Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMaarten Aalderink Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
OP STAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS
CLB Informatieavond voor ouders OP STAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS
2
CLB, wie we zijn … op vier begeleidingsdomeinen
Het CLB helpt op vier begeleidingsdomeinen met extra aandacht voor leerlingen die in moelijkere omstandigheden opgroeien Informeren van ouders en leerlingen zodat zij een weloverwogen keuze kunnen maken bij de overgang naar het secundair onderwijs
3
Op weg bij het kiezen 2. Waaruit kan ik kiezen? 3. Wie ben ik?
4. Wat zal ik kiezen? 5. Op weg met jouw keuze 6. Het CLB kan helpen INHOUD
4
Op weg bij het kiezen 2. Waaruit kan ik kiezen? 3. Wie ben ik?
4. Wat zal ik kiezen? 5. Op weg met jouw keuze 6. Het CLB kan helpen INHOUD
5
Kiezen is een proces … een actieve zoektocht in interactie met uw kind
met hulp van leerkracht, school, CLB, … wisselwerking tussen het naar binnen en naar buiten kijken Op weg bij het kiezen
6
Kiezen is een proces … Op weg bij het kiezen
Stilstaan bij jezelf Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik? Keuzemogelijkheden kennen Wat weet ik? Wat ken ik? Wat kies ik? Wat overweeg ik? Wat beslis ik? Hoe ga ik aan de slag? Op weg bij het kiezen
7
Goed geïnformeerd zijn…
Breed kijken, dan verdiepen Wat kan ik allemaal studeren? Welke beroepen ken ik allemaal en hoe kan ik ze leren? Welke studierichtingen zijn er al in het secundair onderwijs? Wat moet ik nu al kiezen voor volgend jaar? Welke verschillen zijn er precies? Op weg bij het kiezen
8
Onderwijskiezer helpt bij elke stap…
Wat kan voor jou betekenen? “Onderwijskiezer is bedoeld voor leerlingen, ouders, leerkrachten, CLB-ers, … kortom voor iedereen die op zoek is naar objectieve, onafhankelijke en kwaliteitsvolle informatie over het gehele onderwijslandschap.” Op weg bij het kiezen
9
Op weg bij het kiezen
10
Op weg bij het kiezen
11
Op weg bij het kiezen
12
Op weg bij het kiezen 2. Waaruit kan ik kiezen? 3. Wie ben ik?
4. Wat zal ik kiezen? 5. Op weg met jouw keuze 6. Het CLB kan helpen INHOUD
13
Globale structuur SO : werking
Eénheidsstructuur Drie graden 1 A / B | 2 lj. / BVL | 4 onderwijsvormen Attesten A/B/C Hervorming vanaf Waaruit kan ik kiezen? | structuur SO
14
Globale structuur SO Waaruit kan ik kiezen? | structuur SO 6 5 ASO TSO
KSO BSO 4 3 ASO TSO KSO BSO 2 2de leerjaar (A) basisopties BVL 1 1ste leerjaar (A) keuzegedeelte 1 B . Waaruit kan ik kiezen? | structuur SO
15
Globale structuur SO Waaruit kan ik kiezen? | structuur SO
Bachelor-Master HBO 5 HBO 5 VPK 7 Voorb. jaar SE-n-SE 7e spj 6 5 ASO TSO KSO BSO 4 3 ASO TSO KSO BSO Waaruit kan ik kiezen? | structuur SO
16
Het eerste leerjaar A en B
6 5 ASO TSO KSO BSO 4 3 ASO TSO KSO BSO 2 2de leerjaar (A) basisopties BVL 1 1ste leerjaar (A) keuzegedeelte 1 B Waaruit kan ik kiezen? | 1A en 1B
17
Toelatingsvoorwaarden
Houders getuigschrift basisonderwijs 6° lj gevolgd , doch niet met vrucht, Voorw. : gunstig beslissing TKR + akkoord betrokken personen + CLB-advies 1B 6° lj gevolgd doch niet met vrucht 6° lj niet gevolgd indien 12 j Getuigschrift basisonderwijs Voorw.: akkoord betrokken personen + CLB advies Waaruit kan ik kiezen? | 1A
18
TOELATINGSVOORWAARDEN 1° JAAR
