Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPatricia van Dongen Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Hoofdstuk 6 – Servicelogistiek en retourlogistiek
Basisboek Logistiek Hoofdstuk 6 – Servicelogistiek en retourlogistiek p. 134
2
Leerdoelen Hoe organiseer je de service na het leveren van een product of dienst? servicelogistiek? kenmerken? voorraden spare parts beheersen? opslag en het transport? retourlogistiek webwinkel? serviceplan en kosten zijn verbonden aan servicelogistiek en retourlogistiek? p. 135
3
Servicelogistiek activiteiten die nodig zijn om eindproducten gedurende hun gehele levenscyclus ongestoord te laten functioneren. Begrippen: Installed base: geinstalleerde aparaten Maintenance: onderhoud Spare parts: reserve onderdelen p. 137
4
Schindler Liftenfabriek
p. 136
5
p. 139 Voorraadbeheer Spare parts Service- logistiek Magazijnen
Figuur 6.1. Het servicelogistieke systeem Voorraadbeheer Spare parts Service- logistiek Magazijnen spare parts Transport spare parts p. 139 5
6
Aspecten servicelogistiek
Installatiemanagement Onderhoudsmanagement Reverse logistics (omgekeerde goederen) Daarnaast Servicelogistiek in de praktijk Uitbesteden van servicelogistiek (weinig) p. 139
7
Kenmerken servicelogistieke keten
Veel verschillende onderdelen Groot aantal leveranciers Lage omloopsnelheid Lastige voorspelling vraag Onderdelen kunnen duur zijn p. 140
8
p. 141
9
Voorraadbeheer spare parts
Bestelpuntmethode Klantenorderontkoppelpunt (KOOP) Onafhankelijke vraag Afhankelijke vraag p. 144
10
Opslag en transport spare parts
Magazijnlocatie: evt zwaartepunt Magazijninrichting: Plateaulift/vakkenstelling Centrale aansturing distributienetwerk Transportmodaliteiten spare parts Nachtdistributie p. 148
11
Opslag en transport van spare parts
12
12Return.nl p. 153
13
Retourlogistiek van webwinkels
organiseren? Ophalen of laten retourneren? Gebruik afhaal-/terugbrengpunten? kosten? Zelf doen of uitbesteden retourlogistiek? Directe relatie met klanttevredenheid. Voorbeeld 12Return p. 151
14
Serviceplan serviceniveau? meten? verlenen of uitbesteden? p. 155
15
Servicekosten Kosten callcenter Productiekosten spare parts
Voorraadkosten onderdelen Opslagkosten Transportkosten Retourkosten webbestellingen p. 155
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.