De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Cellulaire processen bij leren

Verwante presentaties


Presentatie over: "Cellulaire processen bij leren"— Transcript van de presentatie:

1 Cellulaire processen bij leren
Hoofdstuk 4 (deel 2)

2

3 Voor ltp natriumionen stromen door AMPA-receptor naar binnen  depolarisatie

4 Voor ltp magnesiumionen worden afgestoten van NMDA-receptor

5 Tijdens ltp natrium- en calciumionen stromen door NMDA-receptor  productie speciaal eiwit: Gevolg: meer dendrietvertakkingen, productie van meer AMPA-receptoren.

6 Na ltp meer natriumionen gaan naar binnen,
snellere depolarisatie van dendriet.

7 coincidence detector ‘samenvalmeter’
Bij lage frequentie  alleen ampa reageert op glutamaat 2 voorwaarden om ion kanaal te openen: 1. Glutamaat moet zich binden aan de receptor. 2. De post-synaptische cel moet sterk gedepolariseerd zijn.

8 AMPA- en NMDA-receptoren

9 Gevolg Ca2+ signaal-keten:
de AMPA-receptoren gevoeliger worden voor glutamaat. er extra AMPA-receptoren verschijnen. al bestaande AMPA-receptoren verschuiven naar een gunstiger plek in het membraan van de dendriet. de dendriet nog meer vertakkingen kan maken.

10 Opdracht 4.3: LTP Leg uit waarom er alleen LTP plaats vindt bij A en niet bij B. 2 voorwaarden: depolarisatie van het postsynaptische membraan neurotransmitter in de synaps- moeten tegelijk aanwezig zijn Aan één van beide voorwaarden wordt in beide synapsen voldaan: het postsynaptische membraan is sterk gedepolariseerd In synaps A is daarbij ook neuroransmitter aanwezig  LTP In synaps B ontbreekt de neurotransmitter echter  géén LTP

11 Opdracht 4.3: LTP Wat gebeurt er in de synaps A wanneer de receptor (genoemd bij a) actief wordt? Ca2+ stroomt het neuron in  activatie van bepaalde enzymen Dit leidt tot: ampa-receptoren worden gevoeliger meer ampa-receptoren verschuiving van ampa-receptoren naar gunstiger plaats dendriet kan extra vertakkingen vormen

12 Opdracht 4.4: LTD Wat is lTD (long term depression)?
Beschrijf wat dit proces inhoudt en hoe het zou kunnen werken. AMPA-receptoren verdwijnen

13 Bewijs Antagonisten: AVP (2-amino-5-phosphonovaleric acid)
lijkt op neurotransmitter Blokkeert bindingsplaats AVP (2-amino-5-phosphonovaleric acid)

14 Morris Water maze https://www.youtube.com/watch?v=LrCzSIbvSN4
muizenExperiment met avp Bewijs  verband nmda en leren!!

15 bewijs Gene-knockout-muizen (geen nmda-receptor)
Overexpressie-muizen (meer nmda-receptoren)

16 beloning “Beloningscentrum”: Neurotransmitter = ? Dopamine =genot!!
Hersengebied = ventrale tegmentale gebied (VTA) Axon richting nucleus accumbent (NA) Neurotransmitter = ? Dopamine =genot!!

17 leren Suiker proeven Kers zien Kers zien + proeven =ltp

18 angst Amygdala Benoem in afbeelding schok & piep Schok Pieptoon

19 opdracht 4.5 Wat zijn in het voorbeeld van de rat:
geconditioneerde stimuli, ongeconditioneerde stimuli?

20 Antwoord 4.5 Suikersmaak = ongeconditioneerde stimulus
kers = geconditioneerde stimulus.

21 Opdracht 6 Waar is aangetoond dat ltp een rol speelt?
Alle delen die beïnvloed worden door de hippocampus

22 Opdracht 8: Leertips Je hebt nu geleerd hoe LTP werkt en daarmee een herinnering wordt vastgelegd. Geef jezelf drie tips die direct uit de stof van dit hoofdstuk komen die je kunnen helpen om beter een herinnering vast te leggen. Beschrijf een voorbeeld hoe je dit zou kunnen inzetten bij het leren van en toets. Hoe zou je neurogenese bij jezelf kunnen opwekken?

23 Opdracht 9 Bekijk https://www.youtube.com/watch?v=TTXrV0_3UjY
Lees box O4.4.: Leg uit waarom een growth mindset in de huidige breinkennis past en een fixed mindset minder.

24 Opdracht 9 Je brein is plastisch: door te leren: synaptogenese,
pruning en LTP

25 Opdracht 9 Bekijk het filmpje van de tedtalk van Carol Dweck
Wat zou je kunnen ondernemen om jezelf meer een growth mindset aan te meten? Zou je dat willen?

26 Opdracht 9 Denk aan: niet opgeven, blijven proberen.

27 Opdracht 10 Het is nu bekend dat de NMDA-receptor betrokken is bij het maken en versterken van een herinnering. Wetenschappers moesten echter wel aantonen dat het ook echt deze receptor is die deze belangrijke rol speelt. Bedenk twee manieren om dit wetenschappelijk aan te tonen.

28 Opdracht 10 NMDA-receptorwerking aantonen
Methode 1: NMDA receptor-blockers injecteren watermaze  vind platform niet Methode 2:   knockout-muizen maken, defect NMDA-gen =geen NMDA-receptor watermaze  vind platform niet


Download ppt "Cellulaire processen bij leren"

Verwante presentaties


Ads door Google