Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEsmée Verhoeven Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Kleine ontwikkelingspsychologie
Prof.dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer UMCG Stenden Hogeschool KNO/CSK
2
Het maakbare kind? Jij mag zijn zoals je bent
Om te worden wie je bent, Maar nog niet kunt zijn; En je mag het worden Op jouw manier In jouw tijd. KNO/CSK
3
Zijn wij ons brein? Verschillende leergevoelige perioden. Directe consequenties voor onderwijs en scholing
4
Opbouw van de hardware: primair sensorische gebieden- 0-6 jaar
Deels algemeen mijlpalen in motoriek, taal en denken Deels specifiek een of tweetalig waarden/normen Niet even snel Ontwikkeling gaat lang door
5
Ontwikkeling van de associatiegebieden – 6-12 jaar
Installatie soft ware: lezen, schrijven, rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis etc. Didactische aansturing van groot belang
6
Ontwikkeling prefrontale cortex- puberteit
Verdere ontwikkeling van motivatie, waarden en normen Komen tot zelfverantwoordelijke zelfbepaling
7
Opbouw van de hardware Deels algemeen Deels specifiek Niet even snel
mijlpalen in motorische en taalontwikkeling Deels specifiek een of tweetalig waarden/normen Niet even snel Ontwikkeling gaat lang door KNO/CSK
8
Spontane ontwikkeling
Didactische aansturing versus vrij spel Führen oder Wachsen lassen Biologie versus educatie KNO/CSK
9
Pedagogisch kader Emotionele veiligheid Persoonlijke competentie
Sociale competentie Normen en waarden KNO/CSK
10
Het eerste levensjaar Explosieve groei Kijken Luisteren sensomotoriek
Bewegen taaloriëntatie HECHTING! – welbevinden KNO/CSK
11
De doorgaande leerlijn: 0 – 1 jaar
Communicatie door kijken, lachen en vocaliseren Luisteren, liedjes zingen, benoemen KNO/CSK
12
Eerste levensjaar Klankherkenning (1)
vanaf 6 maanden taalspecifieke klankherkenning en intonatiepatronen Klankproduktie (4) vanaf 6 maanden taalspecifiek brabbelen de tongval Voorwaarden: Gehoor Emotionele stabiliteit KNO/CSK
13
Rustig spreken Veel pauzes inlassen Kind verwerkingstijd geven
Geen overmatig achtergrond lawaai KNO/CSK
14
Bewegingsspel Kruipen, lopen Omrollen 3- 7 maanden
Lopen maanden KNO/CSK
15
Het tweede levensjaar Luisteren, kijken, bewegen en voelen hebben de denkontwikkeling op gang gebracht Objectconstantie en symboolbewustzijn Eerste woordjes KNO/CSK
16
Objectconstantie Zoeken naar iets dat niet in het blikveld is.
Kiekeboespel KNO/CSK
17
Symboolbewustzijn Verwijzende functie van taal Taal: Appel Kijk!
Uitdrukking Au! Verwijzing Bloem KNO/CSK
18
Tweede levensjaar Woordbegrip (2) persoonlijk woordenboek
Woordproductie (5) Voorwaarden Leervermogen Taalinput KNO/CSK
19
Taalontwikkeling Tractor, amen Sherry, tapas Acuoor, fufa, hame
KNO/CSK
20
De doorgaande leerlijn: 1-2;6 jaar
Woordenschatontwikkeling Benoemen, aanwijzen, vertellen. Eenvoudige prentenboeken. KNO/CSK
21
Denkniveau tussen 1-2;6 jaar
Nog geen reflectie Alles opslaan Meedoen en zeker weten KNO/CSK
22
Imitatiespel Symboolbewustzijn So! Dinke Sape! KNO/CSK
23
Bewegingsspel Alles wat aanleiding geeft tot lopen, klimmen en klauteren. Kinderliedjes, schoot – en bewegingsspelletjes. KNO/CSK
24
Combinatie imitatie en bewegingsspel
NET ALS PAPA KNO/CSK
25
Derde levensjaar Zinsbegrip (3) Zinsproductie (6) Voorwaarden
Leervermogen; taalinput Medisch gezond KNO/CSK
26
Zinsproductie Tweewoordzin papa auto; mij boek; tevisie niet
ca. 2 – 2;6 jaar Drie- tot vijfwoordzin ik ben so dorst ik doe zo laten staan mama vin ik lastig ben? KNO/CSK
27
Doorgaande leerlijn: 2;6 – 3;6 jaar
Start literaire beleving Eén boekje moet vaak voorgelezen worden Interactief? KNO/CSK
28
Boeken met een verhaal Rupsje Nooitgenoeg Wil je mijn vriendje zijn
Dribbel (Stip) Lytse Kangeroe KNO/CSK
29
Denkniveau van peuters
Egocentrisch Alles wordt aangepast aan wat zij kunnen bevatten. Er is nog geen objectieve logica: “stoute stoel” KNO/CSK
30
Groei van het denken door:
Muzikale en literaire beleving Spel Aarzelende reflectie: Die is lief hè? Die is stout hè? Moet die daar bij? KNO/CSK
31
Sociale ontwikkeling Leren wat mag en niet mag Consequente aanpak
Ontwikkeling komt in het spel tot uiting: ” Stoute beer, je mag niet bijten” “Mag je niet aankomen hoor!” KNO/CSK
32
Imitatiespel Sociale vorming
Internaliseren van gewenst/ongewenst gedrag Net zo doen als papa of mama KNO/CSK
33
Motorisch spel Klauteren, klimmen, rennen.
