Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrancisca de Coninck Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Bram De Bie Initiatie Webquests
2
Alle info over de les…
3
Didactische achtergrond
4
“oneindige” internet “zoek op het internet”
Te veel informatie: verlies van concentratie, motivatie Vaak enkel “wikipedia” Betrouwbaarheid van sites? “gekleurde sites”: Commercieel, religieus, politiek, …
5
Leerkracht biedt bronnen aan
Voordelen? Nadelen?
6
Bronnen aanbieden Beperkt aantal bronnen aanbieden Nadeel?
Correcte info (daar sta je als leerkracht voor in) Geen tijdverlies Sites die leerlingen nooit zouden bezoeken te weinig prentjes, te veel tekst andere taal Nadeel? Leerlingen leren op die manier niet kritisch omgaan met bronnen
7
Waar en met wie? Waar en met wie kunnen leerlingen ”zoekopdrachten” op het internet uitvoeren?
8
Waar en met wie? Individueel In groep Thuis In de klas
9
Welke leerstof/doelen?
10
Welke leerstof/doelen?
Nieuwe leerstof Herhaling Uitbreiding voor sterke leerlingen Bijwerken zwakke leerlingen
11
Vorm en inhoud Vorm is belangrijk! (aantrekkelijk voor leerlingen)
… maar inhoud primeert!
12
Wat is een Webquest?
13
Wat? Onderzoeksgerichte opdracht Individueel of in groep
Bronnen: Internet Gevonden informatie verwerken tot een product PPT, maquette, toneel, geschreven werk, poster, muziekstuk, mindmap, …
14
Structuur Webquest
15
Structuur Webquest 1. Inleiding 2. Taak/Opdracht 3. Proces/Werkwijze
4. Bronnen 5. Beoordeling/Evaluatie 6. Afsluiter 7. Leerkracht
16
1. Inleiding/introductie
Aantrekkelijk voorstellen van context Leerlingen zin doen krijgen in het maken van de webquest! Leefwereld en beginsituatie van de leerling Attractief en visueel interessant Geef de leerling een rol (detective, kapitein, …) Goed inkleden (verhaal) Aanpassen aan de doelgroep!
17
2. Taak/opdracht Uitleg opdracht Probleem oplossen
Standpunt innemen/verdedigen Iets maken Dingen vergelijken Sorteren, ordenen Samenvatten Presentatie geven
18
2. Taak/opdracht Wat wordt er verwacht?
Een diavoorstelling, een muziekstuk, de oplossing van een vraagstuk, een reflectie, een eigen oordeel, …
19
3. Proces/Werkwijze Hoe moet de leerling de opdracht aanpakken?
Helder stappenplan! Dit is de verwerkingsfase voor de leerling Leerling aanspreken in 2e persoon enkelvoud Je bent op zoek naar… Je moet met 2 andere leerlingen uitzoeken wat het…
20
3. Proces/Werkwijze Hoe afgeven? Mailen, uploaden smartschool, …
21
4. Bronnen Geef voldoende bronnen
minstens 5, zodat de leerling keuze heeft Werk je met rollen? Geef dan genoeg links per rol Meestal links, maar boek uit de schoolbibliotheek kan ook!
22
5. Beoordeling/Evaluatie
Evaluatiecriteria Meestal in tabelvorm Onvoldoende Voldoende Perfect opsomming of omschrijving voor een onvoldoende aan deze voorwaarden moet je product voldoen voor een voldoende als je product aan deze voorwaarden voldoet is het helemaal goed! Onderdeel Punten Opmaak /5 Structuur /6 Voorstelling /9
23
6. Afsluiter Wat hebben we geleerd? Samenvatting Korte quiz
Reflectieopdrachtje enquête
24
7. Leerkracht Achtergrondinfo voor (andere) leerkracht Titel Onderwerp
School/Klas/Richting (doelgroep) Individueel/groep Tijd (aantal lesuren) Extra materiaal …
25
Bronnen en extra informatie
26
Webquests algemeen www.webkwestie.nl Webquest maken
(EN)
27
Voorbeelden webquests
Het koningshuis Het oude testament (EN) Anna Frank en Anne Frank (vergelijk ze eens qua inhoud en vormgeving!) Griekse mythen Google...
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.