Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLieven van Dam Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Beste student Als je straks werkt wil ik dat je assertief, onafhankelijk, creatief, kritisch en communicatief bent en eigen keuzes maakt. Zolang je student bent wil ik dat je werkt aan wat ik je opdraag, op de manier zoals ik dat vraag en op de tijd die ik daarvoor uitgekozen heb.
2
student heeft de regie Jan Hooijenga en Dennis Hoogeveen
De rekenwerkplaats student heeft de regie Jan Hooijenga en Dennis Hoogeveen
3
Programma/Planning 1. Start:
Ga naar Noteer je naam en met welke verwachting/vraag ben je naar deze workshop gekomen? Voeg tijdens de intro over de werkplaats nieuwe vragen toe! Noteer weer je naam hierbij. 2. Uitgangspunten/visie werkplaats 3. Vragen via Padlet en Dennis zijn dagelijkse praktijk 4. Welke producten is behoefte aan bij student en docent 5. Stellingen 6. Afsluiting
4
Rekenonderwijs in 2018 Leidend binnen FC: Implementatieplan Taal en Rekenen (2010), gebaseerd op Drieslag Taal (Bolle, 2010) en Kwaliteitsplan Friesland College Resultaten boven het landelijk gemiddelde Rekenen zichtbaar onderdeel van het onderwijs (leereenheden, praktijkroute) Didactisch repertoire is op orde en uitdagend onderwijs Elk teamlid is medeverantwoordelijk voor ontwikkeling rekenvaardigheden van de student Student kan zelfstandig uit allerlei bronnen putten Het rekenonderwijs in werkplaatsen is vraaggestuurd i.p.v. aanbodgericht
5
Drieslag rekenen (Bolle) SLAG 1 VINDT PLAATS IN DE BEROEPSCONTEXT VAN DE OPLEIDING
PRAKTIJKROUTE LEEREENHEDEN / BPV Werk (BBL) STUDENT KOMT REKENPROBLEEM TEGEN IN PRAKTIJK(SITUATIE) HEEFT DIRECTE ONDERSTEUNING NODIG DOCENT(REKENEN) ONDERSTEUNT OF VERWIJST NAAR AANBOD WERKPLAATS
6
In de Werkplaats rekenen
SLAG 2 ONDERSTEUNING slag 1 EN GENERIEKE EISEN VRAAGGESTUURD en DIRECTE ONDERSTEUNING BIJ REKENPROBLEEM IN DE PRAKTIJK FLEXIBEL AANBOD WORKSHOPS met VOLDOENDE VARIATIE IN WERKVORMEN EN LEERMIDDELEN TEAM GEKWALIFEERDE DOCENTEN GEZAMELIJK VERANTWOORDELIJK REKENCOACHING VAN 0-METING T/M EXAMEN (REKENPLAN) SLAG 3 HET REMEDIËRENDE AANBOD REMEDIËREND AANBOD VOOR STUDENTEN DIE TIJDELIJK OF LANGDURIG EXTRA ONDERSTEUNING NODIG HEBBEN. BEGELEIDING / ONDERSTEUNING STUDENTEN RICHTING ER EXAMEN
7
Regie bij de student: De student en docent brengen d.m.v. een 0-meting het startniveau op rekengebied in kaart en stellen vast welke vaardigheden nog ontwikkeld moeten worden. De student maakt een rekenplan (smart) en is verantwoordelijk voor het aandragen van de bewijzen van de ontwikkeling op rekengebied. De student maakt een (digitaal) portfolio waarin hij/zij aangeeft over het vereiste niveau te beschikken om examen te doen. De student met een rekenvraag kan zich zelfstandig aanmelden voor een workshop. De student met hiaten en/of achterstanden kan op eigen verzoek extra ondersteuning ontvangen in de werkplaats. De student geeft periodiek in een ontwikkelingstool (Leermeter) zijn ontwikkeling op rekenen aan en licht dit toe. De student schrijft zichzelf in voor het CE rekenen.
8
Wat is nodig? Rol en houding van de docent:
Om recht te doen aan de uitgangspunten van praktijkgestuurd onderwijs, waarbij de regie bij de student ligt, is het essentieel dat docenten in een coachende rol flexibel inspelen op de leervragen van de studenten en de studenten stimuleren zelf de regie in handen te nemen. Rol en houding van de student: Van de student wordt verwacht dat hij/zij in de werkplaats aan de slag wil met de geformuleerde leervraag en kiest hoe. Werkvormen: Zelfstandig aan het werk, eventueel in kleine groepjes, met de mogelijkheid incidenteel begeleiding te krijgen. Training zonder begeleiding. Volgen van een workshop in groepsverband. Intensieve begeleiding individueel of in kleine groepjes bij ernstige achterstanden of hiaten. Bronnen: In de werkplaats is een gevarieerd aanbod van (digitale) bronnen en middelen om zelfstandig of begeleid aan de slag te kunnen met de geformuleerde leervraag. De docent als bron heeft een rijk didactisch repertoire.
9
Rollen medewerkers werkplaats:
Rol als rekencoach: Beschikt over coachende vaardigheden en zet deze in Is contactpersoon voor SLB’er en student en bewaakt samen met student en SLB’er voortgang en adviseert Ondersteunt de student die in een beroepssituatie (leereenheden of praktijkroute) geconfronteerd wordt met een taal- of rekenprobleem en hulp nodig heeft. Ondersteunt de student in het formuleren van leervragen en het maken van een taal- /rekenplan. Meldt de student (per examenonderdeel) aan voor examinering waarbij een kwalitatief adequaat portfolio basis is voor aanmelding.
