Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBruno van de Brink Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Burgerschap 12 oktober Aanwezigen & je richten op deze les.
2
Terugkijken op de vorige les.
Vorige les maakte je een filmpje over welke toekomst jij wilt voor Nederland. Met een geldige onderbouwing. Daarna mailde je opdracht A aan de docent. Je hebt de scorelijst samenwerkings vaardigheden ingevuld voor 5/10/17 Als voorbereiding op deze les heb je materiaal bij je: laptop, en scorelijst samenwerkingsvaardigheden Informatie krijgen: Je hoort of je opdracht A voldoende hebt. Wie er 5/10 niet was, haalt de opdracht ‘welke toekomst wil ik voor Nederland ‘in in de vorm van een PowerPoint en mailt opdracht A. Dit mail je uiterlijk 17/10. Argumenteer fouten: verkeerde verbanden leggen, overhaaste generalisatie, cirkel redenatie, beroep op traditie, gebruik maken van je positie
3
Oriënteren op de LP samenwerkend leren: de opdracht
Lees in de WIKI de opdracht van samenwerkend leren (de docent laat de wiki zien) bcbb.pdf Opdracht 2: maak opdracht B, C en D van LP2 samenwerkend leren: Organiseer samen een activiteit voor een doelgroep. B: een samenwerkingscontract opstellen. C een activiteit plannen en organiseren. D het uitvoeren van de activiteit.
4
Gedrag dat ik van je verwacht
Zorg voor een rustige werksfeer. Zachtjes overleggen, elkaar vriendelijk en zacht en rustig aanspreken als iemand vergeten is dat hij moet zorgen voor een rustige werksfeer. Laat zien dat je dat kan. Je zorgt dat je dat je geconcentreerd kunt werken en dat ik geconcentreerd kan les geven. Ga naast mensen zitten bij wie jij geconcentreerd kan werken. De docent geeft halverwege de les 5 minuten tijd om zo nodig naar de wc te gaan. Tijdens de les ga je niet naar het toilet. Je gaat samenwerken LP2 samenwerkend leren. De opdracht komt deze les af. Je presenteert je werk om
5
Ruimte inrichten in tafelgroepen & gaan samenwerken aan de LB
Je krijgt de groepsindeling (drietallen) van de docent. Richt met je groepsgenoten een tafelgroep in. Je werkt in deze tafelgroep. Werk samen en laat alle samenwerkingsvaardigheden van de lijst zien. Spreek elkaar vriendelijk en duidelijk aan op deze samenwerkingsvaardigheden. 5 studenten lezen hardop voor wat de vijf manieren zijn
6
Samenwerkingscontract & plan van aanpak voor een activiteit
Samenwerkingscontract. Per groep krijg je 1 papieren format van een samenwerkingscontract. Bespreken: de punten van het contract. Invullen: op papier en digitaal. Lever het papieren contract in bij de docent. Plan van aanpak Bespreken en invullen: plan van aanpak. Mailen: het ingevulde plan van aan pak > Opslaan: sla het plan van aanpak op in een map: Burgerschap/samenwerkend leren
7
Plan van aanpak voor een samenwerking- activiteit
Drietallen vormen. Pak per drietal een pen en een papier. Over 10 minuten ga je voorlezen wat je hebt opgeschreven. Jullie bedenken een activiteit. Je noteert de punten van het plan van aanpak. Je krijgt dan feedback op je idee: Het moet zijn: - een (samenwerkings) - activiteit tussen de 3 – 8 minuten - de activiteit kan in de les worden gedaan, in principe. - De activiteit kan worden gedaan in het klaslokaal - met spullen die we hier op school hebben - De activiteit past bij de studenten, ze vinden het leuk om te doen - Het lokaal en het materiaal blijft heel.
8
Punten plan van aanpak activiteit
Zet op papier Namen groepsleden: a. Wat zijn de spelregels b. Wanneer vinden de klasgenoten en de begeleiders het leuk om te doen c. Wat is het doel van het spel (wanneer is de samenwerking gelukt, wanneer is het spel goed gedaan, wanneer is het spel uit) d. Waar moet iedereen staan als de begeleider het uitlegt. e. Waar moet iedereen staan of zitten als het spel begint f. Wanneer is het spel afgelopen g. Hoe sluiten de spelbegeleiders het spel op een prettige manier af? h. Welke spullen zijn er nodig?
9
D. Het uitvoeren van de activiteit
Aan het eind van de les plannen we, wanneer je met je deelgroepje de activiteit gaat uitvoeren met de klas. (waarschijnlijk volgende week en de week daarop) Je regelt zelf dat de benodigde spullen op tijd en voor aanvang van de activiteit aanwezig zijn. Zo nodig spreek je dit af met onderwijs assistent mevr. Gréhilde Nauta Koekoek
10
Bewijsstuk opdracht A Beschrijving van je bijdrage aan samenwerken WP 1.5:M
Mailen: opdracht A. Ik heb je hier over g d: Mail mij s.v.p. opdracht A: bijdragen aan de samenwerking. Dit is een individuele opdracht. Pak de lijst met samenwerkingsvaardigheden erbij. Die zit ook in de bijlage bij deze mail. Denk aan hoe jij in je groepje samen tot een filmpje bent gekomen over de toekomst van Nederland. Schrijf op: waar je goed in bent als je samenwerkt welke rol neem jij op je in de samenwerking (gebruik de lijst) wat vind je nog lastig of kun je nog niet zo goed als je samenwerkt (gebruik de lijst samenwerkingsvaardigheden. Deze opdracht is een onderdeel van de beoordeling van het vak Burgerschap/samenwerkend leren. Groeten, Juultje Romijn, docent Burgerschap
11
Afronding Lever opdracht B (samenwerkingscontract) , en C (plan van aanpak) in. Check of je naam er op staat. Pak je scorelijst ‘samenwerkingsvaardigheden’. Scoor jezelf op welke samenwerkingsvaardigheden je vandaag in de les hebt laten zien. Zet op elke rij de datum van vandaag: 12/10 in de kolom die van toepassing is. We gaan nu plannen wanneer je de activiteit gaat uitvoeren met de klas. (Na de uitvoering gaan jullie de activiteit evalueren en ga je er op reflecteren.)
12
Huiswerk voor 19oktober Meenemen scorelijst ‘samenwerkingsvaardigheden’ Meenemen opgeladen laptop, pen en papier. Regelen & Meenemen: materiaal waarmee je je activiteit kunt uitvoeren met de klas. Wie er 5/10 niet was: haalt de opdracht ‘welke toekomst wil ik voor Nederland ‘in in de vorm van een powerpoint mailt opdracht A. Dit mail je uiterlijk 18/10.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.