Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRebecca Lien Thys Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Direct E-Mail: 3. Direct Marketing Media
08/08/2018 Direct 3. Direct Marketing Media Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3
2
Programma van vandaag College:
08/08/2018 Programma van vandaag College: Direct marketing media & de DM-Kubus (Postma, hoofdstuk 4) Communicatieplan deel 2 Practicum Oefeningen Postma hoofdstuk 3 Vragen Postma hoofdstuk 2 Communicatieplan deel 1 bespreken en nakijken
3
Wiki-talk Alexander Klöpping
4
Klantwaardekubus
5
De vier klantprocessen
6
08/08/2018 De keuze van het medium Tweede fase marketing = het gebruik van media om het commerciële proces te realiseren Daarom ook wel: direct response media (met dank aan IT) Outbound (org.->klant) vs inbound (klant -> org.) Hulpmiddel: de Direct Marketing Mediakubus
7
De Direct Marketing Mediakubus
08/08/2018 De Direct Marketing Mediakubus Oefenen in practicum
8
Direct Marketing Media
08/08/2018 Direct Marketing Media Drukwerk Websites Mobiele media Radio & tv Interactieve tv On- en offline!
9
Media en dimensies (Postma)
08/08/2018 Media en dimensies (Postma) Statisch Dynamisch Gedwongen confrontatie Drukwerk Sms Vrijwillige confrontatie Direct response commercials websites
10
Waarom (toch) DM met direct e-mail
08/08/2018 Waarom (toch) DM met direct Snel en flexibel Targeting op persoonsniveau Meetbaar Schaalbaar Lage kosten per contact Eenvoudig testen en optimaliseren Mogelijkheden tot automatisering Lead- en trafficgeneratie Bron: Jaarboek 2012, Marketingfacts
11
Waarom (toch) DM met direct e-mail
En volgens Postma: Kosten laag in vergelijking met drukwerk ‘Landingspagina’ op website zorgt voor uitgebreide responsmogelijkheid Responstijd kort Geschikt voor viral marketing (‘zegt het voort’)
12
Direct e-mail uitdagingen
08/08/2018 Direct uitdagingen Concurrentie in de volle mailbox Interesse behouden van de ontvangers Verloop: een deel van het mailbestand wordt inactief of schrijft uit Deliverability: aflevering in de inbox is nooit 100% Bron: Jaarboek 2012, Marketingfacts En: één foutje: imagoverlies! (Jaarboek 2011, Marketingfacts)
13
Direct e-mail nadelen Kan makkelijk worden weggegooid
08/08/2018 Direct nadelen Kan makkelijk worden weggegooid Kans op attentie klein De map Ongewenst (spambox)
14
DM: Uitvoeren met drukwerk
08/08/2018 DM: Uitvoeren met drukwerk Briefing Ontwerpen en tekstschrijven Kiezen van een aanbod/premium Opbouwen en selecteren van adressen Testvarianten Verrijkingsgegevens toevoegen Concepten beoordelen, corrigeren, goedkeuren Proefset maken en beoordelen Bestellen en plannen Printen, vouwen, insteken, posten Follow-up (intern, extern)
15
DM: Uitvoeren met e-mail
08/08/2018 DM: Uitvoeren met Ontwerpen en keuze format Valideren, verrijken, ontdubbelen Bepalen testvarianten (onderwerpregel, landingspagina, animaties, tijdstip van verzending) Responsemeting inrichten Testen werking onderdelen Verzending volledige oplage (hard bounces, soft bounces) Follow-up
16
(marketing) Communicatieplan
Beschrijving bedrijf (missie, doelstellingen, producten, SWOT en strategie) Doelgroepen (hoe ziet de markt er uit) Boodschap (wat vertel je de doelgroep) De campagne (beschrijving campagne) Communicatiemiddelen (welke middelen zet je in) Activiteitenplanning (wanneer doet wie wat) Begroting (wat gaat het kosten) Juridische paragraaf (wetten en regels)
17
(marketing) Communicatieplan
1. Beschrijving bedrijf (missie, doelstellingen, producten, SWOT en strategie) 1 moet nu klaar zijn! Verder met: 1.a. Doelstellingen van de communicatie 2. Doelgroepen (hoe ziet de markt er uit) 3. Boodschap (wat vertel je de doelgroep) 4. De campagne (beschrijving campagne) Communicatiemiddelen (welke middelen zet je in) Activiteitenplanning (wanneer doet wie wat) 5. Begroting (wat gaat het kosten) 6. Juridische paragraaf (wetten en regels) na week 5
18
1.a. Doelstellingen Denk aan het motto SWOT Enz..