Met getuigschrift Basisonderwijs naar 1A naar 1B * (CLB –advies nodig) Zonder getuigschrift Basisonderwijs naar 1 B naar 1 A mits toestemming toelatingsklassenraad (CLB –advies nodig) Geen zesde leerjaar gevolgd, 12 jaar voor 31 december enkel naar 1 B Waaruit kan ik kiezen? | overgangen
19
Het eerste leerjaar: overgangen
Tijdens het jaar van 1A naar 1B of omgekeerd: 1B 1A: 15 november 1A 1B: 15 januari Tijdens het jaar veranderen keuzegedeelte: Wettelijk: altijd Na het schooljaar al naargelang het resultaat : A-attest B-attest C-attest Waaruit kan ik kiezen? | overgangen
20
Het eerste leerjaar 1A Waaruit kan ik kiezen? | 1A
Gemeenschappelijke basisvorming : 27 u. Waaruit kan ik kiezen? | 1A
21
Het eerste leerjaar 1A Waaruit kan ik kiezen? | 1A
Gemeenschappelijke basisvorming : 27 u. Keuzegedeelte : 5 u. Klassieke studiën (Latijn) Algemene vakken Technische vakken Kunstvakken (Top)sport STEM Science – Technology – Engineering – Mathematics 32 lestijden Waaruit kan ik kiezen? | 1A
22
Het eerste leerjaar 1A : werking
Bij de keuze van Klassieke studiën : komt er een hoofdvak bij (Latijn). moeten de andere hoofdvakken sneller verwerkt worden. (Wil je in het SO Latijn volgen, dan doe je dit best vanaf het eerste jaar) Waaruit kan ik kiezen? | 1A
23
Het eerste leerjaar 1A : werking
Bij de keuze van Algemene vorming : gaat het om extra uren N/F/W gaat het om meer uitleg/in-oefening, niet om meer leerstof Waaruit kan ik kiezen? | 1A
24
Het eerste leerjaar 1A : werking
Bij de keuze van ‘Techniek’ : 4/5 u Technologische wetensch, Inhoud is verschillend per school ! Handel, Sociale en technische vorming, Nijverheidstechnieken,…. . Vaak : 2u Technol + algemene vorming Waaruit kan ik kiezen? | 1A
25
Het eerste leerjaar 1A : werking
Bij de keuze van ‘Kunst’ : Keuzemogelijkheden : 4 of 5 u kunst 2 of 3u kunst +…….. Artistieke vorming, Creatief atelier,Woord en beeld, Cultuur,……. Inhoud : Plastische opvoeding, tekenen, expressie, bewegingsleer, …. Waaruit kan ik kiezen? | 1A
26
Het eerste leerjaar 1A : werking
Bij de keuze van ‘Sport ‘ Keuzemogelijkheden 4 of 5 u sport 2 of 3 uur sport + …… Inhoudelijk Uitgesproken interesse in diverse sporttakken ….. Waaruit kan ik kiezen? | 1A
27
Het eerste leerjaar 1A : werking
Bij de keuze van STEM Science-Technology-Engineering-Mathematics Inhoudelijk Invulling verschilt per school Waaruit kan ik kiezen? | 1A
28
Het eerste leerjaar 1B Gemeenschappelijke basisvorming
Nederlands, wiskunde (herhaling basisonderwijs) Techniek = belangrijk praktijk (kan verschillen van school tot school) Overige vakken: Frans, MO, PO, LO, natuurwetenschappen, MAVO... Waaruit kan ik kiezen? | 1B
29
Het eerste leerjaar 1B Keuzegedeelte Waaruit kan ik kiezen? | 1B
Invulling door school Nederlands, Frans, wiskunde Techniek ICT LO, MO en PO Gezins- en nijverheidstechnieken … Waaruit kan ik kiezen? | 1B
30
Het eerste leerjaar 1B : werking
Kleinere klasgroepen Meer differentiatie en remediëring rekening houden met individuele noden, leemten in basiskennis wegwerken Kennismaking met praktijkvakken, al doende vaardigheden verwerven Permanente evaluatie versus examenperiode Gericht op succeservaringen, werken aan zelfvertrouwen en motivatie Waaruit kan ik kiezen? | 1B
31
Overgangen na het eerste jaar
Waaruit kan ik kiezen?
