De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Doelen vaststellen Met welke vragen loopt u rond? Wat wilt u vandaag bereiken?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Doelen vaststellen Met welke vragen loopt u rond? Wat wilt u vandaag bereiken?"— Transcript van de presentatie:

1

2 Doelen vaststellen Met welke vragen loopt u rond? Wat wilt u vandaag bereiken?

3 Het starten met de doelen is precies zoals wij ook met de basegroup elke schooldag de ochtend starten Leerlingen starten met klasgenoten bij coach in het stamlokaal Persoonlijke doelen worden besproken en belangrijke gebeurtenissen en/of actualiteit van de dag of week komen aan bod Daltonwerktijd waarin gewerkt wordt naar eigen keuze van de leerling Docenten bieden leeractiviteiten aan: hiervoor kan leerling aanmelden of wordt door docent uitgenodigd Einde van de dag afsluiten met basegroup: reflecteren op werkproces, zijn doelen behaald?

4 v profiel leerling trede- en themavakken kenmerken cijfers ELOS en TTO
talentontwikkeling Tijdens de presentatie zijn alle onderwerpen achtereenvolgens te behandelen, maar kan er ook worden gekozen om aan de hand van de eerder gestelde doelen een route te bepalen. Dit is precies hoe ons onderwijs in elkaar steekt: de leerling bepaalt zelf zijn route naar het einddoel. ondersteuning schoolactiviteiten eigen device

5 zijn creatief en ondernemend houden van afwisseling
Onze leerlingen… zijn nieuwsgierig profiel leerling zijn creatief en ondernemend houden van afwisseling geven niet snel op vinden samenwerken leuk - Met elkaar zorgen we voor een veilige school met een fijne sfeer. - Persoonlijke aandacht vinden wij erg belangrijk. - Met inzet en energie zorgen wij voor een prettige en respectvolle leeromgeving. - We leggen de lat hoog. Niet alleen voor onszelf, ook voor de leerling! - We stimuleren om zelfstandig te werken en zelf beslissing te nemen. - We vragen ook om verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen leerdoelen. - We leren je vertrouwen te krijgen in jezelf en in de ander. willen hun doel bereiken kunnen zelfstandig werken hebben het lef om verantwoordelijkheid te nemen

6 Hoe werkt dat nu precies?
Het onderwijs bij ons op school is zo ingericht dat de leerling op eigen tempo en niveau kan leren. In meerdere gesprekken met de coach kijken we naar de persoonlijke leerdoelen en leerproces en kiezen we samen het leertraject dat bij de leerling past. Zo stippelen we een route uit om het beste uit jezelf te halen. trede- en themavakken Tredevakken Themavakken Nederlands biologie Engels kv1 Frans m&t (techniek) wiskunde m&m (aardrijkskunde en rekenen geschiedenis) + lo (lichamelijke opvoeding) en coachings- en afsluitingsgesprekken Het past goed bij ons daltononderwijs om leerling zelf te laten nadenken over hoe je iets wilt leren en hoe snel je door de leerstof heen wilt. Bij tredevakken ga je op je eigen tempo door de leerstof heen. Per vak kijk je samen met je coach naar jouw mogelijkheden om steeds een trede hoger te komen. Bij themavakken ligt de periode waarin je aan het thema werkt vast. Wel kun je zelf bepalen hoe snel en met hoeveel diepgang je aan dit thema werkt. Hoe werkt dat nu precies? Stel dat je eindtoets over het onderwerp voeding gaat. Je kunt zelf kiezen op welke manier je hiervoor wilt leren. Bijvoorbeeld door een paar filmpjes te bekijken, een stuk tekst met vragen te beantwoorden of met een opdracht op onderzoek uit te gaan. Natuurlijk geeft de docent uitleg en kun je vragen stellen. Je kunt kiezen wat jij een fijne manier vindt om te leren. En welke manier je ook kiest, je komt altijd bij je einddoel. Hoe werkt dat nu precies?

7 Dalton is no method, no system… Dalton is a way of life
kenmerken Deze spreuk is een blikvanger in onze aula (Helen Parkhurst) Wij zijn een zogeheten bijzonder-neutrale school en verzorgen onderwijs volgens de daltongedachte Daltononderwijs is gebaseerd op vijf pijlers. De pijlers zijn onderdeel van het coachgesprek. Wij dagen leerlingen uit tot leren én leven, om hen uit te laten groeien tot mensen zonder vrees We willen leerlingen alle kansen geven om te groeien, om er uit te halen wat er in zit We dagen uit om op onderzoek te gaan, initiatief te nemen, kansen te pakken en verantwoordelijkheid te nemen zelfstandigheid - samenwerken - verantwoordelijkheid effectiviteit - reflectie pijlers zijn onderdeel van het coachgesprek

8 Waarom daltononderwijs?
kenmerken werken op eigen tempo en niveau vraagt verantwoordelijkheid voor eigen leerdoelen zo veel mogelijk lesopvang vakoverstijgende projecten eigen leerplein in leerjaar 1 werken vanuit vertrouwen Vanuit vervolgscholen krijgen we als school vaak terug dat er een duidelijk verschil te zien is in welke leerlingen van een daltonschool komen. Waarom daltononderwijs en wat is er zo bijzonder aan? individuele aandacht stimuleert zelfstandig werken en zelf beslissingen nemen relatie leerling-docent geeft de kans ieder vak op een passend niveau te kunnen doen

9 kenmerken talentontwikkeling schoolactiviteiten eigen device ELOS en TTO cijfers Het gaat bij ons op school voornamelijk om de ontwikkeling, niet alleen om de cijfers. Toch merken wij dat het prettig is voor de ouders om bepaalde cijfers van onze school op een rij te hebben.

