Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdam Peeters Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
SCALE Study Coach And Learning Environment
Mathijs Doets Opleidingsinstituut Geneeskunde, Erasmus MC ICTO platform, 30 november 2006
3
Vragen van gebruikers over COO
Student: “Ik zoek een les over de anatomie van het bekken.” Student: “Ik ben derdejaars in Rotterdam. Welke les is op dit moment voor mij geschikt?” Docent: “Welke lessen kan ik voor mijn blok Infectieziekten gebruiken?” Ontwikkelaar: “Welke programmeertaal moet ik beheersen om deze les aan te kunnen passen?” Manager: “Moet ik geld vrijmaken voor de productie van een nieuw onderwijsprogramma voor Dermatologie?”
4
SCALE: doelstellingen
Structureren aanbod medisch Computer Ondersteund Onderwijs (COO) via internet voor studenten en docenten Registratie van het gebruik van COO Meer uitwisseling van COO tussen instituten Elektronische studiecoach voor studenten
5
Samenwerking UMC’s in NVMO
UMC Groningen Universiteit Maastricht AMC Amsterdam VUmc Amsterdam LUMC Leiden UMC St Radboud Nijmegen UMC Utrecht Erasmus MC Rotterdam Universiteit Gent SCALE
6
SCALE: het project Penvoerder: LUMC Leiden
Projectduur: januari 2005 – december 2006 Totale begroting: € SURF-subsidie op basis van matching LUMC 50%, UMCN 30%, UMCU en Erasmus MC 10% 15% kennisdisseminatie
7
SCALE: Projectfasen Opstellen classificatie voor (medisch) COO
Opstellen functioneel ontwerp studiecoach en zoekmachine Technische realisatie systeem Invoeren en klasseren COO Organisatorische en technische inbedding Promotie en evaluatie
8
Sterdiagram Het begrip 'dimensie' en het begrip 'ster-diagram' komen uit de psychologie. Daar beweren mensen dat ze personen, leerlingen of klanten te kunnen karakteriseren met pakweg minimaal 80 of meer dimensies, zoals leeftijd, geslacht, geaardheid, IQ, EQ, etc.. (Ik heb dat idee 'gepikt' van mijn collega's psychologen voor het definieren van multimedia [1].) Langs de assen - die op een 'kwaliteit' duiden - kun je dan iets 'kwantitatiefs' aangeven (duiden). In ons geval naam, titel, taal, niveau, soort van COO, auteur, maker, uitgever, etc. In ons geval kan dat dus een punt, een range of meerdere punten of rages zijn. Bijvoorbeeld LUMC, AMC of UT; HBO, WO, medisch 1, medisch 2, medisch 3 (geeft hier even niet wat)... [2]
9
MeSH trefwoorden
10
MedischOnderwijs.nl Op basis van Les Registratie Systeem LRS, ontwikkeld en gebruikt in LUMC Leiden sinds 2003 Centrale plek voor het aanbieden van medisch COO Definitie medisch COO: Op zichzelf staande, interactieve educatieve computer-programma’s, gericht op het vergroten van medische kennis of vaardigheden Alleen opslag van metadata, niet het COO zelf Toegankelijk via internet, inloggen met adres Registratie van gebruiksgegevens en scores Controleert links; controleert plugins op student-PC
11
Hoe werkt MedischOnderwijs.nl ?
Student / docent Instelling A eigen COO lesmateriaal MedischOnderwijs.nl Instelling B eigen COO lesmateriaal Instelling C eigen COO lesmateriaal INTERNET
12
Demonstratie MedischOnderwijs.nl
17
Koppeling Blackboard via RichURL
18
Administratie lesgegevens
19
Classificeren
20
Registratie gebruiksgegevens
Docenten zien het gebruik van hun ‘eigen’ lessen Studenten zien alleen hun persoonlijke statistieken Administrators kunnen overzichten van gebruikersstatistieken maken
21
Welke les Door wie Wanneer Commentaar Hoe lang Score
22
Statistieken: aantal accounts
(nov 2006)
23
Statistieken: aantal sessies
24
Statistieken: plaats en tijd
Vanuit faculteit: 29 % Vanuit thuis: 71 % COO-gebruik per tijdstip van de dag
25
Statistieken: uitwisseling
26
Resultaten project 760 lessen ingevoerd, 75% geklasseerd door COO-ontwikkelaars, student-assistenten Groei van aantal sessies / accounts Gebruik lessen door andere instituten Meer inzicht in gebruik COO Koppeling aan LOREnet Bekendheid MedischOnderwijs.nl via promotie / flyers / advertenties
27
Knelpunten project Technische inbedding
Koppeling studentenadministraties niet gelukt Koppeling Blackboard installatie RichURL Koppeling WebCT externe programmeur
28
Knelpunten project Organisatorische inbedding
Organisatie niet altijd bereid tot het geven van centrale plaats aan MedischOnderwijs.nl Meer bottom-up dan top-down invoering, daardoor minder commitment management demonstraties voor beleidsmakers Afhankelijk van LUMC Service Level Intention
29
Knelpunten project Afgenomen bereidheid tot uitwisseling met gesloten beurzen Scheve verhouding COO-aanbod UMC’s inventarisatie door DMW Commerciële belangen (programma’s gemaakt met sponsors / afdelingsgeld)
30
Knelpunten project Functionaliteit studiecoach
Automatische advisering moeilijk, want Studiefase onbekend Niet alle scores geregistreerd Betekenis van score? Student kan meerdere accounts hebben Daarom gekozen voor Amazon-achtige advisering studenten die deze les hebben opgestart, hebben ook die les opgestart Inhoudelijk verwante lessen
31
Toekomst MedischOnderwijs.nl
Continuering website (hosting door LUMC, SLI) Aanbieden van alle lessen in het curriculum via MedischOnderwijs.nl Alle medische faculteiten dragen bij Docenten actiever betrekken bij het klasseren Landelijk: vervolgproject PASTEL (LUMC, UMCG, UMCN) Post-academisch onderwijs Rating-systeem voor docenten
32
Einde Bedankt voor jullie aandacht
Meer informatie via Of via
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.