Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIrma Meyer Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Gebruik van muziekinstrumenten in de psychomotorische therapie
Musicamova Gebruik van muziekinstrumenten in de psychomotorische therapie Jan Cherlet Griet Dewitte 10 december 2016
2
Inhoud Opwarmertje Musicamova binnen ICF
Bewegingen oefenen met muziekinstrumenten Handenspelletjes Ritmesong Pauze Bewegingsspelletjes
4
Wat is psychomotoriek?
5
Principes Slagwerk Beter bewegen Mondeling Input kind Toonmoment
6
Voor wie? Kinderen met ontwikkelingsstoornissen tussen 5 en 12 j: kinderen met lichte CP en milde neuromotore aandoeningen (DCD, ASS, ADHD, mentale beperking, leerstoornissen) Ook bij typisch ontwikkelende kinderen uitgeprobeerd
8
Een oefening….
10
Bewegingen oefenen met instrumenten
11
Handenspelletjes Groep van 5 Paradiddle Molentje …
12
Ritmesong Gebaseerd op taal 2 klanken per instrument
ABA – unisono – ABA (telkens 2 ritmes)
13
Bewegingsspelletjes Ik speel op de trom Instrumentenverstoppertje
Instrumententwister Als de muziek stopt… Hoepeltrom Tamboer-majoor Tellenspel zonder/met staptegels Storm op komst Muziekmachine Handsignalen Roffelbal Eiershaker Ik ga op reis en neem mee…
14
Ik speel op de trom De leider zegt het zinnetje 'ik speel op de trom'. Op het woordje 'trom' spelen alle deelnemers op hun instrument. Hiermee worden allerlei variaties gedaan: langzaam, snel, zacht, luid. In een volgende stap zegt de leider de zin niet meer, maar speelt ze op zijn instrument.
15
Instrumentenverstoppertje
Verschillende muziekinstrumenten zitten verstopt, ze maken af en toe geluid. De zoeker duidt de plaats aan én zegt de naam van het instrument.
16
Instrumententwister Elk muziekinstrument staat voor een kleur. Bv. tamboerijn is rood. De spelleider zegt 'Rechterbeen op…' en schudt dan met de tamboerijn. Je gebruikt hiervoor een twistermat of een stel hoepels.
17
Als de muziek stopt… De leider speelt muziek, intussen geeft hij een opdracht: 'Als de muziek stopt leg je je linkerhand op je rechteroor.' De opdrachten kunnen zich richten op het visuele, coördinatie, samenwerking, planning,…
18
Hoepeltrom De hoepel is een muziekinstrument. Als de leider in de hoepel(s) springt speelt de groep op zijn instrument. Verschillende hoepelkleuren staan voor verschillende instrumenten.
19
Tamboer-majoor De groep vormt een stoet met instrumenten en stappen een vooraf vastgelegd parcours.
20
Tellenspel zonder/met staptegels
We tellen samen tot 4 (of tot 8) en spelen één slag op één tel. Eerst allemaal samen, later kiezen de deelnemers elk hun eigen tel.
21
Handsignalen Spelen op tel één, twee, drie of vier. Afhankelijk van de signalen van de aangevers.
22
Storm op komst Geluiden van een storm nabootsen met muziekinstrumenten. Een oefening in expressie, maar ook in beheersing (zachte regendruppels, harder regenen, stortregen,…)
23
Muziekmachine Iedereen bedenkt een beweging en koppelt die beweging aan een geluid. Samen vormt de groep een enorme machine.
24
Roffelbal De bal is een muziekinstrument. Als hij botst spelen de djembé's, als iemand de bal vangt spelen de cowbells, terwijl hij door de lucht vliegt spelen de shakers,…
25
Eiershaker We geven een hoop shakers door in de kring.
26
Ik ga op reis en neem mee…
We spelen het spelletje, maar in plaats van de woorden te zeggen, spelen we ze op onze instrumenten.
27
Dank voor uw aandacht! Veel succes!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.