Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Spelregelcommissie KNHB © 2017
Spelregelcafé Seizoen Speaker notes: Iedereen welkom heten en bedanken voor komst. Spelregelcommissie KNHB © 2017
2
Hoi, ik ben… Stel jezelf hier voor. Vertel wie je bent, waar je fluit en wat je tot nu toe hebt bereikt. Een foto van jezelf toevoegen is goed, maar alleen als deze een goede kwaliteit heeft.
3
Waarom het spelregelcafé
Wat? interactief bespreken van spelregels en interpretaties en andere scheidsrechtersinstructies Wie? iedereen die met spelregels te maken heeft Waarom? kennis vergroten betere uitvoering meer plezier betere uitvoering meer plezier etc bedanken inzet van de eigen scheidsrechters (Week van de Scheidsrechter) a) Delen van kennis, ervaringen en anekdotes. b) Benadruk dat het om spelregelkennis van ALLE hockeydeelnemers gaat. c 1) Wie de regels kent, fluit beter dan iemand met gebrekkige kennis. Wie beter fluit heeft minder problemen tijdens de wedstrijd en haalt en brengt dus meer plezier. Als anderen je dan uitspreken vergroot dat nog eens het plezier voor een scheidsrechter. Spelers hebben er ook voordeel bij. Veel van hen weten bijvoorbeeld niet dat je als verdediger een vs mag nemen op hoogte kop cirkel. Het scheelt een hoop meters en druk, het nemen van een bal vlakbij de achterlijn of, zeg, tien tot veertien meter verder naar voren. c 2) Verenigingen halen deze avond naar de club toe om de eigen vrijwilligers (en dan met name die op fluitgebied) te bedanken voor hun inzet, met een avond kennisvergroting. Bovendien ontvangt iedereen die tot het einde toe blijft een presentje vanuit de KNHB. Maak duidelijk dat alle vragen beantwoord moeten worden vanavond, dus als er vragen zijn, stel ze!
4
Wat gaan we doen? De basis;
Een scheidsrechter met de juiste positie neemt de beste beslissingen; Hoe zit het ook al weer met de vrije slag rond de cirkel; Break down of play; In 10 stappen naar een succesvolle shoot-out serie; De spelregelquizzzz en al jullie vragen beantwoorden
5
Sticks wel of niet? Niet toegestaan bij Junioren. Hier geldt nog de oude regel. Hengelen = geel Senioren: spelers mogen de bal ook boven schouderhoogte spelen; alleen beoordelen op gevaarlijk spel Alle omhoog geslagen ballen, forehand én backhand, beoordelen op gevaar en opzet.
6
To go or not to go… Een officiële waarschuwing of groene kaart voor een speler is een tijdstraf van 2 minuten. Een groene kaart voor een coach kan ook, er is dan geen consequentie voor het aantal spelers in het veld; Na de straftijd mag speler weer terugkomen; Fysieke overtredingen op het lichaam is direct geel; Sliding + speler is geel (10min); Speler neemt risico eigen van de speler Gele kaart voor teambegeleider is 10 minuten een speler minder op het veld. Noteer een gele of rode kaart altijd op het DWF! Kaarten zijn prima maar probeer ze te voorkomen. Pas als je alles hebt geprobeerd dan pas een kaart (behalve de standaard kaarten natuurlijk). Een kaart kan nooit als verrassing komen.
7
Wederzijds respect Praat mét de spelers en niet tegen de spelers;
Sta open voor andermans mening; Elke speler mag een vraag stellen; Als een speler of teambegeleider denigrerend in woord of gebaar naar je is direct optreden! Wegwerpgebaar, klappen naar je, schreeuwen, door blijven zeuren etc. Behandel de spelers zoals je zelf ook behandeld wilt worden; Samen met spelers, begeleiding en collega tot een leuk einde brengen! Kern van de zaak: Preventie: gebruik je stem in voordeelsituaties en andere momenten dat je duidelijk moet maken dat jij wil dat het spel doorgaat. Begripvol, kalm, maar stel grenzen. Voorbeeld: ik snap best dat je wat wil zeggen, maar heb liever niet dat je tegen me schreeuwt. EN: (spaarzaam!) “ik geloof je meteen, maar ik zag het anders”. Wie niet horen wil, krijgt uiteindelijk een kaart. Maak duidelijk dat men je geen keuze laat. Maak ook duidelijk hoe men het beste om kan gaan met commentaar van de coaches. Maar benadruk dat je zelf laat weten waar de grens ligt. Grijp in als het moet!