32
Het tweede leerjaar Waaruit kan ik kiezen? | 2e leerjaar 6 5 ASO TSO
KSO BSO 4 3 ASO TSO KSO BSO 2 2de leerjaar (A) basisopties BVL 1 1ste leerjaar (A) keuzegedeelte 1 B Waaruit kan ik kiezen? | 2e leerjaar
33
Het tweede algemeen leerjaar
Gemeenschappelijke basisvorming : 24à26 u. GEMEENSCHAPPELIJK 24 26 TOTAAL : 32 à 34 Vrij Onderwijs Gemeenschapsonderwijs 2° LEERJAAR Stedelijk en gemeentelijk onderwijs Agro- en biotechnieken Artistieke vorming Ballet Bouw- en houttechnieken Creatie en vormgeving Grafische communicatie media Grieks-Latijn Handel Hotel- voeding Industriële wetenschappen Latijn Maritieme technieken Mechanica - electriciteit Moderne wetenschappen Rudolf Steiner pedagogie Sociale en technische vorming Techniek-wetenschappen Textiel Topsport Yeshiva Waaruit kan ik kiezen? | 2A
34
Het tweede algemeen leerjaar
Basisvorming : 24 of 26 lestijden Keuzegedeelte : basisopties keuzegedeelte kennismaking Voorbeelden: Latijn Moderne wetenschappen Handel Industriële wetenschappen Sociale en technische vorming … Waaruit kan ik kiezen? | 2A
35
Het beroepsvoorbereidend leerjaar
Gemeenschappelijke basisvorming : 16 u. Beroepenvelden : 14 lestijden kennismaking praktijk GEMEENSCHAPPELIJK 16 TOTAAL : 32 à 34 Vrij Onderwijs Gemeenschapsonderwijs Beroepsvoorbereidend LEERJAAR Stedelijk en gemeentelijk onderwijs Bouw (7) Crea en techniek (7) Decoratie (7) Elektriciteit (7) Haarzorg (7) Hotel – bakkerij – slagerij (14) Hout (7) Kantoor en verkoop (7) Beroepenvelden (meestal 1x14 of 2x7) Land- en tuinbouw (14) Maritieme vorming (14) Metaal (7) Mode (7) Nijverheid (14) Rijn- en binnenvaart (7) Textiel (7) Verzorging - voeding(7) Waaruit kan ik kiezen? | 2BVL
36
De tweede en derde graad
6 5 ASO TSO KSO BSO 4 3 ASO TSO KSO BSO 2 2de leerjaar (A) basisopties BVL 1 1ste leerjaar (A) keuzegedeelte 1 B Waaruit kan ik kiezen? | 2e / 3e graad
37
ASO: Algemeen secundair onderwijs
Doel: doorstromend Voorbereiden op hoger onderwijs Geen directe voorbereiding op het beroepsleven Inhoud: theoretisch Brede waaier algemeen vormende vakken (wetenschappen, economie, Latijn, humane wetenschappen) Voorbeelden: Economie, Latijn, Wetenschappen, Humane wetenschappen,… Waaruit kan ik kiezen? | ASO
38
KSO: Kunstsecundair onderwijs
Doel: doorstromend / kwalificerend Algemene vorming Ontplooien van artistieke, creatieve vaardigheden Inhoud: theoretisch / toegepast algemene vakken + kunstvakken: theorie en praktijk (dans, muziek, woordkunst, beeldende en architecturale vorming/kunsten) verhouding theorie/praktijk bepaalt de doorstromingsmogelijkheden nadien Voorbeeld: Woordkunst-Drama Waaruit kan ik kiezen? | KSO
39
TSO: Technisch secundair onderwijs
Doel: doorstromend / kwalificerend Vooral gericht op hoger onderwijs, op de beroepspraktijk of beide. Inhoud: theoretisch / toegepast Brede waaier algemene vakken, theoretisch-technische vakken, praktijk / toegepaste vakken Voorbeelden: handel, elektromechanica, hotel, industriële wetenschappen Waaruit kan ik kiezen? | TSO
40
BSO: Beroepssecundair onderwijs
Doel: kwalificerend Voorbereidend op het beroepsleven Inhoud: toegepast Nadruk op praktijkvakken (en stage) Voorbeelden: hout, bouw, kantoor, verkoop, verzorging-voeding, haarzorg, elektrische installaties Waaruit kan ik kiezen? | BSO
41
Op weg bij het kiezen 2. Waaruit kan ik kiezen? 3. Wie ben ik?
4. Wat zal ik kiezen? 5. Op weg met jouw keuze 6. Het CLB kan helpen INHOUD
42
Een goede kijk op jezelf krijgen …
Wie ben ik? Talenten: waar ben ik goed in? Gezondheid: hoe voel ik me in mijn lichaam en mijn hoofd? Interesse: wat doe ik graag? Op weg bij het kiezen
43
Een goede kijk op jezelf krijgen …
Op weg bij het kiezen
44
Een goede kijk op jezelf krijgen …
Wat kan ik? Wat wil ik? Hoe vaardig ben ik? Hoe studeer ik? Hoe zijn mijn punten op school? Hoe ga ik met mensen om? Hoe vind ik oplossingen in situaties? Wat wil ik later worden? Op weg bij het kiezen
45
Een goede kijk op jezelf krijgen …
Op weg bij het kiezen
46
Op weg bij het kiezen 2. Waaruit kan ik kiezen? 3. Wie ben ik?
