Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdWillem Meijer Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman
2
Welkom! Bijeenkomst 10
3
Thema van de dag: Effectief lezen
Tekst, Titels en Trefwoorden
4
Programma van de dag We beginnen straks met ons te herinneren wat we de vorige bijeenkomst ook alweer hebben gedaan. Bespreken van de thuisopdracht. Tekst, Titels en Trefwoorden (2) Oefeningen. De thuisopdracht voor de volgende keer. Terugblik
5
Wat herinnert u zich van de vorige bijeenkomst?
Maak groepjes van 3 of 4 personen (naast elkaar). U krijgt 1 minuut om met uw groepje te overleggen en uw geheugen op te frissen wat we de vorige bijeenkomst hebben gedaan. Het rad van fortuin (wordt op het scherm geprojecteerd), bepaalt wie het, namens het groepje mag vertellen.
6
De thuisopdracht van de vorige keer.
De thuisopdracht was: Lees de tekst van deze dag nog eens door. Doe de oefeningen waar we niet aan zijn toegekomen alsnog. Op blz. 65 en 66 staan nog twee aanvullende oefeningen. Maak deze oefeningen met de 3 stappenmethode.
7
Thuisopdracht (1) oefening blz. 64
Er zijn meerdere indelingen in alinea's mogelijk. Er is dan ook geen goed of fout. Het gaat erom dat door zo’n indeling de tekst overzichtelijker wordt. Door de indeling zie je gemakkelijker wat belangrijk is en kun je de tekst gemakkelijker samenvatten. In de samenvatting zullen de volgende woorden in ieder geval voorkomen: Leeftijdsdiscriminatie, landelijk onderzoek, verzekeringen, sollicitaties, VNO/NCW, rechtvaardig en zinvol.
8
Thuisopdracht (2), oefening blz. 65
150 jaar schoon drinkwater uit de kraan. Schoon water uit de kraan Amsterdamse Duinwater Maatschappij Water uit de Vecht Regenwater Slootwater Vervuild Bacteriën Cholera
9
Thuisopdracht (3), oefening blz. 66
We hebben een voorbeeld uitgewerkt. Ook hier geldt: er is geen goed of fout! Misschien is jouw uitwerking wel beter…….voor jou zelf. We delen het voorbeeld uit.
10
Effectief lezen De belangrijkste aspecten van ‘effectief lezen’ uit het hulpkaartje (stap 2) zijn: De titel Indelen in alinea’s Trefwoorden benoemen. De verkorte versie van het model ‘effectief lezen’ heet het 2-T model. ( Titel, Trefwoorden)
11
Oefenen met de 2-T methode
Op blz. 67 vind je een tekst ‘Hoe planten verhuizen’. Verdeel de tekst, indien nodig, in alinea’s. Noteer één of meer trefwoorden per alinea. Kies de trefwoorden zo, dat je door de trefwoorden de hele tekst kunt samenvatten. Schrijf een samenvatting met behulp van je trefwoorden.
12
Oefenen met de 2-T methode
We inventariseren de trefwoorden op de flip-over. De meest voorkomende woorden zijn: verhuizen, wind en dieren. De samenvatting zou kunnen zijn: Planten verhuizen door: De wind: Blaast pluisjes weg van de paardenbloem. De dieren: Zaadjes haken aan vacht konijn. Vogels eten kersen en poepen pit weer uit. Mieren verplaatsen vioolzaadjes.
13
Oefening 2, tekst 1 Op blz. 68 vind je een oefentekst.
Bedenk een titel. Verdeel de tekst in alinea’s en markeer of onderstreep de trefwoorden. We inventariseren de trefwoorden.
14
Oefening 2, tekst 2 Op blz. 69 vind je nog een oefentekst.
Bedenk een titel. Verdeel de tekst in alinea’s en markeer of onderstreep de trefwoorden. We inventariseren de trefwoorden.
15
pauze
16
Bewegen met Jan
17
Oefening 3, luistertekst.
U gaat strakjes luisteren naar een tekst van Simon Carmiggelt. Het duurt ca. 10 minuten. Op blz. 70 vindt u een lijst met 20 trefwoorden. Kies na het voorlezen de voor u belangrijke trefwoorden, die bij dit verhaal horen. Let op! Niet alle genoemde trefwoorden zijn even belangrijk. Ook komen ze soms niet letterlijk in de tekst voor. Bedenk een passende titel voor dit stuk.
18
Simon Carmiggelt leest voor:
19
Oefening 4, luistertekst.
U gaat strakjes luisteren naar een andere tekst van Simon Carmiggelt. Er zijn nu geen trefwoorden gegeven. Schrijf die op terwijl u luistert! Bedenk een passende titel voor dit stuk.
20
Simon Carmiggelt leest voor (2)
21
Terugblik Ook vandaag was het onderwerp ‘effectief lezen’. Vragen:
Wat heb ik ervan geleerd? Wanneer/waar/hoe gaan de nieuwe vaardigheden me van pas komen?
22
Thuisopdracht Effectief lezen is een onderwerp dat iedere dag speelt. Bij het lezen van een tijdschrift, de krant, een recept, een brief, enzovoorts. De laatste oefeningen gingen over ‘effectief luisteren’. Ook dat komt dagelijks voor. Thuisopdracht: Pas de 2-T methode toe, waar en wanneer je maar kunt!
23
Thema van de volgende bijeenkomst
De volgende bijeenkomsten (11, 12 en 13) gaan over ‘verbeteren van de communicatie’. Thema van bijeenkomst 11: Communicatie met je omgeving
24
Jan de Groot Henk Torreman
Tot de volgende keer! Jan de Groot Henk Torreman
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.