De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

= ‘onbewust bekwaam’ worden!?

Verwante presentaties


Presentatie over: "= ‘onbewust bekwaam’ worden!?"— Transcript van de presentatie:

1 = ‘onbewust bekwaam’ worden!?
MOTORISCH LEREN = ‘onbewust bekwaam’ worden!?

2 80% 19% 14%

3 Maar eerst even voorstellen
Joost Hes

4 WAT LEVERT HET je OP ? “Je gaat het pas zien, als je
Voortschrijdend inzicht!! Leren en leerhulp. Eigen bewegen?? “Je gaat het pas zien, als je het doorhebt” (JC) Artikel Volkskrant kopiëren

5 OPZET CURSUS 1E BIJEENKOMST: → Bewegingssturing → Impliciet Leren en ‘Motorisch Leerproces’ 1.0 → Opdracht volgende bijeenkomst → Ervaren; 2E BIJEENKOMST: → Motorisch leerproces 2.0 en feedback/aanwijzingen. → WVTTK → Opdracht uitwisselen

6 bewegingssturing VU: Bewegingswetenschappen

7 “PAKKEN” + STURING “PAKKEN”

8 De intelligentie is gespreid (uit F. Bosch)

9

10 Het continu aangepast zijn aan de veranderende omstandigheden!

11 Dit kunnen wij doen met onze taal
Dit kunnen wij doen met onze taal. Is te grof om de fine-tuning van het bewegen te regelen.

12

13 Bedoeling dat het daar ook maar blijft gebeuren!!!

14 doe ik al !?!?!?! Bespreek in een tweetal de vooropdracht voor deze bijeenkomst. Dus: Of je wellicht al werkt volgens de principes van bv. impliciet leren (afleidende of dubbeltaak), analogie leren (beeldspraak), foutloos leren en/of differentieel leren.

15 ‘wat is nieuw’ 1. IMPLICIET LEREN t.o. expliciet leren
2. EXTERNE FOCUS t.o. interne focus FLOW  dus geen stress! Motorisch leren KIK november 2015

16 3. VARIATIE t.o. inslijpen

17 IMPLICIET LEREN Externe focus* Observerend leren Foutloos leren*
Analogie leren* Differentieel leren* (Random) Sturend leren

18 Motorisch leren P. BEEK: Een proces dat leidt tot:
Relatief duurzame veranderingen in het gedragspotentieel als gevolg van specifieke ervaringen met de omgeving; Jullie

19 WAAROM 1 LEERRESULTAAT ipv OEFENRESULTAAT RETENTIE-TEST
toepasbaar LEERRESULTAAT TRANSFERTEST

20 RESULTAAT OEFENSERIES RET TRAN IF/ EXPLICIET EF/ IMPLICIET

21 WAAROM 2 Automatisch karakter van beweging
(fysio-/biologische waarden, reactietijden, mentale waarden) Grafiek EMG van Frans Bosch toevoegen

22 WAAROM 2 Intensiteit : Plaatje – Praatje – Daadje.
(300 studies!: vaardigheden, vele groepen !!!)

23 IMPLICIET leren (= Onbewust leren)
1 van de basisonderzoeken : Golf-putten (Masters, 1992)

24 IMPLICIET leren (deel 3)
PRAKTIJK: Opzeggen letters, kletsen, liedjes?? OOK en JUIST: De andere vormen !!!! (vgl. artikel LO)

25 Leren met externe focus

26 EXTERNE FOCUS (deel 2) PRAKTIJK Onderwijs/sport:
Richten op doel/resultaat! Discusonderzoek. Richten op materiaal i.t.t. ?????????

27

28 filmpje externe focus (DOEL)
Filmpjes\Dimitri volleybal.MOV

29 Observerend leren

30 Observerend leren (deel 8)
Spiegelneuronen!!! PRAKTIJK: onderwijs/sport Gebruik van voorbeeld ‘om iets van te leren’!!: Wie?, Veel keer, Waar kijken?, en Sssssttttt ! Speciale kinderen! (onderzoek universiteit Nijmegen B. Steenbergen: DCD en CP)

31 Filmpje Observerend leren
Filmpjes\Klimmen video observerend leren.mp4

32 ANALOGIE LEREN*

33 ANALOGIE LEREN (deel 3) Een beeld zegt meer dan 1000 woorden!
“Doe alsof ……………

34 Voorbeelden analogie leren
Turnen/Zwemmen: ‘Drijven als een plank’. Aannemen hockeybal: Dakje voor de bal, “knielen voor de koning”. Topspin backhand tafeltennis “Sla de bal alsof je een frisbee wegwerpt” Schaatsen: “Zet af alsof je onder een touwtje door gaat” Sprinttraining: “In een plas stampen en zoveel mogelijk water opspatten”. Trampolinespringen: ‘Als of je een ballon kapot trapt’

35 filmpje ANALOGIE LEREN
Filmpjes\MOT-golfswing (2).mp4

36 DWANGSTELLING LEREN

37 DWANGSTELLING LEREN/ STUREND arrangement
Dan nadenken/bewust-bewegen niet nodig. PRAKTIJK onderwijs/sport: - Arrangement: Uitlokken ! - Ook Ritme, Hulpverlenen

38 Dwangstelling leren

39 Beelden sturend leren Filmpjes\Video streksprong tramp.MOV

40 FOUTLOOS LEREN*

41 FOUTLOOS LEREN Faalervaringen  ‘herinvesteren’.
PRAKTIJK onderwijs/sport: ‘Streng’ op verder gaan. SO/Onzekere/ faalangstige kinderen !!

42 Filmpje foutloos leren
Filmpjes\Klimmen video foutloos leren.mp4

43 IDEAALTYPISCH BEWEGEN ?
Bernstein: Bewegen = “Intrinsiek variabel” Schölhorn: Geen één optimale Bewegingstechniek

44 DIFFERENTIEEL LEREN (deel 5) (“Herhalen zonder herhalen”: Schöllhorn)
Praktijk: onderwijs/sport Veel MEER ‘variatie’! (in en tussen lessen) 3 x 10? Vgl. ASM

45 Athletic Skills Model (plezier en variatie!!)

46

47 Voorbeelden differentieel leren
video opdracht Motorisch Leren Mike Broerse (3).wmv Frits visser: Korfbal

48

49 doe ik al !?!?!?! 2 Bespreek in een groepje de vooropdracht voor deze bijeenkomst. Dus: Of je wellicht al werkt volgens de principes van bv. impliciet leren (afleidende of dubbeltaak), analogie leren (beeldspraak), foutloos leren en/of differentieel leren.

50 Opdracht voor de volgende keer
Impliciet leren voetballer - korte versie.mp4

51 De opdracht voor volgende keer

52

53

54 basis: dwangstelling,foutloos,differentieel
INDIVIDU = EIGENSCHAPPEN (OBS LER, EXT FOC) BEWEGINGSRESULTAAT Vragen nav filmpje Bas: Omgeving (wat nog meer?) – Taak (wat?) – Individu (?????) OMGEVING = ARRANGEMENT (FOUTL LER, DIFF LER, DWANGST) TAAK = LEERVOORSTEL (ANAL LER, DIFF LER)

55 Opdracht voor de volgende keer
in groepjes voorbespreken; werkblad er bij.


Download ppt "= ‘onbewust bekwaam’ worden!?"

Verwante presentaties


Ads door Google