Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMartina Abbink Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Employee Assistance Progamme Vlaamse overheid 2017
Anke Luts Senior EAP manager Pulso Europe
2
Agenda Toepassingsgebied en kadering van deze overeenkomst
Kennismaking Inhoud van de overeenkomst Nieuwe werkwijze van het EAP Samenwerking optimaliseren Cijfermateriaal Facturatie
3
Toepassingsgebied
4
Toepassingsgebied Departementen IVA’s met en zonder RP Kabinetten
EVA’s Strategische adviesraden GO! (enkel centrale bestuursniveau) NIET: De Lijn, eigen vermogens
5
Kadering overeenkomst EAP en traumazorg
6
Welzijn op verschillende niveaus
7
Welzijn: primaire, secundaire en tertiaire preventie
Primaire preventie (voorkomen) Beleid opstellen Actieplan stress en burn-out Sensibiliseren en informeren Secundaire preventie (aanpakken signalen) Aanwezigheidsbeleid EAP Tertiaire preventie (herstel) Re-integratiebeleid
8
Actieplan stress en burn-out: het verhaal van 10 bouwstenen
Algemeen welzijnsbeleid Entiteiten sensibiliseren, informeren en ondersteunen bij uitbouw welzijnsbeleid binnen hun entiteit Actief aanwezigheidsbeleid Leiderschap Gezondheid Meten is weten, rapporteren is sensibiliseren Opleidingsaanbod Mobiliteit Organisatie-ontwikkeling Individuele hulpverlening
9
Kennismaking
10
Samen bouwen aan bruisende organisaties
Spin-off van de K.U.Leuven en de UCL, sinds 1998 Fusie van ISW Limits en Eupora Pionier in het veld van welzijn op het werk en Employee Assistance Programmes 20 jaar ervaring Breed aanbod van diensten en tools die evidence-based zijn Ongeveer 30 werknemers en een netwerk van 200 counselors, trainers en coaches Hoofdkantoor in Leuven, diensten in Benelux en Frankrijk, wereldwijde tools Partnerschappen met de grootste wereldwijde EAP-providers
11
Eerdere samenwerking met de Vlaamse overheid
Bemanning van meldpunten : Meldpunt OSGW : Meldpunt Spreekbuis Werking vertrouwenspersonen Screening en selectie Opleidingen Intervisies Ondersteuning in beleid Kwantitatieve risicoanalyses & natraject (o.a. omnibus in 2010) Kwalitatieve risicoanalyses & natraject Conflictbemiddelingen Coaching/teamcoachings Sensibilisaties/workshops
12
Inhoud van de nieuwe overeenkomst
13
Inhoud van de overeenkomst
Permanentie: 24u op 24 en 7 dagen op 7 Traumazorg: interventies en bijstand Psychologische begeleiding (EAP) Samenwerking en rapportering Ad hoc opdrachten
14
Nieuwe werkwijze van het EAP
15
Wat is een Employee Assistance Programme?
ACHTERGROND Ontstaan rond 1940 in VS Poging om de bedrijfseconomische gevolgen van alcoholproblemen bij medewerkers in te dijken Vaste waarde in een Angelsaksisch pakket Relatief onbekend in Europa EAP VANDAAG Biedt medewerkers van een onderneming de mogelijkheid om snel en discreet informatie, advies of begeleiding te krijgen bij allerhande persoonlijke vragen of problemen die hun persoonlijk welzijn en functioneren in de Vlaamse overheid kunnen beïnvloeden
16
Employee Assistance Programme
Visie van het Employee Assistance Programme? Employee Assistance Programme Opleidingen Online tools Informatie Interne ondersteuning … O.a. EAP
17
Hoe werkt het EAP voor de Vlaamse overheid vanaf 1 september 2017?
Aanmelding 24/7 Telefonisch: Elektronisch: (via doorverwijsformulier) Online: EAP portaal Onthaal Inlichtingen, omschrijving van vraag/probleem In functie van de vraag/probleem, verwijst Pulso door naar een expert uit haar netwerk Counseling Psychosociale begeleiding: de counselor neemt binnen de 2 werkdagen contact om een afspraak te maken; 5 sessies, verlengbaar tot 10, uitzonderlijk 15 Opties: telefonisch, fit-for-life Trauma opvang: de counselor komt binnen de 24u ter plaatse voor ondersteuning lijnmanager, debriefing (niet de dag zelf), individuele begeleiding Afronding en evaluatie: Eindverslag Gesprek door SPOC Vlaamse overheid? Indien bijkomende ondersteuning aangewezen is, wordt doorverwezen naar passende hulpverlening zoals huisarts, CGG, psychiater, bemiddeling, slaaplabo, gespecialiseerde centra, …
18
Wat houdt de psychosociale ondersteuning in?
1. Face-to-face of telefonische counseling Werkgerelateerd Stress, burn-out Work life balance Conflicten Pesterijen, ongewenst gedrag … Persoonsgerelateerd Gebrek aan zelfvertrouwen Angst Depressie Slapeloosheid Alcohol- en drugproblemen Rouwverwerking Gezinsgerelateerd Problemen met partner Opvoeding van kinderen Problemen van kinderen …
19
Wat houdt de psychosociale ondersteuning in?
