De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gastles biologie – CSG Dingstede - Meppel

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gastles biologie – CSG Dingstede - Meppel"— Transcript van de presentatie:

1 Gastles biologie – 16-05-08 - CSG Dingstede - Meppel

2 Opzet Bewegingswetenschappen Waarnemen / Kijkgedrag in de sport
Blokkentest Tennis / Squash Voetbal Honkbal

3 Bewegingswetenschappen
Fenomeen bewegingen al eeuwenlang fascinerend, pas sinds kort studie naar Bewegingswetenschappen. Discuswerper van Myron, ongeveer 500 v.Chr. Iedereen herkent een discuswerper, deze beweging al eeuwen het zelfde. Kijk naar bijvoorbeeld hoogspringen, waarbij Dick Fosbury (met zijn basketbalachtergrond) in de jaren ’60 van de 20e eeuw een nieuwe techniek introduceerde.

4 Bewegingswetenschappen
Bewegingswetenschappen doet revalidatie. Deze meneer loopt vrij normaal op het eerste gezicht, maar kijk eens goed naar zijn linkerbeen.

5 Bewegingswetenschappen
Hersenen en gedrag staan centraal, juist in Groningen. Paus J.P. 2, Michael J.Fox, wijlen Prins Claus: overeenkomst? Parkinson. BW onderzoekt de oorzaken van Parkinson, de behandelmethoden, en mogelijkheden voor leven met Parkinson. Typisch Groningen: hersenen en gedrag!

6 Bewegingswetenschappen
Theo Bos (links), Robbie McEwen (rechts, samen met Oscar Freire verwikkeld in een sprint). Beide zijn sprinter. Maar aan elkaar gekoppeld reed T. Bos McEwen eruit, en op de 3 kilometer achtervolging was de Australiër verreweg de baas. In hoeverre is McEwen sprinter???

7 Bewegingswetenschappen
Motorische controle en bewegingssturing. Hier een biertapwedstrijd. De ultieme controle over je handen en de voorwerpen in je handen: coördinatie tussen je ledematen. Maar ook terug naar de volledige basis: fundamenteel onderzoek hoort natuurlijk ook bij BW.

8 Bachelor vakken Methodologie en statistiek Humaan-biologische vakken
Gedragswetenschappelijke vakken Bewegingswetenschappelijke vakken Overige vakken Categoriën aanstippen: komen terug in volgende sheets

9 Methodologie en statistiek
Wiskunde MatLab Statistiek 1,2 en 3 Methodologie practicum Experimenteel onderzoek Verhaaltje over wat statistiek is, wat je leert bij de vakken. De vakken verschijnen 1 voor 1 in beeld: niet aanstippen, zien ze zelf wel. Algemeen verhaal over statistiek ophangen.

10 Humaan-biologische vakken
Anatomie ° Bewegingsapparaat ° Neuro-anatomie 1 & 2 Fysiologie ° Algemene fysiologie ° Neurofysiologie ° Inspanningsfysiologie Biomechanica Pathologie ° Algemene pathologie ° Speciële pathologie Verhaaltje over wat humaan-biologische vakken zijn, wat je leert bij de vakken. De vakken verschijnen 1 voor 1 in beeld: niet aanstippen, zien ze zelf wel. Algemeen verhaal over het menselijk lichaam ophangen: spieren, kleiner =zenuwstelsel / hormonen, biomechanica en er kan natuurlijk ook vanalles mis gaan.

11 Gedragswetenschappelijke vakken
Psychologie ° Inleiding psychologie ° Neuropsychologie ° Sportpsychologie Motorische controle Motorische Ontwikkeling & Motorisch Leren BW doet meer dan beweging. Hoe beweging wordt aangestuurd vanuit de hersenen en welke rol beweging speelt in de maatschappij. Vakken niet aanstippen, verschijnen in beeld. Algemene lijn aangeven.

12 Bewegingswetenschappelijke vakken
Inleiding bewegingswetenschappen Bewegingsanalyse 1 & 2 Neuromechanica Programma ontwerp Bachelor afstudeerproject

13 Neuromechanica Wij bewegen altijd in een omgeving!

14 Neuromechanica + Sport Revalidatie Experiment 3: Swinging room
Ooievaarsstand Eerst bespreken moving room experiment, dan lopen met hangende schouders, dan ooievaarsstand op afgrond

15 Conclusie omgeving spieren hersenen

16 Overige vakken Management Wetenschapsfilosofie Kwalitatief onderzoek
Vrije keuze vakken Algemeen Vormende Vakken Minder relevant voor studiekiezers. Wel even aanstippen dat je eerste jaar basis is, 2e jaar verdieping en 3e jaar integratie van het geleerde. Dit zijn vaak 3e jaars vakken.

