. Vaak wordt ook aangesloten op collectieve inkoopacties (Bv. via Gooi&Eemlander, consumentenbond, VEH) Lopende energiecontracten belemmeren consumenten direct over te stappen. Overstapservice faciliteert hierin. Consumenten kiezen in toenemende mate voor lokaal (bv. Lokale producten maar ook lokale ipv landelijk politieke partijen)
3
Gooistroom 100% duurzaam dus GEEN Sjoemelstroom. Lokaal opgewekt door een netwerk van energiecooperaties verenigd in de energieleverancier OM Gooische Energie wordt geleverd zonder winstoogmerk en is niet duur. Opbrengsten uit Gooische energie komen ten gunste van Gooische energiecooperaties en worden dus niet uitgekeerd in de vorm van bonussen aan aandeelhouders. Iedere klant kan een gratis zonnepaneeldeel inzetten voor een nieuw lokaal energieopwek project. U versnelt verduurzaming in het Gooi maar helpt daarmee ook een school, een (sport)club of een lokale vereniging. 100% duurzaam Zonder winstoogmerk en niet duur Versnelt verduurzaming In het Gooi
4
Gooistroom voordelen Is hiermee een uniek lokaal energieproduct met een sterke lokale identiteit maar een landelijke sterke en betrouwbare leverancier Ondersteunt Energie cooperaties in de buurt (die met OM energie samenwerken) -> kickback Leidt tot meer zonne-energie opwekprojecten in het Gooi. Nieuwe klanten kiezen een lokaal opwekproject dat financieel wordt gesteund door lokale energiecooperaties en OM. Daarmee gebruiken ze niet alleen duurzame energie maar hebben directe invloed op meer duurzame energie opwek in de buurt Het verbindt burgers en motiveert hen tot het nemen van meer duurzame maatregelen (bijv. Deelname aan PCR).
5
GAAN WE DIT REGIONAAL REGELEN?
BATEN Structureel eur 50 per klantlid per jaar bij gas en elek-contract Eenmalige instapkosten bij OM (ipv voor iedereen apart) Centrale verwerking van nieuwe aanmeldingen LASTEN Campagne-kosten, inclusief weggegeven kortingen aan klanten Administratieve lasten per coöperatie Verantwoordelijkheid voor wanbetalers
6
Organisatorisch Binnen HilverZon is dit initiatief ontwikkeld, maar kan, gezien het Gooise karakter ook buiten Hilversum verder worden doorontwikkeld en worden geplaatst ten dienste van Gooise energie cooperaties. Voorstel: 2 initatiefnemers ontwikkelen ism OM Energie en in afstemming met de Gooise energiecooperaties het energieproduct en lanceren verantwoordelijk voor de resultaten. De funding … dilemma -> moet nog verder worden uitgewerkt….. Winst komt, door het non-profit karakter van Gooistroom, ten goede aan energie cooperaties via structruele kick-back van OM.
7
KEUZES * Als HilverZon zijn we tot de conclusie gekomen dat een regionaal merk sterker is dan een lokaal merk (vergelijk biermarkt > ‘Goois Blond’) Delen we dat gevoel? * Als we dit doorzetten, hoe delen we dan de lusten en de lasten? Wij willen graag de OM-kickback van klantleden in Huizen, Muiden, etc, ten goede laten komen aan de lokale cooperaties Maar hoe verdelen we de lasten dan? * … ….
8
Rekenvoorbeeld Nu HilverZon: 200 klantleden, inkomsten structureel eur Hiervan geven wij ongeveer eur door aan onze projectleden Verdubbeling aantal klantleden komende 12 maanden Wij denken aan: klantleden hebben vrijstelling van contributie Stel klantleden in ‘t Gooi:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.