10
Rollen medewerkers werkplaats:
Rol als vakdocent: Werkt vanuit de visie dat de praktijk richtinggevend is en is resultaatgericht. Is lid van een onderwijsteam en speelt een actieve rol in het verder ontwikkelen van het rekenonderwijs. Geeft mede vorm aan en is betrokken bij de uitvoering van de leereenheden en/of gekoppeld aan een praktijkroute. Kan flexibel inspelen op verschillende leervragen van de student en biedt maatwerk in slag 1 en/of in de werkplaats (slag 2 en 3). Bezit een rijk didactisch repertoire, zet deze in en maakt gebruik van verschillende bronnen. Geeft workshops, werkt volgens de sprint2 aanpak en evalueert workshop met studenten Ontwikkelt nieuwe workshops en koppelt daaraan de mogelijke bronnen (o.a. via bronnenbedrijf) Is verantwoordelijk voor afname formatieve toetsen. (0-meting tot centraal examen)
11
Rollen medewerkers werkplaats:
Rol als ondersteuner bij ernstige rekenproblemen: Begeleidt studenten met ernstige rekenproblemen. Stelt met student vast of aangepast examen mogelijk aan de orde is. Begeleidt de student bij de samenstelling van het dossier dat nodig is voor een aangepast examen. Rol als regisseur werkplaats: Is contactpersoon werkplaats naar management van de school. Is aanspreekpunt docenten opleidingsteam. Is contactpersoon naar andere werkplaatsen. Organiseert en plant de workshops. Is regisseur m.b.t. de taakverdeling per periode in de werkplaats.
12
Vragen over de werkplaats
Padlet: geïnventariseerde vragen! De dagelijkse praktijk van Dennis:
13
Wat is er nodig? Ik weet wat mijn rekenniveau is.
Ik ga naar de werkplaats voor de door mij gekozen begeleiding. Ik weet wat het eindniveau rekenen moet zijn (2F / 3F)
14
Producten werkgroep rekenen
Ik kan rekenen: Syllabus en referentieniveau vertaalt naar IK KAN (per domein/thema) 1Getallen 1.1 Ik kan de waarde van getallen benoemen, noteren, vergelijken en in praktische situaties gebruiken. (2F/3F) ik kan getallen tot en met miljard uitspreken en noteren en bedragen in Euro’s op de juiste manier uitspreken Ik kan het verschil tussen een cijfer en een getal benoemen Ik kan de waarde van een cijfer in een geheel getal en in een getal met maximaal drie 3 decimalen bepalen Ik kan een geldwaarde in decimalen omzetten in biljet en munteenheden en omgekeerd Enzovoort!!!
15
Producten werkgroep rekenen
Voorbeeld rekenplan: Getallen: Ik kan rekenkundige bewerkingen uitvoeren om een probleem op te lossen S M A R T Aan welke Ik kan’s wil ik komende periode werken? Welk middel kies ik om deze vaardigheden te leren en aan te tonen? Welk niveau en/of welke voorkennis bezit ik al waardoor ik hiervoor kan kiezen? Welke planning past voor mij hierbij? Wanneer heb ik dit onderdeel afgerond? Omschrijving van kennen en kunnen met verwijzing naar Ik Kan’s Praktijk Leereenheden Workshop Bronnen/Methode Anders nl. Omschrijf wat je hiervoor nodig hebt dat je al weet of kunt Geef een tijdspad, op welke data plan je welke activiteit Geef het moment aan dat je deze Ik kan’s onder de knie hebt Status: Afgerond Ja/Nee Starter Ik kan eenvoudige rekenkundige bewerkingen met gehele getallen op papier uitvoeren 1.1, 1.2.a, 1.3.a, 1.4.a Gevorderd Ik kan rekenkundige bewerkingen met gehele en decimale getallen op papier uitvoeren 1.1, 1.2, 1.3, 1.4 Beroepsbekwaam Ik kan rekenkundige bewerkingen met gehele, decimale getallen en breuken op papier en met de rekenmachine uitvoeren 1.1, 1.2 , 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7.a.
16
Producten werkgroep rekenen
Rekenontwikkeling: De student zet in leermeter waar hij zit in zijn rekenontwikkeling. Dit is basis voor rekengesprek. Rekenen 2F 1. Getallen: Ik kan rekenkundige bewerkingen uitvoeren om een probleem op te lossen Starter Gevorderd Beroepsbekwaam Ik kan eenvoudige rekenkundige bewerkingen met gehele getallen op papier uitvoeren Hier staan de ik kan’s die bij dit onderdeel horen Ik kan rekenkundige bewerkingen met gehele en decimale getallen op papier uitvoeren Ik kan rekenkundige bewerkingen met gehele, decimale getallen en breuken op papier en met de rekenmachine uitvoeren
17
Stellingen 1. Alle docenten werken aan de mindset van de studenten m.b.t. rekenen 2. Alleen studenten met een rekenplan zijn welkom in de werkplaats 3. Een student weet zelf heel goed wat hij nog moet leren 4. Een student is zelf verantwoordelijk voor het aandragen van bewijzen
18
Welke TIPS en TOPS heb je voor ons?
Ga naar Plaats op de padlet je tips en tops!!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.