De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bewonersparticipatie door de bril van SHM Ninove Welzijn

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bewonersparticipatie door de bril van SHM Ninove Welzijn"— Transcript van de presentatie:

1 Bewonersparticipatie door de bril van SHM Ninove Welzijn

2 Ninove-Welzijn: wie zijn we?
7 bedienden 758 woonentiteiten + 200 in opbouw 2 arbeiders

3 Wat is bewonersparticipatie voor NW?
Betrokkenheid van onze bewoners bij: het beheer … het onderhoud … de ontwikkeling …. …van zowel hun eigen woonomgeving als voor Ninove Welzijn!

4 Bewonersparticipatie voor NW
Denken Kijken …. op eigen wijkniveau en daarbuiten Samen met ons …. Doen Beslissen

5 Spelregels Ninove - Welzijn
Als SHM zelf een duidelijke visie hebben over participatie (wat wil je ermee bereiken, wanneer is het nuttig en voor welk doel kies je welke vorm?) Enquête, world-café vragen, gesprek, … Visie moet gedragen worden door alle medewerkers = beste slaagkans! Alles begint met goede communicatie

6 Waarom is bewonersparticipatie voor NW belangrijk?
Het helpt ons betere beslissingen te nemen Het geeft ons betere inzichten in de gebruikers Het brengt verschillende partijen dichter bij elkaar We creëren een groter draagvlak Resultaat: minder klachten en de gebruiker heeft het gevoel dat er naar hem geluisterd wordt

7 Hoe gebeurt de communicatie?
Correct: over welke vorm van reno gaat het? Wat is timing? Duidelijk: klare taal Tijdig: op dat moment is er nog inspraak mogelijk Repetitief karakter: via verschillende kanalen (brief, huurderskrant, huisbezoek, …) tijdens elke stap Ruime verspreiding (afhankelijk van wie): rechtstreekse betrokkenen, omwonenden, …

8 Uitnodiging tot dialoog
Duidelijkheid over opzet tot samenkomen Meedelen dat we zullen polsen naar wat bewoners zelf verwachten Informatie geven (wat kan en wat kan niet) Gesprek over knelpunten of gesprek met bepaalde belangengroepen Eventueel andere voorstellen

9 Dialoog Duidelijke afbakening van de te bespreken materie + spelregels (mekaar laten uitspreken …) Luisterbereidheid (eerste kwartier = emokwartier) Iedereen moet aan bod komen Duidelijke conclusie: wat gaat er gebeuren en wie doet wat? Duidelijke info over tijdspad

10 Bereik en grootte Eerste vergadering: bijna alle huurders
Bij enquêtes 50% tot 60% reactie Door envelop en postzegel/frankeerstempel? In wijken met oudere bewoners Andere aanpak, andere inbreng Huisbezoek, enquête, toelichting Bij andere wijken: relatief beperkt, mag uitgebreider Personen die zich engageren : vaak katalysatoren van de wijk

11 Meerwaarde Iedereen beschikt op hetzelfde moment over dezelfde info
Eenvoudige praktische voorstellen die aanpak van de werken kunnen vergemakkelijken, vb vrijhouden woning bij vernieuwen cv-ketels, mee beslissen over fasering, … Je krijgt de kans om gedetailleerde uitleg te geven en te krijgen

12 Meerwaarde Het principe van wederkerigheid telt:
door zelf een open houding aan te nemen, krijg je deze terug! Het VERTROUWEN groeit langs beide kanten Een tevreden klant: blijft langer wonen en zorgt goed voor de buurt!

13 Valkuilen Langdurig proces
Opletten dat je niet verdrinkt in details, goed afbakenen Alle partners moeten meewillen in het proces

14 Hoe doen wij het in de praktijk?
Inspraakavonden met alle bewoners over onze maatschappij (sterkten, zwakten, groeikansen, …) Participatie bij renovatie en vervangingsbouw Bewoners betrekken bij leefbaarheidsproblemen Moment met rolstoelgebruikers over de invulling van aangepaste appartementen

15 Hoe doen wij het in de praktijk?
Info- en inspraaknamiddag voor bewoners in een onderbezette woning ‘t onderonske van Teledienst vzw die beleidsvragen en –beslissingen bespreken Enquêtes bij onze nieuwe bewoners

16 Bewonersparticipatie bij renovatie en vervangingsbouw
Bewonersparticipatie bij renovatie en vervangingsbouw? Hoe beginnen wij daar aan? Goede inspraak begint met duidelijke communicatie Na elke beslissing van RVB (bij reno- of vervangingsbouw) volgt er meteen: Een brief aan de mensen uit de wijk + eventueel enquête (vraag hen op welke manier zij betrokken willen worden) + uitnodiging tot dialoog/inspraakmoment op bureau (alle medewerkers worden betrokken) + mogelijkheid huisbezoek Een beslissing tot renovatie komt vaak al voort uit een eerder inspraakmoment

17 Waarover wordt er meegedacht en meegepraat bij renovatie en vervangingsbouw?
De indeling van de woningen (totaalreno, deelrenovatie en vervanging) De inrichting van de wijk (vooral vervangingsbouw) De fasering Over het al of niet verhuizen of andere mogelijkheden en eventuele financiële tussenkomst van de SHM Over wie voorrang heeft bij renovatie Over de timing/tijdspad (administratie termijnen) Wat belangrijk is om mee te nemen in het bestek

18 Vervangingsbouw en renovatie in Pollarewijk
59 woningen worden gesloopt => 94 komen er in de plaats (16 koop en 78 huur) 24 woningen worden openbaar verkocht 42 woningen worden gerenoveerd (ERP 2020) Wijk zelf heeft 196 woningen waarvan 126 eigendom van onze maatschappij

19 Resultaten door in dialoog te gaan
Architectuurwedstrijd kreeg karakter ‘levenslang wonen in de wijk’ Iedereen wilde eigen tuin behouden Private eigenaars kregen inspraak in de plannen en denken mee om zelf hun gevels te renoveren in gelijk(w)aardig uitzicht Politie kijkt de plannen en het bestek voor de aannemers na ivm veiligheidsnormen (o.a. sloten) Er werd beslist om de bewoners waarvan de woning verkocht werd op eigen tempo te laten verhuizen

20 Resultaten door in dialoog te gaan
De fasering werd gemaakt obv leeftijd (oudste bewoners kunnen blijven wonen tot wanneer fase 1 klaar is en blijven zo meteen in de wijk wonen) Er is ondersteuning op vlak van verhuisbeweging

21 Hoe aangepakt Brief Uitnodiging op kantoor (afhankelijk van situatie): infomoment en inspraakmomenten Bewonersvergaderingen Huisbezoeken Info – avond met architecten Huisbezoeken per fase Pas dan alle andere bewoners en de pers ingelicht (huurderskrant)

22

23 Bereik huurders Deze wijk = heel actief
Bewoners die niet aanwezig zijn, zoeken we zelf op


Download ppt "Bewonersparticipatie door de bril van SHM Ninove Welzijn"

Verwante presentaties


Ads door Google