2. Fitforlife.tel® Een gestructureerd coachingtraject ter preventie van stress en burn-out Beter omgaan met stress Signalen van burn-out Leren ontspannen Prioriteiten stellen en keuzes maken Afstand nemen van storende gedachten,…
20
Wat houdt de psychosociale ondersteuning in?
3. Trauma opvang Onmiddellijke ondersteuning voor lijnmanagers (binnen 24u) Debriefing: semi-gestructureerde groepsopvang voor slachtsoffers Opvolging Groepsgesprekken Individuele gesprekken EAP (EMDR-therapie) => Pulso heeft een specifiek opgeleid team ter beschikking
21
Onze garanties Permanentie van psychologen 24/7
Beantwoorden telefoon binnen 30 seconden Contact met counselor Binnen 2 werkdagen telefonisch contact Crisisopvang ter plaatse binnen 24u Afspraak mogelijk bij counselor binnen 5 werkdagen Binnen de grenzen van beroepsgeheim (informed consent en contract) Opvolging via eindverslag klantvriendelijk
22
Doorverwijsformulier
Betreft informatie over… Demografische kenmerken Hulpvraag Intake score ORS Eind/tussentijdsverslag van therapeut Eventuele nood aan verlenging Eventuele motivering voor verlenging Eventueel eindverslag (in geval van verlenging) IO-nummer Doel: vlotte dossieropvolging Intake via SPOC Tussentijdse communicatie via therapeut en case manager Pulso Outtake via SPOC? Wordt jullie per mail nog bezorgd
23
Effectiviteitsmeting via ORS
Outcome Rating Scale (ORS) - Hoe is het met u gegaan de afgelopen week? Kan u door een getal van 0 (laagste) tot 10 (hoogste) in te vullen een idee geven van hoe het met u gaat met betrekking tot de volgende domeinen? • Individueel (persoonlijk welbevinden): ….. • Relationeel (familie, goede vrienden): …. • Sociaal (werk, opleiding, sociale contacten): …. • Algeheel (algemeen welbevinden): ….
24
Samenwerking optimaliseren
25
Stuurgroep Bijeenkomsten 1 à 2 keer per jaar Leden:
Contactpersonen AgO GDPB SPOC -> indien interesse, laat het ons weten
26
Samenwerkingscontract
Contract tussen Pulso en SPOC’s in verband met gedeeld beroepsgeheim Zal nog opgestuurd worden
27
Communicatie Wallet cards voor in jullie portefeuille met belangrijke informatie over het EAP van Pulso
28
Aanpak dossiers overgangsperiode
29
Aanpak dossiers overgangsperiode
Opties: Dossier blijft via POBOS lopen (entiteit betaalt zelf) Dossier gaat over naar Pulso Therapeut werkt al samen met Pulso Therapeut is bereid tijdelijk met Pulso samen te werken Nieuwe therapeut van Pulso neemt dossier over Stijging aantal contacten Spreekbuis, PAPSY & VP en EAP & Traumazorg Grote stijging bij VP (+ 60%) ook dankzij inzetten van entiteiten op meer VP en hun bekendmaking Stijging contactnamen EAP (burn-out en stress) en traumazorg (agressie, bijna verdubbeld onder meer door aanslagen Brussel maart 2016) Vragen gaan meest over arbeidsrelaties met leidinggevende, arbeidsorganisatie, conflict leidinggevende of collega, stress en burn-out (pesten nog op 2de plaats bij Spreekbuis) Stijgende trend voorbije jaren re-integratie omgezet naar daling door afronden langer lopende trajecten en scheiding re-integratie en arbeidshandicap (nu bij dienst Diversiteitsbeleid) Sociale dienst: een derde van de contacten over gezondheid, schulden belangrijkste reden voor contact maar weinig echt materiële nood
30
Enkele cijfers
31
Aantal dossiers EAP Stijging aantal contacten Spreekbuis, PAPSY & VP en EAP & Traumazorg Grote stijging bij VP (+ 60%) ook dankzij inzetten van entiteiten op meer VP en hun bekendmaking Stijging contactnamen EAP (burn-out en stress) en traumazorg (agressie, bijna verdubbeld onder meer door aanslagen Brussel maart 2016) Vragen gaan meest over arbeidsrelaties met leidinggevende, arbeidsorganisatie, conflict leidinggevende of collega, stress en burn-out (pesten nog op 2de plaats bij Spreekbuis) Stijgende trend voorbije jaren re-integratie omgezet naar daling door afronden langer lopende trajecten en scheiding re-integratie en arbeidshandicap (nu bij dienst Diversiteitsbeleid) Sociale dienst: een derde van de contacten over gezondheid, schulden belangrijkste reden voor contact maar weinig echt materiële nood
32
Aantal dossiers Traumazorg
33
Facturatie/budget
34
Nieuwe werkwijze facturatie
Tot eind 2017: AgO betaalt eerste 5 gesprekken en mogelijke 1ste verlenging Vanaf 2018: entiteiten betalen alle gesprekken zelf (IO nummer doorgeven) Restbudget AgO voor cases centraal aangemeld
35
Vragen? Anke Luts - senior manager 016/ Jessy Van Dousselaere - HR regisseur Welzijn 02/ of 0497/
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.