De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?"— Transcript van de presentatie:

1 Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
Bilderberg Conferentie 2018 Kim Putters @SCPonderzoek

2 Sociaal en Cultureel Planbureau

3 25 jaar veranderingen in enkele cijfers…
Inwoners +2 miljoen 65-plussers 13%  18% Mensen met migratie-achtergrond +1 miljoen Huishoudens +26% BBP +68% Sociaal en Cultureel Planbureau

4 Positieve en negatieve trends sinds 2008 (18+)
Sociaal en Cultureel Planbureau

5 Nederland in zes groepen
Gevestigde bovenlaag Jonge kansrijken Werkende middengroep Comfortabel gepensioneerden Onzekere werkenden Achterblijvers (precariaat) Hoog totaal hulpbronnen 71% 29% Laag totaal hulpbronnen Sociaal en Cultureel Planbureau

6 Winnaars en verliezers. 1. Levensverwachting 2
Winnaars en verliezers? 1. Levensverwachting 2. Opleidingsniveau en werk 3. Migratieachtergrond 4. Vertrouwen en identiteit

7 Trend 1. Hogere levensverwachting: meer kwaliteit van leven?
2016 2036 2050 Sociaal en Cultureel Planbureau

8 Minder mantelzorgers, meer ‘combinatiedruk’
“Oldest old support ratio” Sociaal en Cultureel Planbureau

9 Trend 2. Hardnekkige verschillen naar opleiding en werk
Blauw = lager opleidingsniveau Rood = middelbaar Groen = hoog Sociaal en Cultureel Planbureau

10 Inkomen en sociale zekerheid: ook armoede
Tot 2001 gem. stijging netto inkomen van 1,3% per jaar; na 2011 gem. daling 0,6% per jaar. Aantal verstrekte uitkeringen: van 3,8 miljoen (1990) naar 5,1 miljoen (2016); onder andere door vergrijzing. Ca mensen in langdurige armoede. Sociaal en Cultureel Planbureau

11 Rijkdom door succesvol bedrijf?  Of via voetbal? 
Sociaal en Cultureel Planbureau

12 Trend 3. Scheidslijn naar migratieachtergrond Stijgend opleidingsniveau… en er ontstaat een middenklasse op arbeidsmarkt… Eerste generatie Tweede generatie Sociaal en Cultureel Planbureau

13 …… maar hogere werkloosheid (2017: ca. 4% vs. ca. 9%)
Sociaal en Cultureel Planbureau

14 Herkomst, religie en gedrag leiden tot ‘winnaars en verliezers’
Gescheiden leefwerelden van (vooral) moslims en niet-moslims: weinig wederzijdse beïnvloeding en onderling begrip. Moslimjongeren: 'Mogen we hier wel zijn?' Antwoord van de omgeving: 'Willen jullie hier wel zijn?' Polariserende trends: minder gemengde huwelijken en gemengde sociale netwerken discriminatie op straat, in horeca en op arbeidsmarkt weinig rolmodellen en beperkte toegang tot netwerken (stages etc.) nauwelijks doorstroming naar hoger management/top (slechts 1 a 2 %) hogere criminaliteitscijfers (m.n. Marokkanen en Antillianen) 40% voelt zich niet thuis: meer identificatie met geloof (Islam) Sociaal en Cultureel Planbureau

15 Trend 4. Vertrouwen en identiteit
Sociaal en Cultureel Planbureau

16 Houvast versus verliesgevoelens
Sociaal en Cultureel Planbureau

17 Steun referenda daalt snel onder hoogopgeleiden; laagopgeleiden streven vaker naar ‘taking back control’ Sociaal en Cultureel Planbureau

18 Vertrouwen in vakbonden, ondernemingen en politiek
Sociaal en Cultureel Planbureau

19 Vertrouwen in grote ondernemingen en vertrouwen in vakbonden Naar stemgedrag
Sociaal en Cultureel Planbureau

20 Minder leden kerken, vakbonden en politieke partijen
Sociaal en Cultureel Planbureau

21 Maatschappelijke versnelling: wie maakt het mee?
Meer technologie: tijd- en plaats-onafhankelijk werken, leren en zorgen Flexibilisering (banen versus klussen) Overvloed informatie; complexe systemen Mensen organiseren zich anders Meer maatwerk en eigen regie voor velen, meer stress en onzekerheid voor anderen. Sociaal en Cultureel Planbureau

22 Grip op, en vertrouwen in de toekomst lopen uiteen
Sociaal en Cultureel Planbureau

23 Noodzaak voor een nieuw sociaal contract Werkgevers, noblesse oblige?!
Economisch: brede welvaart ervaren profijt van open grenzen Maatschappelijk: have (nots)  can(nots) Democratisch: zeggenschap en inclusie, ook bij bedrijven Ecologisch: duurzaamheid als nieuwe sociale kwestie Sociaal en Cultureel Planbureau

24 Zijn we toch optimistisch?
Veranderingen in netto-tevredenheid met het leven (blauw) en netto optimisme over het land / de EU (rood) tussen Sociaal en Cultureel Planbureau

25 Dank voor uw aandacht!


Download ppt "Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?"

Verwante presentaties


Ads door Google