De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 6 – Servicelogistiek en retourlogistiek

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 6 – Servicelogistiek en retourlogistiek"— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 6 – Servicelogistiek en retourlogistiek
Basisboek Logistiek Hoofdstuk 6 – Servicelogistiek en retourlogistiek p. 134

2 Leerdoelen Hoe organiseer je de service na het leveren van een product of dienst? servicelogistiek? kenmerken? voorraden spare parts beheersen? opslag en het transport? retourlogistiek webwinkel? serviceplan en kosten zijn verbonden aan servicelogistiek en retourlogistiek? p. 135

3 Servicelogistiek activiteiten die nodig zijn om eindproducten gedurende hun gehele levenscyclus ongestoord te laten functioneren. Begrippen: Installed base: geinstalleerde aparaten Maintenance: onderhoud Spare parts: reserve onderdelen p. 137

4 Schindler Liftenfabriek
p. 136

5 p. 139 Voorraadbeheer Spare parts Service- logistiek Magazijnen
Figuur 6.1. Het servicelogistieke systeem Voorraadbeheer Spare parts Service- logistiek Magazijnen spare parts Transport spare parts p. 139 5

6 Aspecten servicelogistiek
Installatiemanagement Onderhoudsmanagement Reverse logistics (omgekeerde goederen) Daarnaast Servicelogistiek in de praktijk Uitbesteden van servicelogistiek (weinig) p. 139

7 Kenmerken servicelogistieke keten
Veel verschillende onderdelen Groot aantal leveranciers Lage omloopsnelheid Lastige voorspelling vraag Onderdelen kunnen duur zijn p. 140

8 p. 141

9 Voorraadbeheer spare parts
Bestelpuntmethode Klantenorderontkoppelpunt (KOOP) Onafhankelijke vraag Afhankelijke vraag p. 144

10 Opslag en transport spare parts
Magazijnlocatie: evt zwaartepunt Magazijninrichting: Plateaulift/vakkenstelling Centrale aansturing distributienetwerk Transportmodaliteiten spare parts Nachtdistributie p. 148

11 Opslag en transport van spare parts

12 12Return.nl p. 153

13 Retourlogistiek van webwinkels
organiseren? Ophalen of laten retourneren? Gebruik afhaal-/terugbrengpunten? kosten? Zelf doen of uitbesteden retourlogistiek? Directe relatie met klanttevredenheid. Voorbeeld 12Return p. 151

14 Serviceplan serviceniveau? meten? verlenen of uitbesteden? p. 155

15 Servicekosten Kosten callcenter Productiekosten spare parts
Voorraadkosten onderdelen Opslagkosten Transportkosten Retourkosten webbestellingen p. 155


Download ppt "Hoofdstuk 6 – Servicelogistiek en retourlogistiek"

Verwante presentaties


Ads door Google