De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Plenaire startsessie Zin?Ja!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Plenaire startsessie Zin?Ja!"— Transcript van de presentatie:

1 Plenaire startsessie Zin?Ja!
Donderdag 14 december 2017 Herman Teirlinckgebouw, Brussel

2 Welkom #zinjanetwerk

3 Er werden foto’s genomen doorheen de dag
Er werden foto’s genomen doorheen de dag. Geef een seintje als je deze niet gepubliceerd wil zien op de website van Zin?Ja!

4 Programma 14 december 2017 Plenaire startsessie – Auditorium
08.30 – uur: Onthaal, infostanden & ontbijt – Binnentuin 09.30 – uur: Plenaire startsessie – Auditorium 11.15 – uur: Ronde 1: groeps- of individuele sessies naar keuze 12.30 – uur: Lunch & infostanden – Binnentuin 13.30 – uur: Ronde 2: groeps- of individuele sessies naar keuze 15.00 – uur: Slotsessie – Auditorium 16.00 – uur: Netwerkreceptie – Binnentuin 16.15 – uur: Rondleiding Herman Teirlinckgebouw

5 Programma plenaire startsessie
Werken aan werkbaar werk = werken aan kwaliteit van arbeid: 5 A ’s Arbeidsorganisatie Arbeidsvoorwaarden Arbeidsomstandigheden Bewegingspauze Arbeidsrelaties Arbeidsinhoud Algemene conclusie Praktische toelichting

6 Bronnen: Loopbaandocument 5 A’s: De 5 A’s van de kwaliteit van arbeid
Loopbaandocument dat bestaat uit de antwoorden op de geformuleerde vragen op Zin?Ja! van 14 juni 2017 Arbeidsinhoud: meeste vragen. overheid.vlaanderen.be/mobiliteit Vb. Hoe geef ik feedback aan mijn leidinggevende ? Mijn collega gaat op pensioen en zijn taken dreigen naar mij te komen, wat nu? Werkbaar werk bij de overheid: Studie SERV

7 Werkbaar werk bij de overheid Zin. Ja
Werkbaar werk bij de overheid Zin?Ja!Netwerk 14 december Ria Bourdeaud’hui – Onderzoeker SERV

8 Werkbaarheidsgraad neemt af

9 Werkbaar werk in het Vlaams sociaal overleg
Pact van Vilvoorde (2001) “Langer werken zal maar lukken als ook ernstige stappen vooruit gezet worden in de kwaliteit van de arbeid. Werkzaam blijven op latere leeftijd vereist meer werkbare jobs. In 2010 ligt de werkbaarheidsgraad substantieel hoger” Pact 2020 (2009) “Het aandeel werkenden met een kwaliteitsvolle, werkbare job neemt jaarlijks toe met minstens 0,5 procentpunt. Tegen stijgt de werkbaarheidsgraad voor werknemers tot minstens 60% (en voor zelfstandige ondernemers tot 55%)

10 Vlaamse werkbaarheidsmonitor
Vinger aan de pols… Vlaamse werkbaarheidsmonitor schriftelijke peiling bij werknemers (en bij zelfstandige ondernemers) metingen in wetenschappelijk onderbouwd: gevalideerde meetschalen en bewaken representativiteit accuraat beeld arbeidsmarkt, betrouwbare indicaties voor deelgroepen Openbaar bestuur n=6485 waarvan 1305 in 2016

11 Werkbaarheidsgraad … loopt achter op ambities
60%

12 Werkbaar werk & langer werken
2016 Openbaar bestuur

13 Werkbaar werk Vlaams sociaal overleg
“werk moet aantrekkelijk en boeiend zijn kansen bieden om bij te blijven, met ruimte voor gezin en sociaal leven en van werk mag je niet overspannen of ziek worden” MOTIVATIE LEERMOGELIJKHEDEN WERK-PRIVé-BALANS WERKSTRESS

14 Werkbaarheidsknelpunten
2016 Openbaar bestuur significant beter voor werkstress, motivatie en werk-privé

15 Werkbaarheidsknelpunten
Openbaar bestuur werkstressklachten motivatieproblemen onvoldoende leerkansen werk-privé uit balans WN

16 Conceptueel model monitor
RISICO- INDICATOREN WERKBAARHEIDS-INDICATOREN werkdruk werkstress emotionele belasting werk-privé-balans werkbaar werk/ werkbaarheidsgraad fysieke belasting motivatie taakvariatie autonomie leermogelijkheden ondersteuning leiding

