De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WINOB PBS Info 22 Roeselare 4 oktober 2016 Brugge 6 oktober 2016.

Verwante presentaties


Presentatie over: "WINOB PBS Info 22 Roeselare 4 oktober 2016 Brugge 6 oktober 2016."— Transcript van de presentatie:

1 WINOB PBS Info 22 Roeselare 4 oktober 2016 Brugge 6 oktober 2016

2 Agenda Upgrade Vubis Overname contract PBS Cultuurconnect
Regelgeving: RDA en wijzigen leeftijdcodes EWP: opzet en planning Varia

3 Upgrade Vubis UITBREIDING RAM Kortere doorlooptijd van de conversie
Snellere opbouw indexen Kortere doorlooptijd taken in batch (bf SSP) Snellere export naar datacenter bibliotheekportalen

4 Upgrade Vubis VUBIS SMART 4.0
Ondersteuning voor nieuwe Caché database versie functionele uitbreidingen/verbeteringen

5 Upgrade Vubis Praktisch
Systeem niet toegankelijk van vrijdag 11 tem zondag 13 november (ev gebruik noodsysteem) Geen catalografie van maandag 14 tem woensdag 16 november Geen beschikbaarheid in de webcatalogus van vrijdag 11 tem zondag 13 november Mijn Bibliotheek: leners kunnen niet verlengen en reserveren van vrijdag 11 tem zondag 13 november

6 Upgrade Vubis Voorbereiding:
Uitleenparameters: variabele sluitingsdata! Afo 484/ per locatie - Communicatie: Webcatalogus: Winob voorziet tekst “Vanaf vrijdag 11 tot en met zondag 13 november wordt het provinciaal bibliotheeksysteem geüpdatet. Tijdens die dagen is de webcatalogus wel raadpleegbaar maar kan u niet online verlengen en/of reserveren. Uw bibliotheek is tijdens die week ofwel gesloten ofwel voorzien van een beperkte dienstverlening.  Voor meer informatie kan u terecht op de website van de bibliotheek.” Digitile (website bibliotheek): Bibliotheek plaatst tekst Mijn Bibliotheek: Bibliotheek plaatst tekst

7 Upgrade Vubis p. 7

8 Upgrade Vubis Leslokaal IVO Opleiding besteladministratie
Opleiding tijdschriftadministratie

9 Overname contract PBS door cultuurconnect
Cultuurconnect wordt contractant PBS-contract Cevi Samenwerkingsovereenkomst Provincie en Cultuurconnect mbt Provinciaal Bibliotheeksysteem omgeving (personeel, middelen en eerdere overeenkomsten) Nieuwe overeenkomsten deelname PBS tussen Cultuurconnect en gemeentebesturen

10 Regelgeving: RDA In eerste instantie worden wijzigingen met enkel impact op de regelgeving doorgevoerd. Wijzigingen met impact op het formaat en de daaraan gekoppelde conversies naar provinciale of lokale bibliotheeksystemen worden uitgesteld tot er zicht is op een nieuw catalogiseersysteem. De belangrijkste wijzigingen in de regelgeving zijn een gevolg van het RDA-principe “Take what you see”: beschrijf de publicatie zoals deze zich presenteert.

11 Regelgeving: RDA Wat verandert er concreet?
Gewijzigde documenten: Algemene principes, Opnamevoorwaarden auteurs, Monografieën vaste lijst met afkortingen verdwijnt. Afkortingen zoals: inl., uitg., red., bl., krt, … worden niet meer gebruikt. Om onnodig tikwerk te vermijden kunnen een aantal algemeen aanvaarde afkortingen (bron: Van Dale) wel nog gebruikt worden: cm, dl., ill., jrg., nr., min., p. Geen Latijnse afkortingen meer gebruikt: [et al.] wordt e.a. (in de publiekscatalogus wordt dit vervolledigd naar ‘en anderen’). S.l. : s.n., s.a. worden ‘Plaats van uitgave onbekend : uitgever onbekend, jaar van uitgave onbekend.’ Editie en uitgever: er zijn geen bindende afspraken meer over hoe de gegevens moeten opgenomen worden. De gegevens worden overgenomen zoals ze in de publicatie staan. Vb. Zesde gewijzigde druk. – Amsterdam : Uitgeverij De Bezige Bij. Auteurs: de regel van drie wordt niet meer toegepast: als er meer dan drie auteurs met primaire functie zijn, worden deze allemaal opgenomen.

