De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs"— Transcript van de presentatie:

1 Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Effecten van sociale interacties op de cognitieve ontwikkeling 1 Introductie 2 Sociaal constructivisme Vygotsky = aanhanger van constructivisme  stelt dat leren en kennis ontstaan uit sociale omgang en de communicatie met anderen Taal stuurt het denken vanaf 2 jaar  eerst egocentrische spraak (‘gedachten’ uiten)  nadien interne spraak (vanaf lagere school meer en meer) = in gedachten spreken Communicatie/ Scaffolding  Leren Zone van de naaste ontwikkeling

2 Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Effecten van sociale interacties op de cognitieve ontwikkeling 3 Natuurlijk leren als actieve werkvorm in de klas Natuurlijk leren = spontaan leren, spontaan betekenis geven aan dingen/gebeurtenissen = Sociaal constructivisme in de praktijk. Onderwijs?  materialen en leerervaringen aanbieden  kennis en vaardigheden ontstaan Leerkracht = begeleider (  lesgeven met directe instructies) Leerervaring is ook rijker, bv sociale vaardigheden leren (zie Tabel 14, pg 136), Leren vanuit directe instructies is soms aangewezen: afhankelijk van de cognitieve architectuur (werkgeheugen, langetermijngeheugen) afhankelijk van taakmoeilijkheid


Download ppt "Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs"

Verwante presentaties


Ads door Google