4. Wat zal ik kiezen? 5. Op weg met jouw keuze 6. Het CLB kan helpen INHOUD
47
Kiezen is een proces … Afwegingen bij het kiezen Op weg bij het kiezen
Informeer je: Er zijn vele studie- mogelijkheden en scholen Kies positief: Succes is de sterkste motivatie Kijk naar capaciteiten, inzet en schoolse prestaties in het verleden Combineer: Sterktes, interesses, persoonlijkheid en zwaktes. Weeg af… Op weg bij het kiezen
48
Kiezen is een proces … Afwegingen bij het kiezen Op weg bij het kiezen
Wees je bewust van beïnvloedende factoren: Hoe wordt er in het gezin gedacht over richtingen/beroepen, opvattingen over man/vrouw? Wat zijn de studieambities van de ouders? Hoe is het studieverleden van gezinsleden? Pas op voor ‘goede raad’: “Ik heb horen zeggen dat je in TSO…” “Ze zeggen dat er in die school…” Op weg bij het kiezen
49
Kiezen is een proces … Afwegingen bij het kiezen Op weg bij het kiezen
Kiezen doe je niet alleen Samen met jouw kind … zelfde of andere voorkeur? Samen met de school / de leerkracht … brede kijk op interesses, talenten, mogelijkheden, leerattitudes, bijzondere aanpak Samen met het CLB Op weg bij het kiezen
50
Afweging 1A – 1B Wat zal ik kiezen? | 1A-1B
Meeste leerlingen kiezen voor 1A, een 12% kiest voor 1B Keuze 1B bij leerachterstand op het einde van de basisschool (veelal geen getuigschrift) 1B heeft een andere opzet en finaliteit Wat zal ik kiezen? | 1A-1B
51
Afweging keuzegedeelte 1A
Bij de keuze klassieke studiën : vormende waarde alle opties blijven open vraagt veel inzet (hoofdvakken sneller verwerken, een extra hoofdvak) homogenere groep Wat zal ik kiezen? | keuze in 1A
52
Afweging keuzegedeelte 1A
Bij de keuze algemene vorming : brede basisvorming, heel wat opties blijven open meer tijd investeren in Nederlands / Frans / wiskunde, meer uitleg en oefening, niet meer leerstof klasgroep is heterogener Wat zal ik kiezen? | keuze in 1A
53
Afweging keuzegedeelte 1A
Bij de keuze “technische” optie : voor leerlingen met een specifiekere interesse voor leerlingen die ook graag praktisch bezig zijn veelal heterogene groep gedifferentieerd aanbod in functie van wat scholen nadien inrichten Wat zal ik kiezen? | keuze in 1A
54
Afweging keuzegedeelte 1A
Bij de keuze > kunst > sport : voor leerlingen met een uitgesproken interesse zeker indien 4u/5u Wat zal ik kiezen? | keuze in 1A
55
Het watervalsysteem vermijden
Leerlingenstromen ( ) : In het 1e jaar : 12% B-klas – 88% A-klas In de 3e graad : 35%ASO | 33%TSO | 30%BSO | 2%KSO Er is een ongekwalificeerde uitstroom van 10 à 13 % Het percentage zittenblijvers stijgt doorheen het SO van 2,3% in het 1e jaar tot 8% in het vijfde jaar. In 1A zit 16% van de leerlingen niet meer op leeftijd, in 1B gaat het om 50%. Niet meer op leeftijd in het zesde jaar (J jongens | M meisjes) : ASO 17% J, 11% M TSO 44% J, 35% M KSO 53% J, 38% M BSO 63% J, 38% M Wat zal ik kiezen? | watervalsysteem
56
Het watervalsysteem vermijden
Gevaar: veranderen in de loop van het jaar heeft vaak negatieve gevolgen op vlak van zelfvertrouwen gevaar voor schoolmoeheid en/of faalangst gevaar voor zittenblijven Gevolg: het is belangrijk onmiddellijk de juiste keuze te maken Wat zal ik kiezen? | watervalsysteem
57
Op weg bij het kiezen 2. Waaruit kan ik kiezen? 3. Wie ben ik?
