De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Kwaliteitsslag.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Kwaliteitsslag."— Transcript van de presentatie:

1 De Kwaliteitsslag

2 Kwaliteit in context Kwaliteit is waardegebonden
Wetenschap niet allesbepalend Waarden spelen op verschillende niveaus: micro (individu/familie), meso (instelling/zorg), macro (stelsel, politiek) Complexe relaties De historische context van de cliëntenbeweging & herstel “De autoriteit in Nederland is vacuüm verpakt.”

3 Rom en benchmarking Zijn gevonden verschillen toe te schrijven aan kenmerken van behandelaar/instelling of aan dingen die niks met de behandeling te maken hebben? Meten de instrumenten wel wat belangrijk is? Wij van WC-Eend

4 RISICO’S Altijd een risico: gaming the system, bias, risicoselectie
Niet valide uitkomsten -> ROM, benchmarking en zorginkoop obv onjuiste informatie: kwaliteit en doelmatigheid, zinloze investering met zeer hoge kosten Sturen op homogene groepen: lagere toegankelijkheid voor ernstige/complexe problematiek Hogere bureaucratie draagt bij aan ondoelmatige inzet van professionals en (oa) wachtlijsten “Onbewust onwetend” Lager vertrouwen van burger/patiënt ivm ontbrekend grip op kwaliteit

5 Het AR-rapport

6 Aanbevelingen AR

7 Zijn we het eens? Nuttig als instrument in individuele behandelingen
Misschien geschikt voor interne benchmarking Niet geschikt voor externe benchmarking Niet geschikt voor zorginkoop nu – toekomst: verdeeld Sinds 2012 niet een oplossing voor de vertekeningen Behandelaars en cliënten willen instrumenten met zeggingskracht De Jonge e.a. (REDROM) Beekman & Schroevers (hoogleraren psychiatrie) Edwin de Beurs, TvP 2017

8 Kwaliteitsontwikkeling

9 Meerstemmige kwaliteit
Kwantitatief Kwaliteit centraal bepaald Rigide vorm Stoornis Individueel Top-down Uitkomst Proces Structuur Verzameld door instelling Data in handen van instelling/SBG/verzekeraar Vragenlijsten Kwantitatief én Kwalitatief Centraal én lokaal Flexibele vorm Herstel Individueel, groep, populatie Circulair Uitkomst Proces inclusief PDCA Structuur Verzameld door patiënt(en) Data in handen patiënt/MIND en voor researchers open access Meervoudig incl visitatie

10 Lean and mean alternatief
1. Aantal trajecten met GGZ-problematiek, geïnitieerd en afgesloten bij de huisarts 16. Samenstelling en multideskundige mix van hulpverleners 17. Aantal intensieve GGZ zorggebruikers 2. Aantal verwijzingen van huisarts naar GGZ 18. Aantal mensen met combinatie psychische en somatische DBC’s 3. Aantal trajecten geïnitieerd en afgesloten in de GGZ 4. Aantal mensen geïnitieerd op en gestopt met psychofarmaca 19. Aantal intensieve somatische zorggebruikers met GGZ comorbiditeit 5. Aantal mensen geïnitieerd op en gestopt met niet-farmacologische therapie 20. Het aantal patiënten met polyfarmacie 6. Aantal mensen opgenomen en ontslagen in de GGZ 21. Het aantal patiënten met medicatie voor diabetes, hypertensie en andere indicatoren van metabool syndroom 7. Aantal beddagen in de GGZ 8. Aantal en type DBC’s in de GGZ 22. Etnische en geslachtsverschillen in 1-21. 9. Aantal mensen opgenomen en ontslagen in beschermd wonen 10. Aantal mensen met een BOPZ maatregel 11. Aantal suïcides 12. Aantal EHBO parasuïcides 13. Aantal mensen met psychische klachten in en uit WIA 14. Aantal mensen met psychische klachten in en uit werk 15. Aantal mensen met psychische klachten in en uit bijstand 1. Een population-based (virtuele) organisatie en afstemming in het lokale (wijk)netwerk 2. Toegankelijkheid 3. Mogelijkheid tot flexibele op- en afschaling van zorg. 4. Mogelijkheid tot maatwerk bij mensen met comorbiditeit 5. Mogelijkheid tot etnische matching indien wenselijk. 6. Nauwe aansluiting van de zorg bij het sociale domein. 7. Beperking van de administratieve last van hulpverleners tot maximaal 5% van de tijd; 20% van de tijd beschikbaar voor niet tijdschrijfbare zorg. 8. ‘Lean’ en slagvaardige organisatie van de lokale GGZ – met beperking van het aantal managementlagen. 9. Aanwezigheid van goed opgeleide multideskundige (i.e. inclusief GGZ gebruikers en betrokkenen) hulpverleners, actieve intervisie, zelf-evaluatie en bijscholingsprogramma’s. 10. Behandeling met focus op weerbaarheidsbevordering gericht op symptomatisch, maatschappelijk en persoonlijk herstel volgens CHIME principes (Leamy e.a., 2011)

11 Meer informatie


Download ppt "De Kwaliteitsslag."

Verwante presentaties


Ads door Google