Wat zijn de doelstellingen? Wat wil je bereiken met de marketingcommunicatie? (nu eerste formulering, definitief in week 5)
19
2. Doelgroepen Bij wie wil je verandering realiseren?
Beschrijf de doelgroepen: Wat zijn de algemene kenmerken? opleiding, interesse, levensfase, leeftijd, geslacht, inkomen, woonsituatie In welke mate hebben ze met het product te maken? b.v. rijwielfabrikant en mensen die ‘s een toertocht maken of mensen die fiets gebruiken voor woon-werkverkeer Hoe en wat communiceren ze? Suspect of prospect, wat voor communicatiemiddelen gebruiken ze, voorkennis, belangstelling, begripsniveau
20
3. Boodschap Welke boodschap wil je overbrengen? Voorbeelden:
Interpolis. Glashelder. Een beetje van jezelf. Een beetje van Maggi. De boodschap moet kloppen met de identiteit van je bedrijf en het communicatiedoel.
21
4. De campagne Wat kun (moet) je allemaal doen om je boodschap ‘aan de man’ te brengen? Welke middelen gaan jullie inzetten? Interpersoonlijk (gesprekken, discussies) Massamediaal (krant, tijdschrift, radio, tv, online, teletekst) Buzz: weinig kosten & opvallend (viral marketing) Hoe prikkel je de zintuigen? Uniek, bijzonder, opvallend Slechts één van de middelen is de DEM!
22
4. De campagne: middelen Keuze middelen hangt af van:
Doelen Doelgroepen Boodschap Kosten Ervaring Deskundigheid Tijd Voordeel DEM: kost weinig, groot bereik: uitproberen
23
4. De campagne: doelgroepmiddelenmatrix
In jullie communicatieplan beschrijf je (bondig) de campagne waarin jullie DEM centraal staat Dat vat je samen in een doelgroep-middelen-matrix En daar voeg je de activiteitenplanning aan toe: wie doet wat wanneer
24
Doelgroep-middelenmatrix
Tv spot Folder H-a-H Klets Bejaarden Baby's Boeren Buitenlui
25
Activiteitenplanning
Maand / Periode Wie verantwoordelijk Middel Wanneer klaar Zo nodig in meer stappen verdelen
26
Begroting: wat gaat het kosten?
Schat grofweg kosten in (budget is € ,-) N.b. voor kleine bedrijven naar rato (overleg met docent) Denk na: doelstellingen en begroting moeten kloppen! Want waarom geeft jullie bedrijf anders geld uit?
27
Practicum
28
Vragen hoofdstuk 2 Postma
functionele organisatie, procesorganisatie, prospects, suspects, de drie M’s, waarneming door de markt, respons, fulfilment, data in de database, klantwaardemanagement, klantpropositiemanagement, klantcontactmanagement, klantkennismanagement, en wie kent de vier organisatieclusters?
29
Oefening bij de Media-kubus
08/08/2018 Oefening bij de Media-kubus
30
Media en dimensies (Postma)
08/08/2018 Media en dimensies (Postma) Persoonlijk Zintuigen Interactiviteit Drukwerk Hoog, laag of allebei? Websites Sms Interactieve tv Social media
31
Media en dimensies (Postma)
08/08/2018 Media en dimensies (Postma) Persoonlijk Zintuigen Interactiviteit Drukwerk Laag - hoog Gemiddeld - hoog laag Laag - gemiddeld Websites hoog Sms Interactieve tv Social media
32
Communicatieplan Bespreek in viertallen de communicatieplannen (1e deel) Brainstorm over de doelgroepen, de campagnes en welke middelen die doelgroepen zullen bereiken en welke middelen juist niet En wat mag dat allemaal kosten? Bevraag elkaar op wat de inzet van middelen oplevert.
33
Huiswerk volgende keer:
08/08/2018 Huiswerk volgende keer: Bestudeer Postma, hoofdstuk 4: Tweede druk: Inleiding, 4.1, 4.3 en 4.4 Eerste druk: Inleiding, 4.1, 4.2 (niet 4.2.1) en 4.3 Maak communicatieplan onderdelen t/m begroting
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.