4. Wat zal ik kiezen? 5. Op weg met jouw keuze 6. Het CLB kan helpen INHOUD
58
Kiezen is een proces … Jezelf verbinden met een keuze
Hoe veranker ik mijn beslissing? Wat moet ik doen om mijn keuze waar te maken? Op weg met jouw keuze
59
Het kiezen van een school
Aandachtspunten op psychosociaal vlak: Grote school / kleine school Contacten met ouders Bereikbaarheid van leerkrachten Manier van evalueren Opvoedingsproject (waarden, discipline,…) Beleid rond pesten, werking sociale vaardigheden, projecten rond verslaving, gezondheid,… Aandachtspunten op praktisch vlak: Bereikbaarheid Kosten (boeken huren/kopen,…) Maaltijden Op weg met jouw keuze | schoolkeuze
60
Het kiezen van een school
Welke richtingen kan je zoal volgen in de bovenbouw? Welke zorg wordt er aangeboden? In antwoord op je persoonlijke onderwijsbehoeften (dyslexie, aandachtstoornis,…) Zijn er inhaallessen, remediëringsmomenten? Is er studiecoaching? Heeft leren leren een plaats? Hoe is het evaluatie- en examensysteem? Op weg met jouw keuze | schoolkeuze
61
In communicatie met de school
Open communicatie, gericht op dialoog Heel wat basisscholen stellen een BASO-fiche op Voor elk kind dat naar het secundair onderwijs gaat. Zorg doorgeven van basis- naar secundair onderwijs (wat niet betekent dat alle maatregelen doorlopen). Communicatiemiddel, geen uitgebreid verslag, ingevuld door leerkracht, zorgcoördinator, in overleg met leerling en ouders Ouders beslissen of de fiche aan de secundaire school wordt doorgegeven Op weg met jouw keuze | schoolkeuze
62
Inschrijven in een school
De vrije schoolkeuze is een recht. Strikte regelgeving moet dit garanderen. Elke school werkt binnen deze regels een eigen procedure uit en maakt deze bekend. Scholen moeten een maximumcapaciteit bepalen. Scholen moeten voorrangsperiodes bepalen voor bepaalde leerlingen. Mogelijke voorrangsgroepen: broers/zussen, kinderen van personeel, leerlingen van zelfde campus, zgn. doelgroepleerlingen. Op weg met jouw keuze | inschrijven
63
Inschrijven in een school
Kijk zeker eens op de website van de school waar je wenst in te schrijven ... Voor informatiemomenten, opendeurdagen Voor de data van de voorrangsperiodes Voor de inschrijvingsprocedure Opgelet: voor sommige scholen overstijgt de vraag het aanbod. Soms wordt er gewerkt met een telefonische inschrijving of via het internet. Op weg met jouw keuze | inschrijven
64
Jouw kind ondersteunen
Er verandert heel wat bij de overstap naar het secundair onderwijs... Zij worden de kleinsten op een veel grotere school Nieuwe vrienden maken Van één leerkracht naar een groep leerkrachten Meer nadruk op prestaties, met examenperiodes die consequenties hebben (attesten A/B/C) Meer druk op planning, op regelmatig werken Meer druk op leerproblemen Ondersteunen door ouders blijft nodig... door de dialoog met de school open houden bij de aanpassing aan het nieuwe bij de andere aanpak van studeren Op weg met jouw keuze| steunen
65
Jouw kind ondersteunen
Met het M-decreet is er nieuwe regelgeving rond maatregelen voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Daarbij werd ook de GON-begeleiding vervangen door ondersteuning vanuit het ondersteunings-netwerk. Ga zeker in overleg met school en CLB wanneer er specifieke onderwijsnoden zijn. Op weg met jouw keuze | steunen
66
Op weg bij het kiezen 2. Waaruit kan ik kiezen? 3. Wie ben ik?
4. Wat zal ik kiezen? 5. Op weg met jouw keuze 6. Het CLB kan helpen INHOUD
67
Het CLB kan helpen … Het CLB kan helpen
Info-avond + Info -brochure “op stap naar de 1ste graad ” Keuzebegeleiding in samenwerking met de school o.a. : Keuzewerkboek ‘Op stap naar het S.O.’ Gesprekspartner voor ouders en leerlingen Informatie en advies Neem gerust contact met ons op, wij geven u graag een afspraak. Het CLB kan helpen
68
INTERESSANTE BRONNEN
69
Bronnen www.onderwijskiezer.be www.digiclb.be/scholengids
Waaruit kan ik kiezen?
70
Welkom CLB Aarschot onthaal@clb- aarschot.be 016 56 72 39
Bekaflaan 63, Aarschot (tussen de speeltuin en de school) aarschot.be Welkom
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.