12 Regelgeving: RDA Hoe gaan we verder?
De invoerpartners testen de nieuwe afspraken en geven feedback. Er kunnen dus vanaf vandaag RDA-gebaseerde beschrijvingen opduiken in de catalogi. Deze zomer werden de andere regelgevingsdocumenten aangepast aan het ‘Take what you see’ principe.

13 Regelgeving: Wijziging leeftijdscodes
Wat? Doelgroepen voor de jeugd in Open Vlacc vereenvoudigen en de leeftijdsgroepen voor fictie en non-fictie uniform maken. Naar analogie met buitenlandse openbare bibliotheken werken we met ruimere doelgroepen. Het zal ook mogelijk zijn om aan sommige materialen meerdere doelgroepen toe te kennen. Dit alles brengt uiteraard een conversie en eventueel manueel aanpassingswerk met zich mee.

14 Regelgeving: Wijziging leeftijdscodes
Nieuwe codes (zowel voor fictie als non fictie) Vanaf 0-2 jaar Vanaf 3-5 jaar Vanaf 6-8 jaar Vanaf 9-11 jaar Vanaf jaar Vanaf 15 jaar (+ toekenning van volwassen genre/thema) Meerdere codes kunnen toegekend worden bij strips en audiovisueel materiaal (Om NVT te beperken)

15 Regelgeving: Wijziging leeftijdscodes
Voordelen Minder focus op specifieke leeftijd door ouders Gelijke leeftijdsgroepen met de etiketten Identiek voor fictie/non-fictie Minder onbewust filteren op literair type

16 Regelgeving: Wijziging leeftijdscodes
Hoe en gevolg? Aanpassen van de list authority in vubis (Kim) Beschrijvingen met openvlacc nummers worden aangepast (automatisch) Nieuwe beschrijvingen krijgen de nieuwe codes (bibliotheken) Unieke records zullen de oude leeftijdscodes hebben maar worden virtueel omgezet in de catalogus Aanpassen wanneer nodig (bibliotheken) De oude codes zullen niet meer in de verfijning komen maar worden wel virtueel meegenomen in de zoekacties

17 Regelgeving: Wijziging leeftijdscodes
Wanneer? Bij Winob: lijst zal aangepast worden week van 21 november 2016 Bij Bibliografisch centrum: 25 november 2016 Meer informatie:

18 Eengemaakt websiteplatform (EWP)
Waarom? 77% van de Vlaamse openbare bibliotheken maken gebruik van de webetalageplatformen aangeboden door 5 van de 6 provincies/Vlaamse Gemeenschapscommissie. In de studie systeemarchitectuur (2014) wordt dit aanzien als een van de elementen binnen de digitale bibliotheek waar schaalvergroting een meerwaarde kan bieden. Begin 2016 toonde een onderzoek aan dat een opschaling van deze webetalages naar het Vlaams niveau niet alleen zinvol is maar ook kansen creëert om alle digitale publiekstoepassingen van de bibliotheken te verbeteren. (vraagstelling over de bib website)

19 Eengemaakt websiteplatform (EWP)
Wie gaat aan de slag? Combinatie van een klein projectteam dat in de breedte en diepte het project opvolgt en een uitbreiding van dit team per werkgroep met experten (bv. Klaar Leroy, Johan Mijs, Eline De Neef, Charlotte Vandamme, e.a.). Projectteam: Kris Dewinter (provincie Antwerpen)* Kim Verhegge (provincie West-Vlaanderen)* Peter De Keyser (Cultuurconnect) Liesbeth Thiers (Cultuurconnect), projectleider Rosemie Callewaert (iStoireServices), externe consultant   

20 Eengemaakt websiteplatform (EWP)
Planning? September tot eind begin 2017: Opmaken van inventarissen Basis prototype Bestek opstellen De ambitie is om de komende jaren voluit te gaan voor een vernieuwd, toekomstgericht en duurzaam Vlaams websiteplatform voor openbare bibliotheken. Voor het bibliotheekpubliek betekent dit oa: één website mobile first versterkte online identiteit meer ontdekken, minder zoeken aanbevelingen op basis van item verbreding aanbod digitale content    … wordt vervolgd!

21 varia Bevraging Testen nieuwe functionaliteit reserveerknop webcatalogus Uit de stuurgroep: helpdesk PBS, vragen voor leveranciers Overname Ex Libris door Proquest Slotfeest WINOB uitgesteld Volgende PBS info 13 (Roeselare) en 15 december (Brugge

22 varia


Download ppt "WINOB PBS Info 22 Roeselare 4 oktober 2016 Brugge 6 oktober 2016."

Verwante presentaties


Ads door Google