Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Wervende vacatureteksten
Een handleiding
3
Een goed vacaturebericht
moet kandidaten overtuigen om te solliciteren; schept de eerste indruk van jouw entiteit, en die kans krijg je maar één keer; zorgt ervoor dat de juiste kandidaat solliciteert voor de functie.
4
Schrijven volgens het AIDA-model (1/2)
Awareness: grijp de aandacht van de lezer Interest: verschaf relevante informatie; ‘connect’ met de lezer Desire: creëer een behoefte; de job moet in de smaak vallen bij de potentiële kandidaat! Action: maak solliciteren toegankelijk
5
Schrijven volgens het AIDA-model (2/2)
A: Awareness (Visuele elementen, huisstijl, slogan) I: Interest (Arbeidsvoorwaarden en voordelen, organisatiekenmerken, locatie) Nadruk op relevantie van informatie D: Desire (Arbeidsvoorwaarden en voordelen, beschrijving, organisatiekenmerken) Nadruk op aantrekkelijkheid van informatie A: Attention (Call-to-action, solliciteerknop, sluitingsdatum, contactgegevens) VONQ, Vacatureteksten ‘Net even anders’ Selor Academy, Handleiding rekrutering
6
Algemene tips Maak de tekst wervend (en aantrekkelijk), maar stel de dingen niet mooier voor dan ze in werkelijkheid zijn! Pas je taalgebruik aan in functie van de doelgroep (maar iedereen apprecieert duidelijkheid) Spreek over ‘deze’ vacature, niet over ‘onderstaande’ vacature Werk met een persoonlijke aanspreking (‘jij’ en ‘wij’, geen ‘u’) Gebruik actieve én korte zinnen
8
Uit welke onderdelen bestaan onze vacatureteksten
Functietitel Functieomschrijving Profiel Aanbod en voordelen Waar en hoe solliciteren
9
Functietitel Is genderneutraal
Bevat geen informatie over contract, standplaats, … Is herkenbaar en actueel Zorgt voor een eerste zelfselectie Daarom: vermijd interne afkortingen of jargon Is minder dan 80 tekens lang Lange functietitels schrikken af! Afbeelding: Adver-online, Whitepaper vacatureteksten schrijven
10
Functieomschrijving (1/3)
Gebruik eventueel een sterke openingszin (maar let op met humor) Probeer in 1 alinea samen te vatten… Wat de essentie van de functie is Wat de relevantie van de functie is (gevoel van betrokkenheid) Wat de functie uniek maakt (gevoel van exclusiviteit) Zet kernwoorden in het vet Kortom… geef de potentiële kandidaten een reden om te solliciteren (en dus om verder te lezen)!
11
Functieomschrijving (2/3)
Ga vervolgens in op het takenpakket: wie zoek je en welk takenpakket krijg hij of zij? Werk met bullets: (max. 10) om concrete taken op te lijsten Vermijd nietszeggende clichés: wees creatief Som de taken op in volgorde van belangrijkheid Verwijs voor meer info naar het selectiereglement Maak gebruik van positieve voorbeelden Hou de eisen realistisch: probeer sollicitanten niet meteen af te schrikken Vermijd ‘interne’ begrippen en afkortingen waar niemand iets van begrijpt
12
Functieomschrijving (3/3)
Geef aan in welk team het personeelslid terechtkomt, bv. Door een link naar getuigenissen te integreren in de vacature Tip: je kunt je voor de functieomschrijving baseren op interviews met relevante medewerkers: Wat heeft hen aangezet om te solliciteren voor de functie? Wat motiveert hen om zich tot op heden blijven in te zetten voor de organisatie? Tip:
13
Profiel (1/2) Vermeld het gewenste profiel van de kandidaat (diploma, werkervaring, specifieke kennis, etc.) De profielbeschrijving is beperkt tot de belangrijkste minimumvereisten In het selectiereglement kan je steeds uitgebreider ingaan op het profiel Ook hier werk je best zo veel mogelijk in bullets Bij moeilijk invulbare vacatures: hou het aantal functie-eisen zo laag mogelijk Bij populaire vacatures: verhoog het eisenpakket
14
Profiel (2/2) Niet ‘jong en dynamisch’, maar: ‘je bruist van energie en schrikt niet terug voor een gevarieerd takenpakket’ In de bijlage kan je uitgebreider ingaan op het profiel; leg dus zeker een link naar het selectiereglement Voor interne kandidaten kan je volgende informatie toevoegen: Werk je al bij de Vlaamse overheid en wil je deelnemen aan deze selectieprocedure? Dan kan je misschien deelnemen via horizontale mobiliteit. Lees meer in het selectiereglement.
15
Aanbod en voordelen Ook hier werk je best zo veel mogelijk in bullets
Vermeld niet alleen de primaire, maar ook zeker de secundaire arbeidsvoorwaarden: reiskostenvergoeding, flexibele werktijden, werken van thuis uit, vakantiedagen, etc. Vermeld de relevante salarisschaal Op verwijzen we ook steeds naar de salarissimulator vindt
16
Waar en hoe solliciteren?
Tot wanneer kan men solliciteren? Vermeld telkens de sluitingsdatum Creëert een gevoel van hoogdringendheid Wat moet worden opgestuurd? Naar wie? Hoeveel rondes? Op welke data? Voorzie een call-to-action “Heb je interesse in deze functie? Solliciteer nu!”