17 Werkbaarheidsrisico’s
Openbaar bestuur significant beter voor werkdruk en belastende arbeidsomstandigheden en minder goed voor emotionele belasting 2016

18 Werkbaarheidsrisico’s Openbaar bestuur
hoge werkdruk emotioneel belastend werk belastende arbeids-omstandigheden WN

19 Werkdrukevolutie over 25 jaar
European Working Conditions Survey “Working at very high speed % of the time” Belgium - employees and self employed

20 Hogere belasting 2004-2016? Openbaar bestuur
toename aandeel overwerkers van 30% naar 40% toename aandeel met onvoorziene roosterwijzigingen 12,8% naar 16,8% toename belastende arbeidsomstandigheden in termen van lawaaihinder en repetitieve bewegingen

21 Typisch openbaar bestuur
Meer grensoverschrijdend gedrag (28,1% versus 21,6%) Meer pendeltijden van meer dan 2 uur (17,5% versus 10,5%) Meer telethuiswerk (min 1 dag per week) (12,4% versus 8,9%) Groot aandeel 55+ (21,4% versus 16,5%) Overwerk kan vaker worden gerecupereerd (71% versus 41%) Minder structureel bereikbaar buiten de werktijden (41,4% versus 49,1%) Openbaar bestuur versus Vlaanderen 2016

22 Werkbaarheidsrisico’s Openbaar bestuur
routinematig werk gebrek aan autonomie onvoldoende steun leiding WN

23 Tegen de stroom voor autonomie?
Vlaanderen 20,8% ,4% Openbaar bestuur 13,7% ,3% Openbaar bestuur versus Vlaanderen 2016

24 Meer informatie… datatool nieuwsbrief

25 Werkbaar werk in Vlaanderen 2004-2007-2010-2013-2016
Alle info op onderzoekers vormingswerkers

26 Aan de slag: hoe gaan we samen werken?
per A : Definitie Bevindingen Vraag hierover: Ja/Neen (groene of oranje post-it) Wat zijn hulpbronnen ? Organisatie Leidinggevende Individueel Heb je iets gehoord wat kan jou helpen ? (Toon groene of oranje post-it) Noteer het op het Invulformulier in je deelnemersboekje.

27 Arbeidsorganisatie = De manier waarop het werk in een organisatie wordt verdeeld, de organisatiestructuur, de managementstijl of het algemeen beleid in de organisatie

28 Arbeidsorganisatie: bevinding
81,7% van de werknemers uit de overheid ervaart voldoende autonomie (SERV)

29 Arbeidsorganisatie: vraag
Ervaar jij voldoende autonomie?

30 Arbeidsorganisatie: antwoord
Overwegend groen: de overgrote meerderheid van de deelnemers ervaren voldoende autonomie in hun job.

31 Arbeidsorganisatie: aan de slag

32 Arbeidsorganisatie: aan de slag
Hoe je van amotivatie naar intrinsieke motivatie beweegt, wordt bepaald door de vervulling van 3 fundamentele noden: autonomie, betrokkenheid en competentie (samen de ABC-noden). Zie ook zelfdeterminatietheorie. Autonomie verwijst naar de nood om zelf te kunnen kiezen HOE men zijn werk doet. Het vervullen van deze 3 noden zal ervoor zorgen dat gedrag intrinsiek gemotiveerd wordt en leidt tot positieve uitkomsten. Er zijn antecedenten die ervoor kunnen zorgen dat de ABC-noden vervuld geraken (persoonlijke, in de job en in de organisatie)

33 Arbeidsorganisatie: aan de slag
Wat biedt de Vlaamse overheid jou? Hulpbronnen in de organisatie? Sensibiliseren: out Netwerken en opleidingen Onderzoek naar antecedenten die autonomie bepalen Juiste context creëren Investeren in leiderschapsontwikkeling Waarvoor kan je terecht bij je leidinggevende? Overleg met je leidinggevende over je graad van autonomie Vraag om op projecten te werken die je interessant vindt Vraag feedback om je verder te ontwikkelen. Sensibiliseren: autonomie heeft het sterkste effect op de welzijnsuitkomsten (engagement, algemeen welzijn, jobtevredenheid, verbondenheid) Contextuele factoren hebben een sterke invloed op motivatie (zowel rechtstreeks als onrechtstreeks doordat ze inwerken op persoonskenmerken). Het is dus van belang de juiste context te creëren die medewerkers bewust maakt van hoe hun persoonskenmerken hun motivatie bepaalt, wat belemmerende en faciliterende factoren zijn) Feedback vragen: door als LG regelmatig constructieve feedback te geven, kan het zelfvertrouwen van een medewerker verhoogd worden Een LG die autonomie ondersteunt heeft een middelgroot effect op hoe de MW zijn autonomie beleeft