17 Master Vier afstudeerrichtingen: Bewegingssturing & coördinatie
Sport, leren en presteren Beweging, gezondheid & veroudering Bewegingsstoornissen en functioneel herstel (Revalidatie) Per stuk afgaan wat het inhoudt, voorbeeld van project bij 1 of 2 -> eigen onderzoek met stokextensie bij sturing&coördinatie, matrasonderzoek tussen veroudering & revalidatie.

18 Blokkentest Drie vrijwilligers Zo snel mogelijk blokken verplaatsen
1 uitvoerder, 2 observatoren Letten op waarnemen (& bewegen)

19 Waarnemen & Bewegen Woordenwebben Waarom wel / niet belangrijk?
Link naar filmpje

20 Gemiddelde frequentie (N/s)
Voetbal Positie Aantal momenten Aantal spelers Gemiddelde frequentie (N/s) Centraal 231 25 .4692 Niet-centraal 211 29 .3345 Totaal 442 54 .4445 Centrale middenvelders (profs) hebben meer fixaties dan niet-centrale middenvelders

21 Voetbal Hoe hoger de druk van de tegenstander, hoe minder fixaties plaatsvinden

22 Gemiddelde frequentie (N/s)
Voetbal Niveau van de speler Aantal momenten Aantal spelers Gemiddelde frequentie (N/s) Prof 231 25 .4692 Amateur 114 27 .3946 Totaal 345 52 .4445

23 Voetbal Exploratieve frequentie (N/s) Percentage balbezit
Laag ( ) 53.1 % Gemiddeld ( ) 64.2 % Hoog (.5001 – 1.25) 77.8 % In de totale groep (dus amateurs en profs bij elkaar) geeft een hogere exploratieve frequentie een hoger percentage balbezit. Dit is ondanks het feit dat bij amateurs juist het omgekeerde te zien is!!

24 Voetbal Prestatie Profs: hoge exploratieve frequentie  veel balbezit!
Amateurs: hoge exploratieve frequentie  veel balverlies! J. Heijmerinckx, H.Leidekker (2007)

25 Squash De laatste 0,2 seconde voordat de bal geslagen wordt, is de blik al niet meer op de bal gefixeerd De relevante informatie zit blijkbaar niet in die laatste 0,2 seconde Analogie met blokkentest

26 Experts zijn beter in het inschatten waar de bal komt dan amateurs
Squash Experts zijn beter in het inschatten waar de bal komt dan amateurs (sneller & accurater) Ze zijn eerder terug in het midden Ze kijken gerichter naar de relevante lichaamsdelen Ze anticiperen beter

27 Squash This provided further support for the conclusion that the limiting factor in the perceptual performance of the novices is not an inappropriate search strategy but rather an inability to make full use of the information available from fixated display features.  Abernethy (1998)

28 Tennis “Lezen” van de opslag essentieel
Snelheid v/d bal: 180 km/u (=50 m/s) Lengte tennisbaan: 23,77 m ± 0,5 sec om te reageren en de bal terug te slaan

29 Tennis Toppers gebruiken andere informatiebronnen dan amateurs
Manier en hoogte van opgooi Heuprotatie Raakmoment

30 Honkbal Hoe schat iemand in waar een zogenaamde ‘fly-ball’ valt?
Of: Hoe schatten mensen in waar een bal gaat vallen?

31 Honkbal “Although outfielders continue to catch fly balls without problems, scientists are still in search of the perceptual information that makes this behavior possible.” Oudejans & Michaels (2000)

32 Honkbal Meerdere theorieën: Chapman Strategy Time – to – contact
Discreet Continu Tau (τ)

33 Perspectief Fysiologie vanzelfsprekend belangrijk
Mentale aspecten belangrijk Sociale ondersteuning (ouders) belangrijk “Talent” zeer belangrijk

34 Als er vragen zijn...

35 Stellingen Ik had zeker iets als kijkgedrag op moeten nemen in mijn woordenweb

36 Stellingen


Download ppt "Gastles biologie – CSG Dingstede - Meppel"

Verwante presentaties


Ads door Google