8
Wij helpen je graag Clubscheidsrechterbriefing op de KNHB website;
Maak er gebruik van; Ga in gesprek met bondsscheidsrechters die op je club actief zijn; Samen sta je sterker. Er zijn allerlei manieren om beter te worden als CS. Maak gebruik van de kennis die er bij heel veel mensen gewoon is, delen!
9
Waar moet je heen? Leg uit hoe je moet lopen en waar iedereen moet staan bij een strafcorner en strafbal. Zeker uitleggen dat de 2e scheids bij een SC op de middenlijn moet staan en niet ergens anders en vooral NIET op let of de bal buiten de cirkel is geweest.
10
Vrije Slag Aanvallende vrije slag binnen 5m cirkel
Plaats van de overtreding Kijk goed wie waar begint Bij tijd stil iedereen op 5 meter Wat is goed en wat is fout? Op de volgende 13 sheets tref je filmpjes aan van wat nu wel en wat niet goed is. Speel deze af en begeleidt de filmpjes. Niet na de filmpjes dus praten maar tijdens, dit scheelt tijd.
11
Vrije Slag Aanvallende vrije slag binnen 5m cirkel De basis;
Een scheidsrechter met de juiste positie neemt de beste beslissingen; Hoe zit het ook al weer met de vrije slag rond de cirkel; Break down of play; In 10 stappen naar een succesvolle shoot-out serie; De spelregelquizzzz en al jullie vragen beantwoorden
12
Uitleggen waarom dit goed is.
Verdediger grijpt niet in en komt niet buiten de cirkel. De aanvaller loopt 5 meter voordat ze de cirkel inkomt. Goed dus.
13
De verdedigster staat in de cirkel en komt binnen 5 meter de cirkel uit. Dit is dus fout.
Straf: Dit is een strafcorner
14
Dit is goed verdedigd. De eerste verdedigster staat binnen de cirkel niet op afstand en komt er ook niet uit. De tweede verdedigster staat binnen de cirkel op 5 meter afstand en mag dus aanvallen wanneer de bal genomen is. Duidelijk maken dat je moet weten waar iedereen staat.
15
De aanvaller legt 5 meter af voordat de verdedigster aanvalt
De aanvaller legt 5 meter af voordat de verdedigster aanvalt. 4 meter naar achteren en weer naar voren.
16
De verdedigster die niet op 5 meter staat komt buiten de cirkel voordat de bal 5 meter gerold heeft. Dit mag niet. Straf: Dit is een strafcorner
17
De tweede aanvalster komt in gelopen en maar heeft totaal geen invloed op het spel. Mag dus door.
18
De tweede aanvalster komt te dichtbij waardoor de verdedigster onder niet weet wie hem gaat nemen. Dit is een nuance met de vorige sheet maar super belangrijk om het verschil hier te zien. Straf: Vrije slag voor de verdediging
19
De verdedigster die niet op 5 meter staat laat duidelijk zien dat ze geen invloed heeft op het spel. Daarom dus doorspelen, niets aan de hand.
20
Bij tijd stil moet iedereen op 5 meter afstand gaan staan.
21
Bij tijd stil moet iedereen op 5 meter afstand gaan staan.
22
De tweede aanvalster staat hier op 5 meter afstand en mag dus het spel voortzetten.
23
De verdedigster op de cirkelrand mag de bal pas aanvallen als de ban 5 meter heeft gerold. Dat is niet het geval, dus een strafcorner.
24
De bal moet altijd eerst 5 meter rollen voordat hij de bal in mag
De bal moet altijd eerst 5 meter rollen voordat hij de bal in mag. Dus ook het over de 23m lijn halen is niet voldoende. Vrije slag voor de verdediging op de plaats waar de bal de cirkel in is gegaan.
25
BDoP Breaking Down of Play
Nuttige overtredingen gemaakt door zowel aanvallers als verdedigers, meestal ter voorkoming van snelle counter Balletje wegtikken Uitleggen hoe je BDoP kunt herkennen en wat het is. Hierna komt een ruim 2,5 minuut durend filmpje over balletje wegtikken. Maak duidelijk dat het pas stopt zodra de scheidsrechters er tegen op treden. Vanaf het eerste moment iets aan doen. Eerst waarschuwen (laten zien dat je het hebt gezien) – daarna groen en als het balletje wegtikken met grote invloed is dan meteen geel (5min)
26
Balletje wegtikken is super irritant, de spelers gaan net zo lang door totdat wij er iets aan doen. Hierbij wat mooie voorbeelden. Doe er iets aan!