17
Wees kort, maar helder en duidelijk over de selectieprocedure
Vermeld steeds een contactpersoon voor vragen
18
Dont’s Vermijd … Spelfouten Lange teksten en zinnen Slordige lay-out
Clichés en jargontaal of moeilijke woorden Negatieve woorden en prikkeldraadwoorden (‘moeten’, ‘problemen’, ‘fouten’) Passieve zinsconstructies (‘wordt’) Naamwoordstijl (‘het hanteren van’, ‘het beslissen over’) Tangconstructies (bijzinnen in het midden van hoofdzinnen) Inversies (‘Je klikt vervolgens op’ i.p.v. ‘vervolgens klik je op’)
19
Do’s (1/3) Ideale lengte vacaturetekst: 600 tot 1000 woorden
Kill your darlings: verwijder overbodige zinnen. Lees je tekst een paar keer na of laat het nalezen door een collega of communicatieprofessional Keep It Short & Simple (KISS): Gemiddeld 10 woorden per zin Maak gebruik van goed scanbare tussenkoppen: Creëert rust, vat samen en biedt kansen voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) Veerle Van de Broeck – Toegankelijk schrijven (ppt) Bv. “Profiel” “Je bent een Online Marketing Professional met…” Bv. “Functiebeschrijving” “Als Online Marketing Professional zorg je voor…”
20
Do’s (2/3) Gebruik signaalwoorden (ook, verder, zoals, namelijk, ...)
Deze structureren de vacature en maken dat de tekst vlotter leest Voorzie voldoende witruimte: dit maakt de vacaturetekst luchtiger
21
Do’s (3/3) Plaats betekenisvolle links
Niet: “Hier kan je meer lezen over internationale mobiliteit” Wel: “Lees meer over internationale mobiliteit” Uniformiteit in teksten: Schrijftaal: voltooid deelwoord staat telkens na het hulpwerkwoord Geen spaties voor leestekens Functietitels niet in kapitalen
22
VO als diverse werkgever: neutrale vacatureberichten (1/4)
Vermijd ‘Hollywood-inclusie’: één type persoon (bv. man, blank, 30 jaar, jong) voor ogen houden en de rest negeren Behoud een brede scope! In onze vacatureteksten tonen we dat diversiteit belangrijk is aan de hand van onderstaande zin “Jouw talent is belangrijker dan je geslacht, gender, afkomst, leeftijd, geaardheid, handicap of chronische ziekte. Stel je kandidaat en bouw mee aan het divers Vlaanderen van morgen!” Gebruik eenvoudige en genderneutrale taal Let op toegankelijkheid, en leesbaarheid voor mensen met een handicap
23
VO als diverse werkgever: neutrale vacatureberichten (2/4)
Vermeld dat kandidaten met een handicap of chronische ziekte redelijke aanpassingen kunnen aanvragen om aan de selectie deel te nemen Beschrijf welk kennisniveau van het Nederlands nodig is: voor sommige jobs volstaat een basiskennis. Vraag ook geen schriftelijke taalvaardigheid als die niet nodig is Vraag niet naar een specifiek diploma als dit niet nodig is Elders Verworven Competenties (EVC): De Vlaamse overheid kan vanaf 1 oktober 2012 ook geschikte kandidaten zonder het gevraagde diploma maar met relevante kennis of (beroeps)ervaring aanwerven. De Vlaamse overheid kan vanaf 1 oktober 2012 ook geschikte kandidaten zonder het gevraagde diploma maar met relevante kennis of (beroeps)ervaring aanwerven. Kandidaten kunnen de competenties voor een functie op het werk, thuis, in een schoolcontext, ... verworven hebben. Om toegelaten te worden tot de selectieprocedure moeten de kandidaten beschikken over een toegangsbewijs van de VDAB of een ervaringsbewijs voor die functie.
24
VO als diverse werkgever: neutrale vacatureberichten (3/4)
Zet een ‘diversiteitsbril’ op bij het nakijken: Hoe komt dit binnen voor verschillende leeftijden? Hoe komt dit binnen als je man/vrouw/genderdivers bent? Hoe komt dit binnen voor een ‘oude’/’nieuwe’ Belg? Hoe komt dit binnen afhankelijk van je fysieke mogelijkheden? Hoe komt dit binnen wanneer je heel talig, minder taalvaardig of de taal nauwelijks machtig bent? Hoe komt dit binnen wanneer je gelovig/ongelovig bent? Andere vragen m.b.t. geaardheid, fysiek, inkomen, onderwijs, ouderschap, werkervaring, woonplaats, ….
25
6. VO als diverse werkgever: neutrale vacatureberichten (4/4)
Maak gebruik van de infofiche neutrale vacatureberichten om na te gaan of je vacaturebericht ook kansengroepen en minderheden aanspreekt
26
Wat moet je onthouden? Functietitel: genderneutraal en minder dan 80 tekens lang Functieomschrijving: trek de aandacht, begin met enkele vragen! Functieomschrijving: geef aan in welk team het personeelslid terechtkomt Takenpakket: som de taken op in volgorde van belangrijkheid Profiel: verlaag(/verhoog) het aantal functie-eisen van moeilijk(/makkelijk) invulbare vacatures
27
Wat moet je onthouden? Hoe solliciteren: voorzie een call-to-action
Dont’s: vermijd… Negatieve woorden en prikkeldraadwoorden Passieve zinsconstructies Do’s: KISS-principe: gemiddeld 10 woorden per zin Kill your darlings: verwijder overbodige zinnen Maak gebruik van signaalwoorden Uniformiteit tussen teksten (slide 20) Schrijftaal: voltooid deelwoord staat telkens na het hulpwerkwoord Getallen worden altijd in cijfers weergegeven Geen spaties voor leestekens Functietitels zonder hoofletter
28
Wat moet je onthouden? Neutrale vacatureberichten: vermijd Hollywood-inclusie, behoud een brede scope en gebruik eenvoudige én genderneutrale taal
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.