34 Arbeidsorganisatie: aan de slag
Wat biedt de Vlaamse overheid jou? Wat kan je zelf doen? Zelfvertrouwen/geloof in eigen kunnen + optimisme Ga het gesprek aan met je leidinggevende / HR! Liggen je taken in lijn met je waarden? Ga op zoek naar je Ikigai. Zelfvertrouwen en optimisme correleren positief met autonomie

35 Arbeidsorganisatie: aan de slag
Wat biedt de Vlaamse overheid jou? Heb je iets gehoord wat jou kan helpen: Toon groene of oranje post-it Schrijf het op

36 Arbeidsorganisatie: aan de slag
De meeste deelnemers gaven al aan dat ze voldoende autonomie hadden, maar vonden de hulpbronnen en tips wel nuttig.

37 Arbeidsvoorwaarden = Alle afspraken tussen werkgever en zijn mensen over de voorwaarden waaronder arbeid verricht wordt. Primaire arbeidsvoorwaarden: loonafspraken, toeslagen en premies, pensioen en spaarregelingen, vakantiegeld … Secundaire arbeidsvoorwaarden: werktijdregeling, mogelijkheden voor kinderopvang, ontwikkel- en loopbaankansen

38 Arbeidsvoorwaarden: bevinding
in het loopbaandocument noteerden we veel vragen over doorgroeien naar een hogere functie (loopbaankansen). Uit de SERV-studie blijkt belang van werk-privé-balans en leermogelijkheden.

39 Wat met loopbaankansen?
Hulpbronnen in de organisatie – Strategisch (1) Blauwdruk nieuw loopbaan- en beloningsbeleid is klaar om onderhandeld te worden in sectorcomité, eerste helft 2018. Blauwdruk wijzigt grondig de arbeidsvoorwaarden, bv. Functiezwaarte, en niet langer opleidingsniveau, zal de beloningsgrondslag zijn ! Nood bevorderingen als ‘rechtzetting’ voor het reeds uitoefenen van de bevorderingsfunctie, vervalt

40 Wat met loopbaankansen?
Hulpbronnen in de organisatie – Strategisch (2) Focus op interne arbeidsmarkt Vacature openstellen in een functiefamilieklasse Geen onderscheid meer tussen procedures! Huidig statuut blijft behouden bij mobiliteit Versoepelen diplomavoorwaarden

41 Arbeidsvoorwaarden: vraag
Heb je genoeg mogelijkheden om werk en privé op elkaar af te stemmen ?

42 Arbeidsvoorwaarden: antwoord
Voornamelijk groen (meer dan de helft): de meeste deelnemers hebben genoeg mogelijkheden om werk en privé op elkaar af te stemmen.

43 Arbeidsvoorwaarden: aan de slag
Wat biedt de Vlaamse overheid jou? Hulpbronnen in de organisatie? Eindeloopbaanverlof (55 +: extra verlofdagen) Mogelijkheid tot Plaats- en Tijdsonafhankelijk werken plaatsonafhankelijk werken: Werken op andere locaties vermindert verplaatsingstijd. tijdsonafhankelijk werken: Afbouw tijdsregistratie geeft minder stress. Meer werk op maat via Flextijdregeling (individuele werktijd 6u – 20u) en collectieve servicetijd Mogelijkheid tot plaats en tijdsonafhankelijk werken - (PTOW-omzendbrief 2014, te implementeren tegen eind 2020):

44 Arbeidsvoorwaarden: aan de slag
Waarvoor kan je terecht bij je leidinggevende? Voor het maken van goede afspraken rond werktijd, bereikbaarheid en beschikbaarheid. op niveau van de afdeling en het team Voor het meer sturen op resultaat, bouwen aan vertrouwen en werken aan teamspirit. Wat kan je zelf doen ? Bewaak de combinatie werk / privé. Beperk je pendeltijd door ook op andere locaties te werken. Werk niet meer dan 9u per dag. Informeer je over de mogelijkheden om je werk lichter te maken.

