Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Psychologie van het leren
Hoofdstuk 2
2
Geheugen Zintuiglijk (sensorisch) geheugen (seconden),
kortetermijn- of werkgeheugen (minuten tot een half uur), langetermijngeheugen (dagen tot jaren).
3
Atkinson-Shiffrin geheugenmodel
4
Test korte termijn geheugen
Cijferreeks Cijferreeks
5
Lange termijn geheugen
Werkgeheugen Vroeger: korte termijn geheugen lange termijn geheugen Nu: Sensorisch geheugen Werkgeheugen Lange termijn geheugen
6
Lange termijn geheugen
Werkgeheugen Sensorisch geheugen Werkgeheugen Lange termijn geheugen episodisch, semantisch, motorisch
7
Lange termijn geheugen
Bewust: Declaratieve geheugen Kaarten-bak Tijdslijn: Episodisch geheugen Emoties Motorisch: Procedureel geheugen Beweging
8
Opdracht 2.7: Werk- en kortermijngeheugen
Maken!
9
Antwoorden opdracht 2.7 Het doel is niet om de gegevens een korte termijn op te slaan om het eventuele later op te slaan in het langetermijngeheugen; het doel is pas opgeslagen gegevens paraat te hebben om die meteen te kunnen gebruiken. werkgeheugen
11
Vergeetcurve
12
Opdracht 2.5
14
Oftewel: 1= 'permanente' opslag in; 2= Informatie terughalen naar; 3= benoembare kennis; 4=al het andere geheugen; 5 = episodisch geheugen; 6= procedureel geheugen; 7= klassieke conditionering
15
Opdracht 2.10 Maken!
16
Antwoorden opdracht 2.10 Voorbeelden:
Episodische geheugen? --> zaken over de omstandigheden waarin je de kennis hebt opgedaan, anecdotes, waar op de pagina iets stond, 'o ja, dat stond in de binas', bij welk practicum je iets bent tegengekomen. Semantische geheugen? --> vakkennis: hoe je een werkwoord in het Frans in de voltooid verleden tijd vervoegt, het jaar waarin de Eerste Wereldoorlog begon, het aantal protonen in een waterstofatoom, etcetera. Waren er dingen die enkel in je werkgeheugen zaten (bijvoorbeeld vlak voor de toets nog bekeken)? --> bijvoorbeeld korte rijtjes (die je in je hoofd ' afspeelt' op het moment dat de toets begint en dan snel bovenaan de pagina opschrijft)
17
Morris watermaze
18
Opdracht 2.16: Doolhoftest/Morris watermaze
Maken!
19
Antwoorden opdracht 2.16 Trial and error
In de Morris watermaze hebben de ratten verdrinkingsstress. Stress heeft (o.a. bij mensen, maar ook bij muizen) een negatief effect op leerresultaten. Deze vraag heeft vele mogelijke antwoorden en leent zich daarom voor klassikale nabespreking. De proefopstelling Bevat een manier om geheugen (de afhankelijke variabele) meetbaar te maken Terwijl de muizen niet gestresst zijn En andere zaken zo min mogelijk invloed hebben.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.