27
Shoot-outs Niet anders dan anders
alleen bij de dames en heren 1e klasse Alleen nu met z’n tweeën in plaats van drieën 10 stappen Regelwijziging shoot-outs bij een gelijkspel Er vindt in het seizoen een pilot plaats in de Heren en Dames Eerste Klasse. Nagenoeg iedereen gaat in elk geval shoot-outs zien en wellicht later fluiten. Het is daarom leuk en leerzaam om deze spelregelwijziging kort te bespreken. Wat houdt deze regel in? Waar moet je op letten? Waarom is deze regel zo interessant?
28
Stap 1 Zorg ervoor dat de shoot-outs zo snel mogelijk (binnen 5 minuten) na afloop van de wedstrijd beginnen. Spelers met een rode kaart mogen NIET deelnemen aan de shoot-out serie. Spelers met een gele kaart WEL.
29
Stap 2 Samen met je collega kies je de kant van het veld waar de shoot-outs genomen gaan worden.
30
Stap 3 Voordat de shoot-out serie begint, toss je met beide aanvoerders wie de serie start.
31
Stap 4 De leidende scheidsrechter beweegt in de cirkel en houdt de stand bij. De andere scheidsrechter houdt alleen de tijd bij en staat net buiten de cirkel. De niet verdedigende keeper staat achter de achterlijn op de kruising van de achterlijn en de cirkellijn. Je mag als scheidsrechter wisselen van kant voor aanvang van de shoot-outs.
33
Stap 5 Iedere shoot-out duurt maximaal 8 seconden, de leidende scheidsrechter fluit voor de start van de shoot-out na contact met de collega en wanneer de spelers klaar staan. De begeleidende scheidsrechter fluit, indien nodig, na 8 seconden af. De bal mag door de aanvaller zo vaak als hij wil van binnen naar buiten de cirkel gespeeld worden.
34
Stap 6 De shoot-out is ten einde wanneer er binnen 8 seconden gescoord is, de bal over de zij- of achterlijn is of wanneer de aanvaller een overtreding heeft gemaakt.
35
Stap 7 Als je in ‘normale’ spelsituatie een strafcorner geeft voor de overtreding van de keeper is het een retake en als je normaal een strafbal zou geven dan geef je een strafbal. Een opzettelijke overtreding van de keeper BUITEN de cirkel wordt bestraft met een strafbal De strafbal mag door iedere willekeurige speler genomen worden. Als een keeper zijn helm verliest (zonder opzet) en het heeft geen invloed op de shoot-out, dan gaat het spel door. Wanneer het wel invloed heeft dan geef je een re-take.
36
Stap 8 Bij een gelijke stand na 10 (2x 5) shoot-outs begint de sudden death fase. Het team dat als laatst een shoot out heeft genomen begint de sudden death shoot-out serie. Dezelfde spelers als in de eerste serie moeten ook in deze serie de shoot- outs nemen (in willekeurige volgorde). Dit herhaalt zich na iedere 10 genomen shoot-outs.
37
Stap 9 Voorkom kaarten tijdens de shoot-out serie. Het kan wel, maar alleen voor zeer zware en gevaarlijke overtredingen. Krijgt de keeper een gele of rode kaart dan mag hij niet meer deelnemen aan de shoot-out serie. Als een keeper een kaart krijgt en er is geen reserve keeper dan moet je tijd geven aan een speler om zich om te kleden tot keeper.
38
Stap 10 Als in de 1e klasse een gelijke stand wordt aangegeven in het DWF dan opent een nieuw scherm om de shoot-out stand in te vullen.
39
Ga naar kahoot.it en vul de pincode in!
Spelregelquizzzz Ga naar kahoot.it en vul de pincode in! Als gever van het spelregelcafe ga je naar kahoot.com (de aanwezigen moeten naar kahoot.it) en je logt in met: Login naam: spelregelcafe Wachtwoord: hockey2017 Klik op play en je krijgt een pincode te zien die de mensen moeten invullen op hun telefoon. Je moet dus nu je ppt stoppen en je internetbrowser starten. Zorg ervoor dat je laptop verbonden is met het internet van de club of op een andere manier. De aanwezigen zal gebruik laten maken van hun eigen internet. Hierna kunnen de mensen nog vragen stellen en is het spelregelcafe ten einde.
40
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.