45 Arbeidsvoorwaarden: aan de slag
Heb je iets gehoord wat jou in de toekomst kan helpen: Toon groene of oranje post-it Schrijf het op

46 Arbeidsvoorwaarden: aan de slag
50% stak hun groene post-it in de lucht: Sommigen hadden al gehoord van deze hulpbronnen, voor sommigen was dit nieuw Het klonk voor sommigen ook als toekomstmuziek

47 Arbeidsomstandigheden =
De fysieke omgeving waarin gewerkt wordt, klimatologische omstandigheden, veiligheid, lawaai, verlichting, werktempo. Bepaalde arbeidsomstandigheden kunnen de werknemers lichamelijk en/of geestelijk in meerdere of mindere mate belasten.

48 Arbeidsomstandigheden: bevinding
Hoe kan ik meer geconcentreerd werken? (loopbaandocument)

49 Arbeidsomstandigheden: vraag
Kan jij je voldoende concentreren op je werk ?

50 Arbeidsomstandigheden: antwoord
Oranje: de meerderheid van de deelnemers heeft problemen met hun concentratie op het werk.

51 Arbeidsomstandigheden: aan de slag
Wat biedt de Vlaamse overheid jou? Hulpbronnen in de organisatie? Sensibiliseren rond aandachtsmanagement Mogelijkheid tot activity based werken Afspakenkaders open kantoor en PTOW in entiteiten Project gezondheid op het werk Waarvoor kan je terecht bij je leidinggevende? Overleg met je leidinggevende Geef het goede voorbeeld in je team (= besmettelijk)

52 Arbeidsomstandigheden: aan de slag
Wat biedt de Vlaamse overheid jou? Wat kan je zelf doen? Aandachtsagenda (i.p.v. tijdsagenda) Verhoog je zelfcontrole door een uitgestelde beloning te creëren Las momenten van singletasken in Creëer efficiënte meetings Stel je prioriteiten, elke dag opnieuw Beweeg meer op het werk.

53 Arbeidsomstandigheden: aan de slag
Wat biedt de Vlaamse overheid jou? Heb je iets gehoord wat jou kan helpen: Toon groene/oranje post-it Schrijf het op

54 Arbeidsomstandigheden: aan de slag
De meerderheid stak de groene post-it in de lucht: ze waren geholpen. Enkele aanvullende tips: Brainstormen doe je best in de late namiddag, na een hele dag werken Werk met een 5-minuten regel: begin met het idee om gewoon 5 minuten aan een taak te spenderen Verdeel je taken in konijnen en olifanten: begin met de olifanten (de grote taken die veel inspanning vragen), de konijnen doe je erna (dit zijn s, vragen van collega’s,…)

55 Pauzemoment

56 Bewegen is een noodzaak!

57 Bewegen is een noodzaak!

58 Arbeidsrelaties = De wijze waarop werkgevers en medewerkers, zowel op de werkvloer als buiten het bedrijf, met elkaar omgaan. Het gaat ook om de wijze waarop de onderlinge samenwerking georganiseerd is en conflicten worden opgelost. De stijl van leidinggeven en het al dan niet beschikken over medezeggenschap zijn hierbij belangrijk.

59 Arbeidsrelaties: bevinding
Bevinding arbeidsrelaties: Veel werknemers zijn op zoek naar tips voor een betere werksfeer, betere collegialiteit en hoe ze hun leidinggevende kunnen aanspreken. 14,9 % van de werknemers uit de overheid krijgt onvoldoende steun van de direct leidinggevende (SERV)

60 Arbeidsrelaties: vraag
Ervaar jij voldoende steun van je directe en indirecte leidinggevende?

61 Arbeidsrelaties: antwoord
Deze stemming werd opgedeeld in 2 vragen: Ervaar jij voldoende steun van je directe leidinggevende? Meer groen dan oranje Ervaar jij voldoende steun van je leidend ambtenaar? Meer oranje dan groen

62 Arbeidsrelaties: bevinding
Hoe gaat de Vlaamse overheid hiermee om? hulpbronnen 3 niveaus van actie: Wat kan je organisatie? FIO ontwikkelen (feedback instrument ontwikkeling) Beleid rond OGGW voeren: Ongewenst Grensoverschrijdend gedrag op het werk Integriteitsbeleid implementeren Diversiteitsbeleid implementeren. Wat kan je leidinggevende? Walk your talk, voorbeeldgedrag vertonen Feedback geven en ontvangen (FIO) Successen vieren met je team Teamoverleg organiseren, met ook aandacht voor de mens Perspectiefgesprekken voeren (PLOEG).

