De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Direct E-Mail: 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct E-Mail: 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar 2012-2013, blok 3.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Direct E-Mail: 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct E-Mail: 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar 2012-2013, blok 3."— Transcript van de presentatie:

1 Direct E-Mail: 4. Waarnemen
29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3

2 Programma van vandaag College: Waarnemen (Postma, hoofdstuk 5)
29/07/2018 Programma van vandaag College: Waarnemen (Postma, hoofdstuk 5) Practicum Vragen bij hoofdstuk 4 Oefening: waarnemen Oefening: tekst DEM / waarneming

3 29/07/2018 Aandachtspunten (1/3) “Juist omdat je vanuit de organisatie zelf zo intensief bezig bent geweest met de marketingcampagne, overschat je gemakkelijk de belangstelling van de geadresseerde.” (p. 243) “Bovendien loopt het eigen gelijk nu eenmaal het gemakkelijkste door ons zenuwstelsel, zodat in zijn perceptie alles bewijst dat het een succes was.” (p. 243) “Uit het dagelijks leven herkent iedereen wel voorbeelden van situaties waarin twee mensen zich eenzelfde tekst of situatie volkomen verschillend herinneren.” (p. 244)

4 29/07/2018 Aandachtspunten (2/3) “Creativiteit is leuk, maar kan schadelijk zijn voor de duidelijkheid van de boodschap. De beste test is om vast te stellen of de boodschap in één oogopslag wordt begrepen. Zo niet, dan heb je een probleem.” (p. 246)

5 Aandachtspunten (3/3) “[Je] onthoudt voor de hand liggende associaties en ziet logische redeneringen over het hoofd. Dat is niet omdat mensen dom zijn, maar omdat mensen maar een zeer gering deel van hun intelligentie gebruiken om de boodschap tot zich te nemen.” (p. 247)

6 Waarnemen (1/5) 5.1: Hoe nemen mensen waar?
29/07/2018 Waarnemen (1/5) 5.1: Hoe nemen mensen waar? Overschatting van aandacht Iedereen begrijpt wat anders Rol van gevraagde en ongevraagde informatie Eén flits van de duizenden Ongewenste associaties 5.2: doen we niet (doorlezen mag)

7 Waarnemen (2/5) 5.3: Neuromarketing Fysiek-biologisch
29/07/2018 Waarnemen (2/5) 5.3: Neuromarketing Fysiek-biologisch Functionele MRI-scans (fMRI) AIDA, maar dan omgekeerd? Eye-tracking Facial coding Associaties uitlokken Observatie van gedrag

8 29/07/2018 Voorbeeld van fMRI Ontleend aan: geraadpleegd

9 Voorbeelden van Eyetracking
29/07/2018 Voorbeelden van Eyetracking Ontleend aan: geraadpleegd

10 Voorbeeld bij Facial Coding
29/07/2018 Voorbeeld bij Facial Coding Ontleend aan: geraadpleegd

11 Waarnemen (3/5) 5.4: mediumonafhankelijke toepassingen
29/07/2018 Waarnemen (3/5) 5.4: mediumonafhankelijke toepassingen Menselijke fysiologie bepalend Medium, leeftijd, cultuur Volgorde in waarnemen

12 29/07/2018 Waarnemen (4/5) De eerste waarneming: wat is, denk je, de volgorde in waarneming? 1. persoonlijke herkenning 2. koppen in de tekst 3. afbeeldingen van mensen 4. andere afbeeldingen De volgorde is: 3, 4, 2, 1 12

13 29/07/2018 Waarnemen (5/6) ‘Mensen lezen niet wat er staat, en horen niet wat er wordt gezegd.’ (p.265) Na ‘de eerste slag’: Wie stuurt deze Waarom? Welk voordeel heb ik? Wie bewijst dat? Wat moet ik doen? Wat helpt verder?

14 Waarnemen (6/6) Korte positieve woorden
29/07/2018 Waarnemen (6/6) Korte positieve woorden Mensen onthouden tekst in ‘plaatjes’ (je moet je bij de tekst iets voor kunnen stellen) Zorg voor een goede ‘spread’ (dwaalsporen) Herkenbare naam afzender Slimme keuze van de titel

15 Zo moet het dus niet …

16 Overdrachtspresentaties week 5
Het moment waarop bepaald wordt of je door kunt met je ontwerp. Je krijgt ofwel een GO, ofwel een (voorlopige) NO-GO Je laat zien in 5 minuten met je groepje zien (+ 5 min. voor vragen van docenten): De boodschap van jullie DEM Jullie doelgroepen De gegevens die jullie nodig hebben om de doelgroepen in de data te selecteren Een ruwe versie van jullie (hoeft nog niet in HTML/CSS) Neem ook je communicatieplan mee!

17 Practicum

18 Vragen bij hoofdstuk 4 Postma
Maak de vragen, je mag het boek gebruiken.

19 Oefening Associaties Wat associeer jij bij/met: Blauw Vette klei
29/07/2018 Oefening Associaties Wat associeer jij bij/met: Blauw Vette klei Scherprechter Kiki Boeba

20 Opdracht: waarneming Bedenk voor de jullie e-mail
29/07/2018 Opdracht: waarneming Bedenk voor de jullie Vijf verschillende namen voor de afzender Tien verschillende onderwerpen Vijf verschillende manieren om de af te sluiten (ondertekening, door wie of wat?) Discussieer over welke het beste bij jullie zouden passen (en verantwoord jullie keuze) Keuze kunnen toelichten & verantwoorden

21 (marketing) Communicatieplan
Beschrijving bedrijf (missie, doelstellingen, producten, SWOT en strategie) Doelgroepen (hoe ziet de markt er uit) Boodschap (wat vertel je de doelgroep) De campagne (beschrijving campagne) Communicatiemiddelen (welke middelen zet je in) Activiteitenplanning (wanneer doet wie wat) Begroting (wat gaat het kosten) Juridische paragraaf (wetten en regels) (week 6)

22 Maak jullie communicatieplan af t/m 5.

23 Huiswerk volgende week
29/07/2018 Huiswerk volgende week Bestuderen: hoofdstuk 5 Postma (niet 5.2), TOT paragraaf 5.5 Comm.plan af N.b. neem de laatste les Creativiteit het boek Creativiteit Hoe? ZO! mee.


Download ppt "Direct E-Mail: 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct E-Mail: 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar 2012-2013, blok 3."

Verwante presentaties


Ads door Google