Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Haarverzorging Duaal
2
Agenda Het PIVA Wat is duaal leren? De voordelen van duaal leren.
Welke leerlingen kunnen instappen in Haarverzorging Duaal? Procedure Trajectbegeleiders OAO Aan de slag Varia
3
Opleidingsaanbod Campus Oudenaarde
Voltijds secundair onderwijs richting Haarzorg Se-n-Se Esthetische lichaamsverzorging (ELV) Duaal leren Deeltijds Onderwijs Kapper en salonverantwoordelijke PCDO Eeklo Volwassenenonderwijs georganiseerd door het PCVO Dender en Schelde Kapper Schoonheidsverzorging Grime, Fotografie, ICT, … .
4
Je vak leren bij de kapper en op school
Wat is duaal leren? Je vak leren bij de kapper en op school Bij duaal leren verwerf je vaardigheden op school, in een opleidingscentrum én op de werkvloer. Ben je geslaagd voor de opleiding? Dan ontvang je een diploma of getuigschrift van Haarzorg.
5
Bron: Coiffure.org
6
Duaal leren heeft heel wat voordelen:
Je ontwikkelt vaardigheden die later goed van pas komen: gepast communiceren op de werkvloer, feedback vragen, met deadlines werken … Je leert op school én op de werkplek, en doet dus werkervaring op. Na je studies vind je makkelijker een job.
7
Welke leerlingen kunnen instappen in Haarverzorging Duaal?
Leerlingen uit de 3de graad 1ste jaar: quasi arbeidsrijpe leerlingen arbeidsrijpe leerlingen De klassenraad of het begeleidingsteam adviseert of je klaar bent voor duaal leren.
8
Procedure klassenraad adviseert gunstig
school en leerling kiezen geschikt kapsalon intakegesprek tussen leerling en kapsalon (ev. begeleiding trajectbegeleider voor leerling) school, leerling en kapper komen tot overeenkomst
9
Trajectbegeleiders 3 trajectbegeleiders:
10
Mevr. De Cleene TV/PV Haarzorg (PIVA&PCDO) / Trajectbegeleider deeltijds
11
Mevr. Breyne TV/ PV Haarzorg
12
Mevr. Van de Perre PAV, Seminarie, Nederlands, GOK, IKZ
13
De trajectbegeleider: Staat in voor de trajectopvolging van leerlingen
De trajectbegeleider: Staat in voor de trajectopvolging van leerlingen. Bezoekt regelmatig de bedrijven waar de leerlingen werken. Neemt eventueel deel aan het intakegesprek. Werkt samen met de leerling en de onderneming het opleidingsplan uit en volgt dit op. Is een stemgerechtigd lid van de klassenraad of het begeleidingsteam en kan dus mee beoordelen of een leerling geslaagd is of niet.
14
Overeenkomst alternerende opleiding (OAO)
Overeenkomst als de leerling tijdens een schooljaar in een duale opleiding 20 uur werkt op de reële werkplek. Geen risico tot verlies van de kinderbijslag. De leerling bouwt sociale rechten op. De leerling betaalt geen belastingen. De leerling blijft fiscaal ten laste van de ouders. De leerling krijgt een leervergoeding die een percentage is van het nationaal gewaarborgd gemiddeld minimum maandinkomen (GGMMI). Er zijn 3 scenario’s, afhankelijk van de competenties en ervaring van de leerling:
15
29% van het GGMMI (444,30 euro) tijdens het eerste opleidingsjaar van de alternerende opleiding
32% van het GGMMI (490,30 euro) als de leerling een van de volgende jaren of graden met succes heeft beëindigd: a) het eerste opleidingsjaar van de alternerende opleiding; b) de tweede graad van het secundair onderwijs; 34,50 % van het GGMMI (528,60 euro) als de leerling een van de volgende jaren, kwalificatiefases of opleidingen met succes heeft beëindigd: a) het tweede opleidingsjaar van de alternerende opleiding; b) het eerste jaar van de derde graad van het secundair onderwijs; c) de kwalificatiefase van het buitengewoon secundair onderwijs (opleidingsvorm 3); d) een alternerende opleiding van minstens twee jaar.
16
Vakantieperiode De OAO wordt tijdelijk stopgezet.
De leerlingen behouden hun recht op vakantie. De OAO wordt tijdelijk stopgezet. Momenteel onderhandelingen bezig in verband met vakantiewerk.
17
Vroegtijdige beëindiging van de opleiding
Vind je binnen 20 dagen na de 1ste lesbijwoning of na het stopzetten van een eerdere overeenkomst geen andere werkgever, dan moet je met de duale opleiding stoppen.
18
Het opleidingsplan: Geeft het individuele leertraject weer.
Is afgestemd op de noden en mogelijkheden van de leerling. Omvat zowel de school- als de werkplekcomponent. Houdt rekening met de specifieke ondernemingscontext. Wordt toegevoegd aan de overeenkomst. PAV, werkt componentoverschrijdend.
19
Lessentabel Levensbeschouwing 2u Frans 2u Lichamelijke Opvoeding 2u Bedrijfsbeheer 2u Project Algemene Vakken 3u PV Haarzorg 5u PV Haarzorg op de werkvloer 20u Leerlingen kunnen ten allen tijde overstappen naar het voltijds secundair onderwijs. Vind je binnen 20 dagen na de 1ste lesbijwoning of na het stopzetten van een eerdere overeenkomst geen andere werkgever, dan moet je met de duale opleiding stoppen.
20
PV Haarzorg op de werkvloer
Algemene vorming. Onthaal en communicatie met de klant. Haarverzorging. Basissnitten. Gecombineerde snitten. Tijdelijke omvormingen. Blijvende omvormingen. Kleuren en ontkleuren. Baard, bakkebaard en snor. Gelegenheidskapsels. Pruiken, haarstukken en haarverlengingen. Basis make-up en manicure.
21
3 evaluatieperiodes per schooljaar.
2 beheersingsniveaus. Niveau 1 dient dit schooljaar bereikt te zijn. Getuigschrift 3de graad 2de jaar wordt uitgereikt indien de 2 niveaus bereikt zijn. Indien de werkplek een competentie niet kan aanbieden wordt dit gerealiseerd door: 1) opleiding op school. 2) opleiding in een opleidingscentrum. 3) andere werkplek.
22
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.