Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNienke de Meyer Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
Bilderberg Conferentie 2018 Kim Putters @SCPonderzoek
2
Sociaal en Cultureel Planbureau
3
25 jaar veranderingen in enkele cijfers…
Inwoners +2 miljoen 65-plussers 13% 18% Mensen met migratie-achtergrond +1 miljoen Huishoudens +26% BBP +68% Sociaal en Cultureel Planbureau
4
Positieve en negatieve trends sinds 2008 (18+)
Sociaal en Cultureel Planbureau
5
Nederland in zes groepen
Gevestigde bovenlaag Jonge kansrijken Werkende middengroep Comfortabel gepensioneerden Onzekere werkenden Achterblijvers (precariaat) Hoog totaal hulpbronnen 71% 29% Laag totaal hulpbronnen Sociaal en Cultureel Planbureau
6
Winnaars en verliezers. 1. Levensverwachting 2
Winnaars en verliezers? 1. Levensverwachting 2. Opleidingsniveau en werk 3. Migratieachtergrond 4. Vertrouwen en identiteit
7
Trend 1. Hogere levensverwachting: meer kwaliteit van leven?
2016 2036 2050 Sociaal en Cultureel Planbureau
8
Minder mantelzorgers, meer ‘combinatiedruk’
“Oldest old support ratio” Sociaal en Cultureel Planbureau
9
Trend 2. Hardnekkige verschillen naar opleiding en werk
Blauw = lager opleidingsniveau Rood = middelbaar Groen = hoog Sociaal en Cultureel Planbureau
10
Inkomen en sociale zekerheid: ook armoede
Tot 2001 gem. stijging netto inkomen van 1,3% per jaar; na 2011 gem. daling 0,6% per jaar. Aantal verstrekte uitkeringen: van 3,8 miljoen (1990) naar 5,1 miljoen (2016); onder andere door vergrijzing. Ca mensen in langdurige armoede. Sociaal en Cultureel Planbureau
11
Rijkdom door succesvol bedrijf? Of via voetbal?
Sociaal en Cultureel Planbureau
12
Trend 3. Scheidslijn naar migratieachtergrond Stijgend opleidingsniveau… en er ontstaat een middenklasse op arbeidsmarkt… Eerste generatie Tweede generatie Sociaal en Cultureel Planbureau
13
…… maar hogere werkloosheid (2017: ca. 4% vs. ca. 9%)
Sociaal en Cultureel Planbureau
14
Herkomst, religie en gedrag leiden tot ‘winnaars en verliezers’
Gescheiden leefwerelden van (vooral) moslims en niet-moslims: weinig wederzijdse beïnvloeding en onderling begrip. Moslimjongeren: 'Mogen we hier wel zijn?' Antwoord van de omgeving: 'Willen jullie hier wel zijn?' Polariserende trends: minder gemengde huwelijken en gemengde sociale netwerken discriminatie op straat, in horeca en op arbeidsmarkt weinig rolmodellen en beperkte toegang tot netwerken (stages etc.) nauwelijks doorstroming naar hoger management/top (slechts 1 a 2 %) hogere criminaliteitscijfers (m.n. Marokkanen en Antillianen) 40% voelt zich niet thuis: meer identificatie met geloof (Islam) Sociaal en Cultureel Planbureau
15
Trend 4. Vertrouwen en identiteit
Sociaal en Cultureel Planbureau
16
Houvast versus verliesgevoelens
Sociaal en Cultureel Planbureau
17
Steun referenda daalt snel onder hoogopgeleiden; laagopgeleiden streven vaker naar ‘taking back control’ Sociaal en Cultureel Planbureau
18
Vertrouwen in vakbonden, ondernemingen en politiek
Sociaal en Cultureel Planbureau
19
Vertrouwen in grote ondernemingen en vertrouwen in vakbonden Naar stemgedrag
Sociaal en Cultureel Planbureau
20
Minder leden kerken, vakbonden en politieke partijen
Sociaal en Cultureel Planbureau
21
Maatschappelijke versnelling: wie maakt het mee?
Meer technologie: tijd- en plaats-onafhankelijk werken, leren en zorgen Flexibilisering (banen versus klussen) Overvloed informatie; complexe systemen Mensen organiseren zich anders Meer maatwerk en eigen regie voor velen, meer stress en onzekerheid voor anderen. Sociaal en Cultureel Planbureau
22
Grip op, en vertrouwen in de toekomst lopen uiteen
Sociaal en Cultureel Planbureau
23
Noodzaak voor een nieuw sociaal contract Werkgevers, noblesse oblige?!
Economisch: brede welvaart ervaren profijt van open grenzen Maatschappelijk: have (nots) can(nots) Democratisch: zeggenschap en inclusie, ook bij bedrijven Ecologisch: duurzaamheid als nieuwe sociale kwestie Sociaal en Cultureel Planbureau
24
Zijn we toch optimistisch?
Veranderingen in netto-tevredenheid met het leven (blauw) en netto optimisme over het land / de EU (rood) tussen Sociaal en Cultureel Planbureau
25
Dank voor uw aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.