Ontdekken van de driedimensionale wereld: afstanden, snelheden, hoogtes Voorbereidend rekenen KNO/CSK
34
Spelen Stoepkrijten Kijken, oefenen van de fijne motoriek. KNO/CSK
35
Spelen Water en fantasie KNO/CSK
36
Spelen Constructiespel Meten, passen Voorbereidend rekenen KNO/CSK
37
Kleuters Taal en cognitie : vragen naar betekenissen, oorzaken,gevolgen en redenen van bestaan Verder gaande sociale ontwikkeling Fantasie spel, sociaal spel, motorisch spel KNO/CSK
38
Denkniveau van kleuters
Prelogisch en magisch Een engel woont in Engeland Als de zon in het water zakt krijgen de vissen het warm KNO/CSK
39
Doorgaande leerlijn: 3;6 – 6 jaar
Rijmen, zingen Voorlezen, vertellen “Ik wil geen woordjes, ik wil een verhaal!” KNO/CSK
40
Muziek Peter en de wolf Klassiek voor kinderen
Liedjes van Annie M.G. Schmidt KNO/CSK
41
Cognitieve ontwikkeling
Vragen Waarom is dit dichtbij en dat ver weg? Als dit en dat dicht bij elkaar is, is het dan hetzelfde? Waarom zit er haar op je hoofd? Dat is lekker warm, dan kan je goed denken. Kunnen mensen die kaal zijn niet denken? KNO/CSK
42
Fantasiespel Opa is een leeuw! En die hebben we gevangen!
Belangrijk bij overwinnen van angsten. Fantaseren /”liegen” KNO/CSK
43
Afwisseling eigen activiteit en taakjes
Plakken, knippen, kleuren Oefening voor de fijne motoriek Schrijven KNO/CSK
44
Peuters en kleuters Competentie gericht leren Eigen tempo KNO/CSK
45
KNO/CSK
46
KNO/CSK
47
Moedertaalontwikkeling Spontaan proces
Bloemenwaterzeef Monden Heb jij die gebrookt? Jij hebt een foute mond Doe je hoofd eens open. KNO/CSK
48
Groninger Diagnostische Spreeknormen
brabbelen ; enkele woordjes maanden 1- woorduitingen maanden 2- woorduitingen ;0 - 2;6 jaar 2- en 3 woorduitingen ;6 - 3;0 jaar 3 tot 5 woorduitingen; 50% ;0 - 3;6 jaar > 5 woorduitingen; 75% ;6 - 4;6 jaar enkelvoudige zinnen; > 75% ;6 - 5;6 jaar samengestelde zinnen; 90% > 5;6 jaar KNO/CSK
49
Temperament, karakter en
Kind Temperament, karakter en tempo van ontwikkeling. Hier valt voor de ouders niet te kiezen Taalontwikkeling Motorische ontwikkeling Denkontwikkeling Interactie Kindvolgend Emotionele stabiliteit Omgeving Hier valt voor het kind niet te kiezen Taal - keuze Waarden/normen Geloof KNO/CSK
50
Peuters en kleuters zijn nog geen leerlingen
Sensomotorisch denken Pre-reflexief denken – meedoen en zeker weten Magisch denken en aarzelende reflexie Concreet operationeel denken 1e levensjaar Peuters Kleuters Leerlingen groep 3 KNO/CSK
51
Survival skills voor de 21e eeuw (Wagner)
Kritisch en probleemoplossend denken Kunnen samenwerken Initiatiefrijk Nieuwsgierigheid en voorstellingsvermogen Effectieve gesproken en gescreven communicatie KNO/CSK
52
Spelen is de basis Child’s play helps to build a better brain (John Hamilton) Koester creativiteit (Ken Rogers) Sterke personlijkheid en eigen talenten (Peter van Lieshout). KNO/CSK
53
Verwonderen, Verkennen, Experimenteren
Geen programmatische aanpak Spel in al zijn vormen als basis voor de totale ontwikkeling Play helps to built a better brain (Pellis, 2014)
54
Kinderopvang en kleutergroepen samen?
Diepe overtuiging dat het leren van jonge kinderen spelend moet verlopen. Eigen ontwikkeling ten aanzien van denken, taal creativiteit, spel, muziek en bewegen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.