63 Arbeidsrelaties: bevinding
Hoe gaat de Vlaamse overheid hiermee om? hulpbronnen 3 niveaus van actie: Wat kan je individueel? Goeiemorgen zeggen aan al je collega’s Feedback geven en respectvol ontvangen (niet in verdediging gaan) Je eigen grenzen aangeven Tijd maken voor collega’s (samen lunchen, verjaardagen vieren) Zorgen voor elkaar (‘hoewest?’ signalen opvangen) Respectvol omgaan met collega’s (jong en oud …) Complimentjes geven in plaats van commentaar

64 Overzicht leeftijd deelnemers Zin?Ja!
Personeelsaantal 18-25 26-29 30-39 40-49 50-59 60-65 Totaal Mannen 2 7 18 14 3 46 Vrouwen 5 9 34 53 28 4 133 11 41 71 42 179

65 Overzicht leeftijd personeelsleden Vlaamse overheid
Personeelsaantal 26-29 30-39 40-49 50-59 60-65 Totaal Mannen 242 551 2885 3541 3891 1058 12168 Vrouwen 419 1025 4579 4748 4391 851 16013 661 1576 7464 8289 8282 1909 28181

66 Arbeidsrelaties: aan de slag
Hoe gaat de Vlaamse overheid hiermee om? hulpbronnen Heb je iets gehoord wat jou kan helpen: Toon groene of oranje post-it Schrijf het op.

67 Arbeidsrelaties: aan de slag
Iedereen werd geholpen met de tips: unaniem groen

68 Arbeidsinhoud = De aard en het niveau van het werk en de wijze waarop taken verricht moeten worden. Belangrijke aandachtspunten binnen de arbeidsinhoud zijn de taakstructuur, de autonomie, de samenwerkingsmogelijkheden en de kwalificatievereisten.

69 Arbeidsinhoud: bevinding
Dit was de talrijkste categorie van vragen tijdens het vorige Zin? Ja!-netwerk. De meeste vragen gingen over de nood aan een nieuwe functie, aan andere taken, aan meer afwisseling, meer uitdaging…

70 Arbeidsinhoud: vraag Kan jij voldoende je talenten inzetten in je huidige job?

71 Arbeidsinhoud: antwoord
Slechts de helft van de deelnemers gaf aan hun talenten voldoende te kunnen inzetten in de huidige job.

72 Arbeidsinhoud: aan de slag
Wat biedt de Vlaamse overheid jou? Hulpbronnen in de organisatie? Loopbaancheques Digitaal loopbaancentrum Tijdelijke mobiliteit (Radar) (Ambtshalve) onbetaald verlof Waarvoor kan je terecht bij je leidinggevende? Jobcrafting / teamcrafting Verantwoordelijkheden Andere rollen opnemen

73 Arbeidsinhoud: aan de slag
Wat biedt de Vlaamse overheid jou? Wat kan je zelf doen? Vraag loopbaanbegeleiding (cheques / zelf) Ga het gesprek aan met je leidinggevende / HR! Bereid het gesprek voor Wees concreet Solliciteren kan je leren Verken je mogelijkheden Stel prioriteiten (arbeidsvoorwaarden of arbeidsinhoud?) Neem deel aan projecten

74 Arbeidsinhoud: aan de slag
Wat biedt de Vlaamse overheid jou? Heb je iets gehoord wat jou kan helpen: Toon groene of oranje post-it Schrijf het op

