Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRosalia Moens Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
De kracht van eenvoud Woudschoten 2004
Kees Hooyman Marjolein Vollebregt Natuurkundeleraren St. Bonifatiuscollege
2
Natuurkunde is een lastig vak!
Een van de moeilijkste studies, zelfs voor zeer goede studenten Te moeilijk voor een grote groep leerlingen? Ook goede leerlingen hebben begripsproblemen Kunnen = begrijpen? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
3
Recente ontwikkelingen
Basisvorming 2e fase Studiehuis Examens Is natuurkunde nu aantrekkelijker? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
4
Leerpiramide van Bales
5% van wat we horen 10% van wat we lezen 20% van wat we zien 30% van een demonstratie 50% van een discussie 75% van wat we uitvoeren 80% van wat we uitleggen maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
5
Wat doen we in de natuurkundeles?
Leerlingen zijn in discussie Leerlingen leggen elkaar uit Leerlingen praten over natuurkunde Eenvoud is het motto Onderbouw: groepswerk Bovenbouw: probleemgericht leren maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
6
Probleem: Bierkrat heffen (4v)
Twee personen tillen samen een bierkrat. Op welke foto moeten ze de grootste kracht leveren? Waarom? Lukt het om het bierkrat zo hoog te tillen dat hun armen horizontaal zijn? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
7
maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018
De kracht van eenvoud
8
Bierkrat heffen Op de volgende foto’s trekken ze het krat aan een touw omhoog. Kunnen ze nu het touw horizontaal trekken? Waarom wel/niet? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
9
maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018
De kracht van eenvoud
10
Probleem: Gravitatie (6V)
De aarde is 81 maal zo zwaar als de maan, maar dat geldt niet voor de zwaartekracht. g = 1,63 N/kg g = 9,81 N/kg maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
11
Probleem: Gravitatie (6V)
g = 9,81 N/kg g = 1,63 N/kg De straal van de aarde is 3,7 maal zo groot als de straal van de maan. maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
12
Probleem: Gravitatie (6V)
g = 1,63 N/kg g = 9,81 N/kg maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
13
Gravitatie Trekken de aarde en de maan ook aan elkaar?
Hoe merk je dat? Welke trekt het hardst? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
14
Gravitatie Welke trekt het hardst?
maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
15
Probleem: Gloeilamp (doc)
Het inschakelen van een gloeilamp gaat veel sneller dan het uitschakelen. Hoe kan dat? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
16
Probleem: Gloeilamp (doc)
Het probleem lijkt op een leeglopend vat, maar dan met energie (warmte) in plaats van water. maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
17
Probleem: Gloeilamp (doc)
Uitstroom = straling maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
18
Probleem: Gloeilamp (doc)
Resultaten met PowerSim uitstraling T uitstraling T4 maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
19
Leerlijn Instapprobleem ontwikkelen van informeel begrip
Vervolgopdracht noodzaak voor theorievorming Theorieblokken formele begrippen en formules Oefenen met opgaven toepassen en trainen Verwerkingsprobleem vaardigheid probleemoplossen Complexe opgaven Voortgangstoets maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
20
Theorieblokken Gravitatieconstante G Valversnelling g
Begrippen Gravitatieconstante G Valversnelling g Actie- en reactie Formulelijst maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
21
Verwerkingsprobleem Remweg auto: van (v,t)- naar (s,t)-diagram
t (s) 1 2 3 4 5 10 15 20 25 v (m/s) s (m) Remweg auto: van (v,t)- naar (s,t)-diagram Welk (s,t)-diagram hoort bij deze beweging? Leg uit. De totale remweg bedraagt 57,6 m. Hoe groot is de snelheid halverwege de remweg? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
22
Opbrengst Zwakke leerlingen Minder zelfstandige leerlingen
Goede leerlingen Relatief veel gekozen Relatief weinig onvoldoendes maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
23
Toekomst Verbetering van de problemen
Bruikbaar voor iedereen en bij elke methode Geschikt maken voor internet maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
24
Wat kunnen docenten hiermee?
Zelf starten met eenvoudige problemen Met collega’s in gesprek komen Samenwerkingsverband? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.