10 ELOS-school kenmerken ELOS en TTO ELOS (Europa als Leeromgeving Op School) heeft als doel onderwijs van hoge kwaliteit te bieden dat inspeelt op de realiteit van de Europese Unie en wordt gestreefd naar het beheersen van twee vreemde talen op hoog niveau. ‘Mensen zonder vrees’: bij Lentiz | Dalton bereiden we leerlingen voor om voorbij de grenzen (van Westland) te kijken. - Volledige lessencyclus in een vreemde taal (TTO) - Voorbereiden op hun rol als Europees burger - Diverse internationale uitwisselingsprogramma's … een internationale leerroute waar internationalisering geïntegreerd is in de reguliere lessen … leerlingen voorbereiden op leven, leren en werken in een internationale omgeving, voorbij de grenzen van Westland … onze school heeft als tweede mavoschool in Nederland een senior-certificering

11 Wat betekent TTO op Dalton MAVO?
TTO-school … vergroten van taalbeheersing en het verkrijgen van een internationale oriëntatie … voorsprong bij het volgen van een mbo- of havo-opleiding … vergroten van kansen op de arbeidsmarkt kenmerken ELOS en TTO Wat betekent TTO op Dalton MAVO? 30% van de lestijd in het Engels durven en doen geschoolde docenten (Cambridge+CLIL) Anglia examen CLIL-methode geen toelatingseisen, voor alle leerlingen! focus op spreken

12 Beter in talen? Volg Frans!
Je ontdekt bij ons je talenten, maar je krijgt ook de kans je talenten verder te ontwikkelen! Op verschillende middagen zijn er na schooltijd experts in de school die met een groep leerlingen aan de slag gaan. kenmerken talentontwikkeling schoolactiviteiten ELOS en TTO Talentgroep sport Talentgroep kunst Talentgroep toneel Beter in talen? Volg Frans! Als je een extra uitdaging aankunt kun je Frans als extra keuzevak kiezen, je krijgt dan twee uur extra les. Wij laten wel het advies van de basisschool meetellen.

13 Ook ondersteunend zijn:
ondersteuningscoördinator mentor/coach schoolactiviteiten ELOS en TTO ondersteuning kenmerken schoolmaatschappelijk werker ondersteuning op school vanuit cluster 3 en 4 Zorg Advies Team Intern Zorg Overleg Dalton Ook ondersteunend zijn: Dyslexiecoördinator Vertrouwenspersonen Daltonbegeleiding Protocollen Rots en Water training leerjaar 1 Faalangsttraining leerjaar 4

14 Internationaliseringsprojecten In- en uitwisseling
Introductieactiviteiten Acties voor het goede doel Schoolreizen Disco-avonden Sportdagen Europa projectdagen Ouder- en leerlingenpanel Leerlingenraad Schoolkrant Verkeersveiligheid projecten Kerstmarkt Kamp kenmerken schoolactiviteiten ELOS en TTO

15 Bring your own device We leven in een sterk veranderende maatschappij waarbij steeds meer gebruik wordt gemaakt van devices. Onze school sluit hier op aan. kenmerken talentontwikkeling schoolactiviteiten eigen device ELOS en TTO voorkeur voor laptop ten opzichte van tablet leren zonder boeken en zonder papieren agenda: alles gaat via het portal vrij waar u deze aanschaft vrij in merkkeuze mogelijkheid tot deelnemen aanbieder via school Belangrijk: alles gaat via het portal, dus geen standaard boekenpakket! geen ‘gezins-laptop’, maar een persoonlijk apparaat accu minimaal een dag mee minstens 64GB, nog liever 128GB of 256GB

16 Praktische data Basisschoolmiddag Woensdag 17 januari 2018: – uur (inloop uur) Woensdag 24 januari 2018: – uur (inloop uur) Aanmelden via Open Huis Donderdag 1 februari 2018: – uur en – uur Informatieavond Dinsdag 13 februari 2018: vanaf uur ouders/verzorgers Aanmelden via Centrale inschrijfdag Woensdag 7 maart 2018: – uur en – uur Aanmeldformulier eventueel alvast via Basisschoolmiddag: de kans om proeflessen te volgen, eventueel ook mogelijk een middag bij Dalton MAVO en andere middag bij Dalton Het Groene Lyceum. Open Huis: iedereen is welkom om binnen te komen lopen. Kunt bijvoorbeeld een rondleiding krijgen, praatje maken met leerlingen, ouders en docenten, kraampjes over dyslexie, ouderraad, leerlingenraad. Bezoeken van leerpleinen, kijkje bij verschillende vakken, toneelgroep repeteert etc. Informatieavond: aanvullende avond voor nieuwe/potentiële ouders. Centrale inschrijfdag: wij willen graag de leerling samen met de ouders ontmoeten. Die middag/avond is er een kort kennismakingsgesprek waar wij het inschrijfformulier in ontvangst nemen.

17 Reflecteren Zijn alle vragen beantwoord? Heeft u uw doel behaald?
Elke schooldag wordt afgesloten met de basegroup: reflecteren op werkproces, zijn doelen behaald?

18 Mogelijkheid tot overstappen
afdelingscoördinator leerjaar 1: afdelingscoördinator leerjaar 1:


Download ppt "Doelen vaststellen Met welke vragen loopt u rond? Wat wilt u vandaag bereiken?"

Verwante presentaties


Ads door Google