75 Arbeidsinhoud: aan de slag
Met de tips waren 90% van de deelnemers (op weg) geholpen

76 Conclusie: samenvattend model
Gedeelde verantwoordelijkheid – Inzetten op energiebronnen Het Werkstressoren en Energiebronnen (WEB)-model is ontwikkeld door Eva Demerouti , Arnold Bakker en Wilmar Schaufeli. Werkeisen zou je ook de stressoren kunnen noemen. De onderdelen van het werk die werkgerelateerde stress kunnen opleveren voor de werknemer. We noemen er hier enkele: Veel deadlines op korte termijn veel werk Ingewikkelde projecten Saaie of zichzelf herhalende bezigheden Slechte relaties Onduidelijke doelen, tegenstrijdige verwachtingen (rolambiguIteit) Teveel bureaucratische regelgeving Hulpbronnen: Werkeisen kosten energie. Hulpbronnen geven juist energie. Dat kan zijn omdat ze motiveren, maar ook omdat ze de taken gemakkelijker hanteerbaar maken. Er zijn twee verschillende soorten hulpbronnen, werkgerelateerde en persoonlijke: Werkgerelateerde hulpbronnen: Mate van autonomie. Werknemers die zelf zeggenschap hebben over het uitvoeren van hun taken, zullen zich hier beter bij voelen dan de werknemers die alleen maar orders volgen Mogelijkheid tot groei en ontwikkeling Krijgen van feedback Intrinsieke motivatie voor het werk Sociale steun (leidinggevende, collega’s) Duidelijke doelen en taken Persoonlijke hulpbronnen: Zelfvertrouwen Weerbaarheid Assertiviteit (taken kunnen weigeren of delegeren, aangeven wanneer je vol zit) Timemanagement (weten hoeveel taken je hebt, deadlines kunnen managen) Energiemanagement (op tijd stoppen met werken, voldoende ontspannende activiteiten ondernemen Uit onderzoek blijkt dat vermindering van taakeisen weinig effect heeft op het toenemen van bevlogenheid. Een toename van hulpbronnen heeft dit effect wel. Een opmerking hierbij is dat de medewerker alleen iets aan extra hulpbronnen heeft als hij deze ook nodig heeft en kan inzetten. Neem als voorbeeld ontwikkelmogelijkheden, die kennis en vaardigheden die een medewerker in een cursus meekrijgt, worden pas een hulpbron als het werk vraagt om het toepassen ervan. Vb nieuw computerprogramma, maar VPL heeft dit zeer zelden nodig om werk goed te kunnen doen… Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat zowel werkgerelateerde hulpbronnen als persoonlijke hulpbronnen veranderbaar en ontwikkelbaar zijn. Hier ligt een kans voor HR.

77 Conclusie: evenwicht tussen energievreters en energiegevers

78 Conclusie: evenwicht tussen energievreters en energiegevers
Geen invloed Invloed LOSLATEN OPGEVEN VECHTEN EFFECTIEF ZIJN Geen actie Actie

79 Conclusies door Eddy Storms
Investeer in groene bollen laat de energiegevers de overhand krijgen Investeer enkel in zaken waar je invloed op hebt en actie kan/wil uitvoeren

80 Programma 14 december 2017 Plenaire startsessie – Auditorium
08.30 – uur: Onthaal, infostanden & ontbijt – Binnentuin 09.30 – uur: Plenaire startsessie – Auditorium 11.15 – uur: Ronde 1: groeps- of individuele sessies naar keuze 12.30 – uur: Lunch & infostanden – Binnentuin 13.30 – uur: Ronde 2: groeps- of individuele sessies naar keuze 15.00 – uur: Slotsessie – Auditorium 16.00 – uur: Netwerkreceptie – Binnentuin 16.15 – uur: Rondleiding Herman Teirlinckgebouw

81 Ronde 1: overzicht sessies
Locatie (op badge) Ronde 1 01.01 Corneel Heymans Bouw zelf aan de werksfeer in je team 00.11 Auditorium Getting things done 01.04 Transitielab Actieve toepassing van Hatha Yoga 01.05 Isala van Diest Mindfulness, iets voor jou? 01.16 Rik Wouters De loopbaanrouteplanner 01.18 Joseph Poelaert Met meer energie aan het werk via het Huis van Werkvermogen 01.21 Jeanne Brabants Introductiesessie TRE: schud alle overtollige stress van je af 01.22 Maarten van Severen Maak werk van je werk 01.44 Gerard Walschap Aanpak en signalen stress & burn-out. Wat kan je zelf doen om je veerkracht te verhogen? 01.45 Hugo Claus Hoogsensitiviteit op de werkvloer: ‘Hoe werken als hoogsensitief persoon?’ 01.51 Guido Gezelle Ik kies voor mijn talent 01.69 Paul Janssen Aan de slag met generatiebril 01.70 Ferdinand Peeters Feedback geven zonder dat de ander boos wordt


Download ppt "Plenaire startsessie Zin?Ja!"

Verwante presentaties


Ads door Google